Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Motorseglare som beter sig skumt .....

  1. #1

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard Motorseglare som beter sig skumt .....

    Har byggt en motorseglare, 2m spännvidd, 1.30 m lång med en EMax 1806 och 3S-batteri. CG är 1 cm bakom vingens framkant inne vid kroppen (framkant smalnar av utåt). Framkropp av foamboard (28 cm lång) och bakkropp av ett modernt kolfiberliknande metspö samt stabbe/höjdroder (likt en dlg, 90 cm), vingfästet ca 12 cm (ca 130 tillsammans). Huvudvikt i framkroppen för att balansera bakkroppen (totalt ca 450 gr, framkropp ca 380 gr, resten vingfäste, vinge och bakkropp).

    Bra drag i motorn, startar med neutrala roderutslag. Trots det, efter ca 15-20 m viker kärran rakt upp och lopar eller viker över vinge ner i backen.

    Någon som ser något systemfel i bygget (tyvärr ingen bild än, men tänk dlg med stor,"kort" nos)

  2. #2

    Standard

    Gjort Range Check på RC-grejerna?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Japp, och de stod utan något utslag (neutralt) när kärran kraschade. Den borde glidit rakt fram med inställningarna.

  4. #4


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Om du har bra drag i motorn kommer flygplanet att bete sig precis så om du inte trimmar dyk eller drar av på gasen. Nosen höjs när farten ökar och om den höjs tillräckligt mycket kommer planet att så att säga hänga i propellern. Räcker inte motorn till för 3D-flygning så blir det stall och vikning.

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av larsmn Visa inlägg
    ...CG är 1 cm bakom vingens framkant inne vid kroppen (framkant smalnar av utåt)...
    Kan 1 cm verkligen vara rätt?
    /Leif

  6. #6
    Harry Ss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    274
    Jobb
    Jobbar som metallare, utbildad konstruktör-säljare
    Klubb
    Medåker Flyers dvs. flyger hemma.

    Standard

    Kolla anfallsvinkeln mellan vinge åå stabbe, bör vara positiv med några grader...
    "What goes up must come down"

    Harry S, A.K.A firebird 350.

  7. #7

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    1 cm stämmer, var ursprungligen ca 4 cm bakom "LEG", när kärran voltade 1:a gången (cordan var 11 cm vid vingroten). Tolkade det som att cg låg för långt bak och flyttade fram. Skall dock pröva Dannes och Harrys tips. Dannes beskrivning stämmer mycket väl med hur det såg ut och har flat linje mellan stabbe och vinge .

  8. #8
    Harry Ss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    274
    Jobb
    Jobbar som metallare, utbildad konstruktör-säljare
    Klubb
    Medåker Flyers dvs. flyger hemma.

    Standard

    Hmm, 11cm korda och TP på 1cm..?? Man brukar satsa på ca: 25-30% av kordan för att få en lätt nostung maskin som inte blir hysterisk när höjdroder anbringas....eller har jag fel Leif..??
    "What goes up must come down"

    Harry S, A.K.A firebird 350.

  9. #9

    Standard

    Jo, ca 30% av medelkordan är en bra tumregel. Men om vingen har pilform och/eller är avsmalnande utåt så är det inte medelkordan man har invid kroppen utan denna måste först beräknas. Men 1 cm invid kroppen kan väl bara stämma om vingen har negativ pilform d.v.s.framåtsvept. Eller?
    /Leif

  10. #10
    Harry Ss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    274
    Jobb
    Jobbar som metallare, utbildad konstruktör-säljare
    Klubb
    Medåker Flyers dvs. flyger hemma.

    Standard

    Exakt, endast pilform framåt ger ett kort avstånd till TP, enklast är väl att beräkna med trianglar så man hittar ett medelvärde av kordan för att hamna exakt där man vill hamna..
    "What goes up must come down"

    Harry S, A.K.A firebird 350.

  11. #11

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Rak bakkant och avsmalande utåt och, som sagt, startade med ca 4 cm in på 11 vid kroppen (~35 %). Flyttade fram CG när jag fick de resultat jag fick, dock utan förändring. Samma resultat, stegrar sig och dyker.

  12. #12

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Hur ser vingprofilen ut?
    En seglare bör ju ha bärande profil, d.v.s. någorlunda flat undersida.
    Lite amatörerfarenheter säger att en sådan vinge SKA ha ett par graders positiv riggningsvinkel i förhållande till datumlinjen, alltså lite högre i framkant, och att stabben ska ligga jäms med datumlinjen.
    Det ökade lyftet som kan bli vid motorpådrag och därmed högre hastighet, får då kompenseras med att rikta ner motorn ett par grader.
    Då får kärran ett idealhastighetsområde vid planflykt.
    Prova, vet jag!
    Retroholic!

  13. #13

    Standard

    Flyger modellen med motorn avstängd, till exempel om du gör ett handkast?
    /Leif

  14. #14

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Thomas, vingen består av foamboard undertill, ett profillager av depron på framdelarna av vingen för att få en böjd övervinge och epp på toppen för att jämna ut profilen. Profilen ser helt OK ut.

    Pernstig, gjorde det med första "versionen" och den gled ca 15 m från axelhöjd. Dock, 450 gr gör den väl tung. Funderar på att göra en lättare framkropp som är längre, så batterie och motvikter kommer ut lite till, men gör kärran lättare.

    Min konklussion av kommentarerna och råden är :
    1. Jag har för kraftig motorsättning (behöver minska proppen och köra med 2S)
    2. Behöver minska vikten (tror jag behöver försöka komma ner till 300 gr, så jag kan köra med 2S)
    3. Vinkla vingen uppåt i framkant
    4. Flytta tillbaka CG till ca 4-5 cm från LEG
    5. Pröva den som ren seglare först ...........

  15. #15

    Standard

    När du fått den att flyga bra som"ren seglare" men den vill göra lång looping vid motorkörning (mycket vanligt på motorseglare!):
    Rikta motorn neråt eller bättre:
    mixa en neråtkompensering till höjdrodret.
    Jag skulle inte minska motoreffekten för jag gillar att kunna stiga rakt uppåt, ju fortare desto bättre. Gjorde fintrimning av min nya Astra V från TopModel.cz idag och loggade 15 m/s vertikalt stig
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2018-07 Astra.jpg 
Visningar:	85 
Storlek:	74,9 KB 
Id:	66221
    /Leif

  16. #16

    Standard

    Böjs vingarna för lätt?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #17

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Av beskrivningen att döma så behöver seglaren ett par graders positiv riggningsvinkel i förhållande till datumlinjen (med stabben i 'noll'), samt ett par graders neråtriktning av motorn...
    Retroholic!

  18. #18

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Pernstig, nedåtriktad motor tillagt, gissar ca 5 gr räcker
    Ålänningen, ja, har en platt carbon-bjälke i vingen, men spetsarna kan vibrera ca +/- 15 cm
    Thomas, ingår i planeringen, men tackar för tipsen.

  19. #19

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Kan 1 cm verkligen vara rätt?

    Jag reagerade på samma sak. Brukar inte CG hålla sig någonstans runt en 1/3 av vingens korda?

  20. #20

    Standard

    Jag har en elektrifierad Blue Phoenix som beter sig ungefär likadant. Vid fullt gaspådrag får jag ge nästen fullt dykroder för att kompensera och då stiger den vertikalt. Eftersom jag vet hur den beter sig har jag inte brytt mig att göra något åt det. Man skall ju ändå bara upp på höjd för att sedan slå av motorn och termikflyga.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •