Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Förslag på flyg till 360-450mAh 2S-LiPo?

  1. #1

    Standard Förslag på flyg till 360-450mAh 2S-LiPo?

    Jag har sju st LiPo's jag försökt sälja här lokalt men ingen flyger längre inomhusdepronflyg som jag tror de flesta förknippat ackarna med. Ackarna är 2S och i storleksordningen 360-450mAh (Hyperion, DesirePower, Tera). Nån av er flyger säker mindre flyg som kanske inte nödvändigtvis är sköra inomhusflyg av depron. Förslag på flyg? Gärna inom Sverige. Tänkte man kunde flyga på lugna kvällarna och sen kanske sälja bort flyget inklusive ackarna till nån nybörjare eller annan ivrig flygare.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    har ni inte hang på Åland?
    batterierna är utmärkta som mottagarbatterier om de är på 2 celler.
    Jag har kört 2 cells lipo direkt till mottagare och servon i många år utan problem.
    https://www.facebook.com/download/50...pHOqtJyN8zb89x
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #3

    Standard

    Åland är rätt platt, finns några toppar på hiskeliga 100+ m men annars mest platta åkrar eller skog plus en skärgård med 6000+ öar som inte går att använda. Men säkert kan det finnas nåt ställe, jag är inte nån "hangare" så har inte så bra koll på vad som krävs. Vad karaktäriserar ett hang? Uppåtvindar upp mot en höjd?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    En gång provade jag bara för att om det gick att flyga hang på en helt vanlig tiotavlors skjutvall (nä, platsen var tillbommad och inga skjutningar pågick vid tillfället i fråga), det gick hur bra som helst, men det var ett jäkla svängande hela tiden...
    /\/\vh // /\/\r J.

  5. #5

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Många stränder har klippor eller sanddyner som går fint att flyga mot om man har lättviktsplan.
    https://d.tube/#!/v/slopesoaring/yrdy3jqk
    Små plan som LIDL och Weasel ligger under 250 gram (klass 0) (utan extra bly) så de kan man flyga utan så mycket regler att tänka på.
    https://www.youtube.com/watch?v=y311gXQaHnw
    Lite större men lätta plan behöver inte mycket backe - sådana har du nog även på Åland?
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  6. #6

    Standard

    OK, kanske finns nån plats. =) Men jag tror jag hoppar över hang. Tanken var att köpa ett flyg, flyga lite, sälja med ackarna och bli av med ackarna. =) Och jag tror tyvärr ingen här skulle köpa bort ett hangflyg... så det lär väl bli att skaffa en nybörjarkärra och se om man får nån ny att börja flyga... men risken är astronomiskt minimal att ens nån ny börjar flyga känns det som. Så det kanske blir saltbadet för samtliga ackar om det lutar åt det hållet. Slött men sant.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7
    Ingenjörens avatar
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    18
    Jobb
    Ingenjör elektronik.
    Klubb
    Eskilstuna Modellflygklubb

    Standard

    Det finns massor av modeller att välja på, jag kör själv en Multiplex Extra 330SC samt Hacker RT ULTRAmate med 2S lipo 300mAh. Modellerna är dessutom i epp som är bra mycket tåligare än depron, finns att köpa på www.autopartner.se finns även massor av modeller på www.RCflight.se jag kan rekommendera deras Crack wing.
    /Ingenjören

  8. #8

    Standard

    Det står inget om vad Extran ska ha för ack, men tillbehörslistan innehåller 3S 2200 vilket är något helt annat än en 2S 300mAh.
    https://www.autopartner.se/flygplan/...xtra-330sc-kit
    Eller finns det fler?

    Hacker RT ULTRAmate är mer passlig, men dubbeldäckare. Been there, done them. =) EPP är intressant dock. Vi har dock otroligt lågt intresse för inomhusflyg och att flyga dom där utomhus... då flyger man nåt annat hellre. Så hm hm. Kanske blir tvungen att slänga min bunt ackar och vad jag ska göra med Futaba-mottagaren vet jag inte. Löser sig.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ålänninjg - den Extra du länkat till är definitivt inget för dina ackar. Tror att Ingenjören syftar på MPX inomhusmodeller.
    Jag själv flyger en kärra på såna ackar du har men som nog inte går att få tag i längre nämligen E-Flite 250 Clipped Wing Cub - https://www.horizonhobby.com/clipped...50-arf-efl5055
    Det sitter en vanlig Tiger 2204-motor i den vilket fungerar utmärkt med 2S-ackar i din storlek men tråkigt nog så tycks den inte längre tillverkas.
    Roger

  10. #10

    Standard

    Det är helt klart såna där Cubs jag är intresserad av, annars rena inomhusflyg modell depron/EPP... bara folk skulle flyga här så jag inte ensam behöver hyra en hall. =) För det är jäkligt kul flyga inomhusflyg. Nå, får leta vidare eller se hur jag gör. Man kan inte göra allt. Vintern är över dessutom... men för lugna sommarkvällar kanske. 11 januari så släppte de på reglerna gällande var man får flyga här, så nu får jag flyga hemma hos mig igen! Äntligen! Men max till trädtopparnas höjd. Men det funkar för mig för att testa helikoptrar, multicoptrar och flyga parkflyers samt inomshusflyg.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •