Normalt brukar det ju vara fram mot hösten när det börjar bli kallt, blåsigt och regnet faller, som suget att börja ett nytt bygge tar överhanden och bygglokalen lockar. I år blev det lite annorlunda - bygglokalen erbjuder en skön svalka i den onormala sommarvärmen så varför inte börja ett nytt bygge redan nu?

Sagt och gjort! Jag har en tid sneglat på bilder och film av ett fint hemmabygge med mycket charm. Egentligen ser den ut som en rejält uppförstorad modell så det borde inte vara så svårt att skala ner den till lagom storlek igen.

Och vilket flygplan handlar det om? Jo, Kajsa. En Pietenpol Air Camper byggd av Per Widing.





Det finns en fin modell från MJD Models i skala 1/8 och ritning till denna införskaffades. Efter lite funderande kom jag fram till att den var lite för liten så jag bestämde mig för att göra den större - eftersom det är lätt att multiplicera med 2 och göra skala 1/8 till 1/4 blev beslutet att göra en förstorad version av MJDs Kajsa.



Jag funderade ett tag på att göra den ännu större och skala upp den till 1/3 eller 1/2.5 för att det skulle passa den ROTO 85 IL som inte riktigt räckte till i min stora Tiger Moth. Skaffade ritningar till fullskalaversionen för att se om det skulle gå att göra den till en riktig skalamodell även vad gäller materialval och byggmetod. Tror att det skulle gå riktigt bra att följa orginalritningen...Men "hangaren" börjar bli full av stora modeller som flygs alltför sällan p g a omaket att transportera dom till fältet så den större versionen kanske kommer senare men först en i skala 1/4 som blir mera transportabel.

Ritningsunderlaget blir en mix av originalritningen och MJDs ritning och motorn blir alltså inte ROTOn utan någon mindre.



Originalet har ju en konverterad A-fordmotor så en dummy-motor i lagom storlek printades från en STL-fil från FlightTest.



Bygglokalen har under våren fått tillökning i maskinparken av en laserskärare så nu är det enkelt och till och med riktigt roligt att göra spryglar med massor av lätthål. Men det luktar bränt om delarna!



Vingbalkarna är uppbyggda som I-balkar med furulister och en stående mittdel lätt-plywood. Den är limmad i ett fräst spår i furulisterna. Spryglarna har profilen från originalritningen även om bygget till viss del sker på en förstorad MJD-ritning.



Mycket lätthål...



Skall bli en torsionsnäsa upp till främre balken på ovansidan men troligen ingen på undersidan om jag tolkat originalritningen rätt.



Det kommer mera...

MVH
Kjell Nilsson