Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Förlänga vinge med lite dihedral. Hur mycket? Förändra annat med då?

  1. #1

    Standard Förlänga vinge med lite dihedral. Hur mycket? Förändra annat med då?

    Har frågat mycket om di/polyhedral tidigare och nu klurar jag återigen på detta.

    Vad händer med en konstruktion om man tar en rak vinge om man skulle förlänga vingen lite grann (10-20%) med dihedral längst ut? Förstår att det inte går att ge ett spikat svar på detta men vad jag undrar är om annat måste längas med då. Typ totallängden på hela planet eller andra vingytor m.m.

    Vill väl egentligen komma så långt i förståelsen att man kan designa nåt eget framöver som skulle flyga hyfsat från start.


    /David

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Större vigyta ger ofta möjlighet till lägre fart. Akrobatik blir svårare (eller i alla fall långsammare i rollplanet) med längre vinge. Dithedral o polytedral ger självstabiliserande egenskaper. Det är lite olika på segel och motorflyg men grundpricipen är samma. Man använder clipped wing cub om man vill köra akrobatik med cub. Ingen di- eller polythedral där men ändå.
    fredrik

  3. #3


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Varför vill du ha dihedral, eller v-form som det heter på svenska? Lättare att svara om man vet vad du vill uppnå.

  4. #4

    Standard

    Stabiliserande egenskaper då jag har en förkärlek för mindre konstruktioner.

    Nedan är en bild på en jag klurat på o typ "klona" o modda.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screen%u00252BShot%u00252B2018-06-26%u00252Bat%u00252B7.15.11%u00252Bam.jpg 
Visningar:	98 
Storlek:	152,0 KB 
Id:	66157

  5. #5


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    V-form fungerar upprätande vid en rollstörning men bara om fenan är tillräckligt liten för att tillåta att planet kanar lite sidledes med den låga vingen först. Den vingen får då lite större anfallsvinkel och lyfter lite mer än den andra så planet rätas upp. Att ha vingen på ovansidan av kroppen har samma effekt.
    Den här effekten verkar mot skevrodren om du har för lite sidoroder in i svängen och kan förstärka skevroderverkan om du ger mycket bottenroder.
    Så frågan är om du verkligen vill ha v-form om du har skevroder...

  6. #6

    Standard

    Ahhh, hmm då kanske man skall prova med vanlig rak vinge först då. Tusen tack för det svaret, det gav mycket!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •