Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Klä skuren EPO?

  1. #1

    Standard Klä skuren EPO?

    Hej,

    Sitter och funderar på vad ändringen blir om man skulle klä ett EPO-flyg.
    Det är skuret, inte gjutet. Det är vingarna jag tänkte klä på en vinge, kroppet vet jag inte om är så lätt att klä.
    Formgjutna flyg är rätt släta och man klär dem för att skydda och stärka.
    Det gör säkert skillnad på flygningen...

    Men... det blir rätt stor skillnad på skrovlig EPO jämfört med slät klädd EPO.
    Vad blir de egentliga skillnaderna?
    - "Lite mer vikt" förstås.
    - Lite styvare vinge säkert
    - Lite mer hållbart eftersom klädseln skyddar
    - Kommer vingen glida bättre genom luften med mindre motoreffekt?
    - Eller blir det bara snabbare?

    Någon som testat lite mer ingående?

    Jag vill helst inte flyga snabbare, skulle vilja flyga lika långsamt (cruise i 14 m/s) men att det inte behöva göra det på halvgas som nu eftersom det känns som att skrovliga EPO-ytan stretar?

    Vad tror ni?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Om du vill ha "slät" yta:

    Jag har klätt "cellplast" (frigolit) vingar med brunpapp (med vitlim), har även klätt frigolitvinge med plastfilm (tror det var Top Flite Monokote jag använde). Andra plastfilmer funkar förstås också men man får se upp med temperaturen, olika plastfilm kräver olika mycket värme för att aktivera limmet på plastfilmens undersida, t ex Oracover har jag för mig kräver rätt hög värme så då kan det bli problem att när man stryker på filmen så smälter "frigoliten". Hur det är med EPO och hur bra den tål värme har jag inte koll på.
    Sen kan man förstås lägga på glasfiberväv i lämplig vikt för ett yttre skyddande och kanske något stärkande samt målbart lager.
    Sen finns om man bara vill göra ytan lite finare genom att "spackla och slipa ojämnheter" en produkt från Deluxe Materials som heter Wonderfil. De har även en produkt som heter Foam Armor.
    https://www.deluxematerials.co.uk/gb...ategory=3&n=65

    Wonderfil:
    The next generation of strong lightweight fillers for foam and wood.
    An easy sanding, strong, lightweight filler designed to fill small gaps and indentations. Easily applied and smoothed with a damp finger and then sanded back. Does not crumble like other lightweight fillers and can be over-coated with Foam Armour (BD50) for improved surface toughness, and finish before being painted.

    Foam Armor:
    A thick water based resin that sets to produce an attractive, durable, scratch resistant coating on foam to prevent dings, wear and disintegration. It dries to a surface that can be painted and glued easily and will reduce damage.

    Slät eller inte slät yta:

    På långsamflygande modeller så lär "ytans" släthet ha mindre betydelse, kolla på en inomhusplan typ "planka" i EPO.
    Ibland vill man nog ha viss skrovlighet men om det är lämpligt i ditt fall vet jag inte. Många EPO modeller t ex från Multiplex har lite skrovlig yta (små "pinnar") i ett regelbundet mönster på vingen, vet ej om det är avsiktligt för att få luften att virvla lite (turbulator) vid dessa mönster.
    Du säger att du vill flyga runt i ca 14 m/s som är ca 50 km/h. Ganska sakta således. Personligen skulle jag inte bry mig så mycket om ytans skrovlighet i den hastigheten. Motståndet ökar med kvadraten på hastigheten så gissar att i så låg hastighet som 50 km/h är "motståndet" ganska lågt fran alla håll och kanter och vingbelastningen har mer betydelse. Lätt vikt och stor propeller med lågt varv samt låg vingbelastning, kan nog vara bra att sträva mot i ditt fall för långsamflygning. Slät eller skrovlig yta på vingen tror jag har mindre betydelse i ditt fall.

    Kommer säkert fler intressanta inlägg om detta.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2018-08-10 klockan 09:28.

  3. #3

    Standard

    Det var Top Flite Monokote transparent jag hade köpt. Vill bara få ytan slät. Hade tänkt behålla flygets utseende med färger i övrigt, en Bormatec Ninox. Det är väldigt skrovlig yta. Den flyger riktigt bra och långsamt. Som sagt bara funderade på om jag gör bort mig om jag klär vingarna. Dvs... kommer varvtalet att sjunka och motorn drar mindre ström för att det inte behövs så mycket energi för att dra flyget genom luften, jämfört med sandpappersytan den har nu. Eller kommer det även att gå fortare fast jag har mindre varvtal, vilket jag inte vill. Jag har klätt EPO/EPP förr, men då har man velat haft styrka och slätare undersida vid landningar som tål mer tex. Börjar jag spackla så blir det nog viktpåslag. Denna EPO är skrovligare än all annan EPO jag har... se tex dessa bilder:
    http://forum.motorportalen.net/downl...e.php?id=12465
    http://forum.motorportalen.net/downl...e.php?id=12466

    Multiplex är otroligt släta i jämförelse. Dom där pinnarna är nog bara gjutpinnar, de har jag skurit bort på alla modeller. Multiplex Elapor är fullsmetat med sådana. Andra större flyg jag har med exakt såna gjutpinnar så har dem utplacerade med upp till 30-40 cm mellan varandra och då har de ingen påverkan på flygningen.

    Men det kanske gör för liten skillnad, flyger så sakta och man vinner kanske inte "minuter" på det ändå så. Så nu är jag nog nästan inne på att slopa slätheten... bättre med långsamhet. Flyget kan flyga långsammare, men då blir det lite mer instabilt och eftersom det är en controller som flyger flyget så är det bättre ha lite marginal.

    Men intressant ämne ändå, oavsett hur man får flyget slätt alltså.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Mycket intressant!
    Jag har också provat att klä med papper som blir riktigt hårt.
    Solite som fäster med svag värme och ger en snygg yta.
    Tunn glas som med rätt lim blir som papper men segare och inte brister lika tvärt om olyckan skulle vara framme.

    Jag kan tänka mig att film kan vara känslig och skrynkla sig om man har vingar som flexar men det har jag inget belägg för.
    Min tanke är att man får bättre glid utan att få högre hastighet med en slät vinge. hur mycket extra tid det kan ge är nog mycket svårt att bedöma.

    Kollade MPX skojiga seglare och kunde faktiskt inte känna om den var filmklädd eller naken - så blank finish har de fått nu. helt annat än den gamla Xenovinge jag har.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Är det bara slät yta så skall man nog som Patrik välja t ex Solite som fäster vid lägre temperatur än de kraftigare filmerna. Även Solarfilm vill jag minnas behöver lägre värme än t ex Super Monokote.
    Sen är väl denna kärra tillverkad av EPP, t ex som våra vanliga inomhuskärror, medan Multiplex m fl med bättre ytfinish är tillverkade av EPO-liknande material.
    Jag har också klätt "frigolit-kärror" med Solite vilket fungerat bra men om flygegenskaperna påverkas på nåt positivt sätt är svårt att säga.
    Roger

  6. #6

    Standard

    Materialet är skuren EPP, inte EPO som jag skrev tidigare, my mistake.

    Många bra tips och idéer samt funderingar. =)
    Men nu är det ju inte HUR jag ska klä eller med VAD.
    Jag bara undrar vad skillnaderna blir på flygningen.
    Flyger ett skrovligt flyg långsammare än ett slätt?
    Går det åt mindre energi att framföra ett slätt flyg än ett skrovligt?
    Ökar hastigheten om flyget är slätt jämfört med skrovligt?
    Jag skulle själv svara ja på samtliga.
    MEN, om ett slätt flyg går lättare i luften kanske även lyftkraften blir tydligare och renare och därför behöver man inte flyga så fort. Dvs flyget skulle flyga lika fort, men med mindre kraft. I så fall är det hemåt. Eller så är det så enkelt att flyget blir så glatt att det flyger snabbare hur jag än gör samt att stallspeed sänks?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Jag funderar på om det kan räcka att du klär bara framkanten på vingen med plastfilm för att få den slät och fin.
    Framkanten är viktigt att den är "ren". Tänk på insekter som fastnar på fullskala flygplans vingar som försämrar lyftkraften och detsamma för is/frost på en vinge.
    Kollade på en närbild på sådan Bormatec Ninox du har och ytan på vingen är väl hyfsat grov men knappast att det kan ha någon avgörande inverkan på flygegenskaperna, gissar jag.

    Skall du få modellen att flyga sakta kanske nya roder, större och delade så du kan ha kombinerade flaps och skev/brake.
    Större roder ger större vingyta på din flygande vinge och flaps och skev (broms) i kombination kan ge ytterligare lite långsammare flygning.

    Men lägre vikt på befintligt plan eller större vingarea, så du får ner vingbelastningen tror jag mer på.

    /Bo

  8. #8

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Man kan ju fundera på varför gamla tiders friflygmodeller skulle ha en ulltråd fastlackad en bit in på ovansidan på vingen och stabben.
    Jo, tanken var att luften skulle ´slitas sönder´ av turbulensen bakom ulltråden på vingens ovansida, och därmed ge bättre lyft.
    Denna typ av plan skulle ju gå sakta genom luften.

    Motsatsen var när man använder en laminär profil, här ska luften följa vingprofilen så länge som möjligt. Denna profil skulle ge högre hastighet. Nackdelen kunde vara att den profilen är mer klippkänslig.

    Jag röstar för att vingen ska vara så slät som möjligt för ökad hastighet.
    Retroholic!

  9. #9

    Standard

    Det där med att skydda framkanten/leading edge skulle vara klokt hur som helst. Men kanske skippar att klä hela vingen, än. Jag har Bormatec-scrap-bitar som jag kan testa klä och se vad som händer vid olika temp och när det greppar.

    Detta flyg flyger väldigt långsamt vid landning, man kan ge rätt mycket höjdroder och det dalar ner fint utan att tipstalla, så landningarna är väldigt odramatiska. Aldrig haft en vinge som flyger så långsamt och snällt. Men vid missionflygning har jag lite mer fart (halvfart vid manuell flygning, ca 14 m/s inställt vid mission som är mer) för att bibehålla stabil fart i svängar, med vind och motvind. Den har airspeed-sensor och mäter även ground speed (GPS) och håller vindhastigheten på 14. Ska i morrn kväll flyga mission med sidan mot vinden och missionet mot vinden.

    Hur är det med roder på alla dessa EPO/EPP-kärror, de är ju väldigt tjocka i bakkant.

    Rodrena är rätt mjuka, så att byta ut dem mot nåt i balsa kunde ha vart nåt, som på Caipirinha.

    Jag behöver få den att flyga sakta, men också energisnålt eftersom jag behöver beta av en längre sträcka eller flyga länge, så bromsar av olika slag kanske inte är bäst då. Men det går garanterat att få ner hastigheten. Skevbroms har jag använt på motorseglare och de är effektiva. Provade det också på en P38 men det hände ingenting, kanske för att motorerna sitter på vingarna.

    De där med ulltråd... är det så? Vill man inte ha slät strömning över vingen eftersom turbulens tar bort lyftkraften? Eller iofs, det beror ju på var denna tråd är. Kan det vara vid CG eller längre fram till och med? Hade flygen ändå V-form av rang?

    Thomas, menar du "så slät som möjligt" för att ge ökad hastighet på vinden över vingen, eller på flyget? Jag vill inte flyga fortare. Men om högre hastighet över vingen skapar mer lyftkraft kan jag "gasa" mindre?

    Så här ser flyget ut (gammal bild men rätt lik än, slitstark och ren fortfarande):


    Sånt här den används till (bilden är kraftigt förminskad), så om den flyger för snabbt måste jag flyga högt vilket man inte kan överallt och då hinner den inte få tillräckligt många bilder för bra överlappning) klicka på bilden för att zooma, tror jag:
    http://forum.motorportalen.net/downl...e.php?id=12635
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10

    Standard

    Fördel borde vara slät, men det får de lärda bevisa. Ta ett segelflyg, glider jätte bra en fin dag, skulle det regna under samma flygning störtar nästan segelplanet mot marken på grund av försämrade glidegenskaper.

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

  11. #11

    Standard

    Det här är vad jag tror: Att vingen blir slätare torde endast vara fördelaktigt i sig. Det som gör modellen snabbare är om den blir tyngre (och det blir den ju om man klär den). Det vill säga det krävs högre anfallsvinkel vid en given fart för att generera tillräcklig lyftkraft. Det gör också att stallfarten ökar och därför kan flygplanet inte flygas lika långsamt.

    Teoretiskt ger ett laminärt flöde (möjligt resultat av en slät vinge) visserligen låg friktion mot ytan men det avlöses/släpper tidigare än ett flöde som är turbulent närmast ytan (som ger hög friktion). Därför väljer man ibland att trigga ett eventuellt laminärt flöde till ett säkert turbulent flöde på en punkt på vingen efter vilken ett laminärt flöde skulle riskera att släppa taget (vid hög anfallsvinkel) men där ett turbulent flöde kan hänga kvar. Det är dock svårt att få till ett laminärt flöde så långt över vingen så att detta kan bli ett problem.

  12. #12

    Standard

    Precis, en segelflygvinge är konstruerad för att åstadkomma ett laminärt flöde över en stor del av vingen. Det håller ned friktionen och bidrar stort till flygplanets prestanda. Men en flugskit, en regndroppe eller i stort sett vad som helst kan trigga ett turbulent flöde istället vilket ökar motståndet dramatiskt.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •