Reklam

 
Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Underbar hangflyg video!

  1. #1

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard Underbar hangflyg video!

    En video säger mer än 1000...
    Jag är mållös.




    Killen som byggt modellen och som flyger i videon heter John Woodfield och han bor i Perranporth i Cornwall där videon spelats in. Tydligen bor han nära platsen där videon spelades in.

    Jag har plöjt igenom alla kommentarer i Youtube-videon och lite info om modellen är:

    - Modellen heter Leprechaun och är friflygsmodell designad 1950 av Dick Twomey. Ursprungligen publicerad i Aeromodeller mars 1950. Spännvidd 103 tum / 261,6 cm.
    - Modellen i videon är scratchbyggd från ritning med samma spännvidd som ritningen har, ritningen finns på Outerzone, men modellen har modifierats på några punkter.
    https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=3252
    - Det finns en s k short kit från Belair i USA om man är lat och vill ha t ex ving- och stabspryglarna klara (plus resten i paketet, dock har man ingen nytta av vingpylonen i kitet eftersom den ej används på RC modellen).
    http://www.belairdigital.co.uk/detail.asp?id=556
    - Vingprofil som killen använt för sin radiostyrda modell är samma som originalritningen.
    - Modellen i RC utförande har ändrats på några punkter:
    + Vingpylonen skippad och vingen vilar direkt nere på kroppen.
    + Uppvinklade vingöron har skippats.
    + Riggwires för vingen har skippats (se ritningen hur det annars är på originalmodellen).
    + Lagt till höjdroder.
    + Förstorat fenan och lagt till sidoroder.
    + Något ändrad design i stjärten.
    - Modellen i videon har hel vinge, således ej delad för enklare transport.
    - Modellen väger flygfärdig 1,5 kg.
    - Modellen har 2 kanaler, höjd- och sidoroder, således inga skevroder och ingen luftbroms.
    - Modellen är klädd med billig gul transparent plastfilm från Hobbyking. Han nämner att det var svårt att få plastfilmen att fästa på undersidan av vingen eftersom profilen är välvd där.
    - Servona och mottagarbatteri sitter längst fram i nosen och han fick lägga till 100 gram bly för att få tyngdpunkten rätt.
    - Vindstyrkan i videon är ca 8-10 mph (ca 3,5-6 m/sek) enligt killen och han tror att starkare vind än så ej är lämpligt för modellen, han tror att ca 5 mph (ca 2-2,5 m/sek) vindstyrka är idealiskt för modellen.

    Blir man inte bygg- och flygsugen efter att ha sett den här videon vet jag inte vad som kan locka.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2018-07-30 klockan 21:00.

  2. #2

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    man kan sitta länge och kolla på hans videor
    https://www.youtube.com/user/SURFHERO1/videos
    Det är ju inte bara modellerna och flygningen utan även landskapet som är suveränt.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #3
    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    354
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Såg också den videon och tänkte posta den här, men sedan tappade jag bort den. Av någon anledning så hamnade den inte i min historik, trots att jag var inloggad. Tack för att du tog fram den. Jäkligt läcker hangflygning.

    // Fredrik W
    "Ägandets glädje är icke att förringa."

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •