Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Servoproblem

  1. #1

    Standard Servoproblem

    Hej har en seagull ultimate med en 20 cc bensinare i.kör med FRSky och ZTW ubec till radio .Eget 2 cell till tändning.Nu till problemet 2 servon har dött på cirka 7 flygningar är nya Hitec se bild. Har mätt ubecen å den ger det den ska .plockade isär det ena kan inte se något konstigt någon som har en idé om orsak .pratade med säljaren och dom hade inte haft några problem. Andreas Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20180807_172423.jpg 
Visningar:	173 
Storlek:	55,0 KB 
Id:	66279Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20180807_172549.jpg 
Visningar:	152 
Storlek:	69,7 KB 
Id:	66280

  2. #2


    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    123
    Klubb
    Eslövs MFK, RFK Gripen,

    Standard

    Finns det/kör du high speed på Frsky? Vilken position sitter servona på som dött?
    //Kalle

  3. #3
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Tror inte servot är gjort för stora vibrationer, hade flera som gick i sönder på en större bensinkärra, dock inte samma servon men problemet var att komponenterna i servot lossnade och slutade därför att fungera. Lite dåligt kan man tycka, men servona är inte designade att sitta i sådana utsatta positioner som de gör i en flygmodell, de sitter normalt på en industriell maskin som är stillastående med minimala vibrationer.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    ...servona är inte designade att sitta i sådana utsatta positioner som de gör i en flygmodell, de sitter normalt på en industriell...
    Visst är de avsedda för flygmodeller?:
    https://hitecrcd.com/products/servos...-servo/product
    Se "Applications"
    /Leif

  5. #5

    Standard

    Köpte dom på mbs rc models så dom är allt gjorda för modeller .Det första som dog satt på höjd som tur var så är det ett till varje halva och det stoppade i neutralt läge vid nästa flygtillfälle så var det rodret som dog också i neutralt läge.Funderar lite på detta med high speed vet inte om det finns på frsky.Var en klubbkamrat som pratade på detta att det kunde stressa servot så det går sönder .Har aldrig haft problem med detta förut har inte använt Hitec förut men det ska väl vara ok grejer

  6. #6
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    FRSKY,som nämndes är fantastiskt lätta att ställa i HRS läge (en del modeller) eftersom de använder samma knapp som man binder dem med till detta (höll faktiskt på med en sådan igår som sitter i en båt),en del servon durrar då ,andra för blir tysta ,funkar lite grand,blir varma för att sedan dö och gå till himmelen.. Att 322 inte skulle funka i flygmodeller var helt nytt för mig..
    Kalles teori är kanske inte helt fel?
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  7. #7

    Standard

    Kan man ställa den i high speed läge av misstag?.Hur vet man vilket läge den är i?.Har ju aldrig haft problemet förut

  8. #8
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Läs manualen,det gjorde jag igår. Jag vet inte vilken mottagare du har så du får nog läsa manualen till just din..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  9. #9

    Standard

    Tackar för tipset ska kolla på detta.känns lite olustigt att flyga innan jag vet vad det beror på .Tror jag har fyllt turkontot två servon skrot under flygning utan crash��

  10. #10

    Standard

    Står att den inte har high speed servos enda jag hittar om high speedKlicka på bilden för en större version. 

Namn:	20180808_095334.jpg 
Visningar:	89 
Storlek:	75,8 KB 
Id:	66281

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hittade denna tabell och det stämmer nog att din mottagare inte har nån High Speed Servo-mode - https://www.redsilico.com/frsky-receiver-chart
    Det är f ö relativt få FrSky-mottagare som har denna möjlighet och därmed risk att ställa fel.
    Roger

  12. #12

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Har jag inte hört nånstans att carbon-drevade servon är lite känsliga för vibrationer eller överbelastningar??

    Eller har jag hört fel?
    Retroholic!

  13. #13

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hitec själva rekommenderar inte att man använder deras Karbonite-drevade servon i bensindrivna plan. P g av vibrationerna.
    Kolla i länken tidigare till Hitec servot.

    Metalldrev är väl det man föredrar i bensindrivna modeller såvitt jag vet. Egentligen borde man väl i bensindrivna plan ha potentiometerlösa servon också, det lär väl slita på en potentiometer i bensindriva plan p g av mer vibrationer. Vet att JR hade potentiometerlösa servon. Kanske finns fler fabrikat som gör "potless" servon? Dock är det rimligen inget stort problem då det finns få "potless" servon.

    Men frågan är dock varför de två Hitec HS-322HD slutade funka med så tätt mellanrum, som jag förstått det är de heldöa?
    Har du mätt om det kommer fram spänning till närmaste kontaktpunkter för plus och minus på servots kretskort? Ingen bränd lukt om man sniffar nära servot?
    Kanske du helt enkelt fått två "måndagsexemplar". Kan du få nya på garantin?
    Det står i specifikationen till servot du har att det är för 4.8-6.0 volt. Hur hög spänning matar du servona med? Det är ju inte ett HV (High Voltage) servo så att mata med 7.4 volt eller högre är det inte gjort för.
    Hur är det, ditt servo är väl inte digitalt? Det är såvitt jag kan Googla på ett analogt servo. Kan det ha nån betydelse i sammanhanget? Ibland strular det ju med vissa servon (digitala resp. analoga) med vissa mottagare. Kan vara värt att Googla vidare på kanske.
    I alla fall är High Speed läge på en mottagare tillsammans med analoga servon ingen bra kombination.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2018-08-08 klockan 13:53.

  14. #14
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Hitech's "Karbonite" drev tycker jag funkar väldigt bra i andra servon ifrån dem, så jag tror inte att det är det som är problemet. Om servona inte har fått för hög driv-spänning så är det nog vibrationerna som har slått ut dem. Enligt specen så skall de inte användas i plan på över 64oz (dvs ca 1.8kg)? Så jag gissar att de helt enkelt är för klena för en bensinaren på 20cc...
    Kör så det ryker!

  15. #15

    Standard

    Kör på 5.5v spänning till dom kunde inte känna någon lukt.1.8kg modell detta har jag missat .Har kört med futaba standard servon i andra liknande modeller utan problem .Kanske blir för mycket för dom tycker ändå det låter lite konstigt .Kanske bara fått dåliga ex.får väl sätta i metalldrev och hoppas på det bästa .Men känns lite olustigt

  16. #16

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Har du lyft på locket och kollat om dreven är hela?
    Retroholic!

  17. #17

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Läser man i den av Roger hittade länken så verkar det som din mottagare endast har standard frame rate (och inte möjlighet till high speed framerate).
    Kikar man i andra FrSky mottagares manualer så har en del high speed 9 millisek respektive normal 18 millisek frame rate.
    Skulle man råka köra analoga servon med en mottagare som har high frame rate så varnar de i FrSkys mottarmanualer om att servot "will be hot and may burn out".
    Man får väl anta att din mottagare då har 18 ms frame rate dvs "normal" frame rate.
    Det lär ju dina Hitec analoga servon klara fint.

    De FrSky mottagare som har valbart normal och high speed framrate verkar ha normal frame rate som standardinställning.

    /Bo

  18. #18

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Läser man i den av Roger hittade länken så verkar det som din mottagare endast har standard frame rate (och inte möjlighet till high speed framerate).
    Kikar man i andra FrSky mottagares manualer så har en del high speed 9 millisek respektive normal 18 millisek frame rate.
    Skulle man råka köra analoga servon med en mottagare som har high frame rate så varnar de i FrSkys mottarmanualer om att servot "will be hot and may burn out".
    Man får väl anta att din mottagare då har 18 ms frame rate dvs "normal" frame rate.
    Det lär ju dina Hitec analoga servon klara fint.

    De FrSky mottagare som har valbart normal och high speed framrate verkar ha normal frame rate som standardinställning.

    /Bo
    Jag har haft i sommar 4 servona av HS-5125 som kokat sönder internt, där de smälte kretskort och hölje på alla fyra. Får i och för sig fyra nya av tillverkaren, men ändå.

    Dessa gick fint och bara slutade fungera och felsökningen visade på överhettning.

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

  19. #19

    Standard

    Kör du servona på 4.8 eller 6.0 V?
    Brukar man inte ganska snabbt märka om ett standardservo pinas med hög frame rate?
    Hitec HS-422 är ett gammalt servo som inte tål så mycket.
    Inget som bind'ar? Push-Pull som inte är symmetriskt/centrerat?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  20. #20
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Karbonitdrev och bensinare hör inte ihop, dreven äts upp omgående.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •