Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Propellerjämförelser?

  1. #1

    Standard Propellerjämförelser?

    Hej,

    Minns att det finns nån tumregel för motsvarigheten av propellrar "minskar man en tum så ökar man en annan tum" eller nåt.

    Alltså, en 2-bladig 10x5" motsvarar en 2-bladig 9x6"?
    Och en 2-bladig 10x5" motsvarar en 3-bladig 10x4?
    Och om en 2-bladig 10x5 ska ersättas av en 9" 3-bladig så blir det en 9x5"?
    Nåt sånt?

    Har ett tvåmotorigt flyg som flyger bra med 10x5" men vill ha mindre propeller.

    /MickeM
    Senast redigerat av Ålänning den 2018-07-19 klockan 18:24. Anledning: Korrigering
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Har hört liknande teori som du beskriver och jag kan inget annat än säga av eget experimenterande senaste året med propellrar att det är väldigt avgörande vilket märke man använder sig utav. Testat växlat mellan 12x6 och 11x7 och upplevt väldiga skillnader.

    En 10x5 APC kontra en 10x5 aerostar kan bete sig väldigt olika även fast de ser mer eller mindre identiska ut.

    exempel: har använt 11x7 på en kärra jag har och ville ha mer fart i den men ville inte gå upp en tum så provade en 11x10 jag hade, enda skillnaden var att den väste mer i luften(speciellt vid hoovring) men inget annat.

    så att pitchen/stigningen enligt mig är inte att utbyta mot storlek på propp utan det har stor betydelse på vad man hittar.
    nytt exempel: provade en ABC multirotor propp 8x4.5 och jag hittade ingen annan propp som gick så bra som den oavsett stigning.

    Kanske inget roligt tips men prova dig fram lite, gå på känsla! Beroende på vilken typ av propp du söker vet jag inte men kan starkt rekommendera bone white propparna som finns på hobbyking(tror det är aerostar) då de är lätta, relativt bra balanserade.

    Vill du gå ner i storlek pga minska strömförbrukningen?

  3. #3

    Standard

    Det är väldigt sant att propellermodellen (tillverkaren) skiljer på flygegenskaperna.
    Den nivån har man väl aldrig tänkt något mer på, bara kört på och testat.
    Tex, varför väljer man den ena tillverkaren framför den andra om man hittat två proppar av samma specs, men olika tillverkare...

    I det här fallet handlar det om att få tag på rätt propeller till en Great Planes P-38 Lightning Profile som nu har APC 10x5E som funkar hur bra som helst och flyget flyger riktigt bra. Men det tar i gräset och propellerspetsarna är gröna. Tänkte att jag kunde hitta 3-bladigt mindre som har samma dragkraft och strömförbrukning. Nu drar APC 10x5" med 3S 3,3 kg och med 4S 3,9kg (med bägge motorer totalt). Och efter att ha flugit med 4S så valde jag 4S, rejäl skillnad på flygtid.

    3-bladiga är lite sällsynta...

    Annars skaffa en 2-bladig APC 9" med mer stigning, tex 9x6" eller 9x7", men hur påverkar det drag och strömförbrukning?
    Jag har testat med wattmeter och dragkraftsmätare.

    2-bladiga har sina fördelar, 3-bladiga sina, eller rättare sagt egenskaper. Minns inte vilka, men 2-bladiga är lättare att balansera.

    Ju större diameter, desto mer ström drar det. Och ju större stigning, desto mer ström drar det.
    Så om jag skulle testa 10x5, 9x6 och 9x7 skulle jag säkert märka av att ändringarna inte är linjära till på det.

    Dessutom så pallar ju inte APC så högt varv...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Du kan testa lite olika värden på 2 och 3 bladiga propellrar i någon av de calculatorer som finns, tex denna:http://www.godolloairport.hu/calc/strc_eng/index.htm

    Problemet är att varje tillverkare har en egen profil och bladform, det kan även skilja mycket för en och samma tillverkare mellan olika propeller storlekar.
    Kör så det ryker!

  5. #5

    Standard

    Bra sida! Testade lite och det verkar stämma rätt bra med de proppar jag testat med.

    Men, det är inte lätt hitta propellrar.
    Jag hittade APC 9x6 som även finns som motroterande så det ska beställas hem.
    Motorerna snurrar åt olika håll på P-38an.
    Men hittade ej 9x7 (motroterande) eller 3-bladiga.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Hittade 9x4.5 cw/ccw 3-bladiga på hobbyking i EU, de är lite sked formade så de kan skopa på rätt mycket luft. Kanske kan vara värt att prova?

    https://hobbyking.com/en_us/hobbykin...___store=en_us

  7. #7

    Standard

    Åh, har dom ny design på hemsidan. =)
    Och dom där propparna är ju till och med CW och CCW, perfekt. Tack!
    Sätter i listan.

    Jag har 10" och 8" 3-bladiga hemma, samt 4-bladiga, men alltid har man inte det man ska ha... 9". :-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •