Reklam

 
Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: värme/inställningar

  1. #1


    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    123
    Jobb
    Personlig assistent
    Klubb
    Avestaflygklubb östhammars modellflyg klubb

    Standard värme/inställningar

    Påverkar värmen ute inställningarna på en bensinare normaltsett?
    Behöver man i såfall normaltsett öppna eller minska bränsletillförseln?
    Gäller det båda nålarna i så fall?

  2. #2
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Jag skulle säga att den lättare kan nypa. Annars ingen större skillnad, motorn är ju oavsett varmare än all luft runtom när den väl är igång.

    om jag själv skulle få ihop min bensinare i väntan på delar i denna värme skulle jag skicka i 0.5-1% mer i olja i soppan sen fetta på något på hög nålen just för att minimera risken att den kan nypa.

  3. #3


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Näe, du behöver inte pilla med nålningen bara för att det är varmt ute. Den varmare luften är lite tunnare vilket gör att bränsle/luftförhållandet (lambdavärdet) ökar, dvs bränsle/luftblandningen blir lite fetare. Men skillnaden mellan 20 och 30°C är så ytterst liten så flyg på med den nålning du har och som har visat sig fungera. Det finns heller ingen anledning att pytsa i mer olja! Om du säkert vill veta om motorn går för varmt kan du direkt efter hård belastning stoppa motorn och kolla färgen på tändstiftet. Färgen på isolatorn ska då vara lätt beige. Är den svart kör du för fett och är den helt ren och lite glansig kör du för snålt och kan riskera överhettning/nypning.



    Förutom blandningsförhållandet påverkar även tändstiftets värmetal (avkylningsförmåga) det hela. Om man sätter i ett varmare stift kommer avlagringarna att brännas bort lättare och ett sotigt stift kommer förmodligen bli lite mer åt 'perfect'-hållet. Ett för kallt stift, å andra sidan, kommer att bli mer sotigt och svartfärgat. Men kör med det värmetal som motorntillverkaren rekommenderar om du inte vet exakt vad du håller på med. Börjar man trimma med kompressionsökning, avstämd pipa mm kan man behöva gå över till kallare stift.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •