Reklam

 
Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Quadcopter tappar kraft efter några sekunder efter omlödning.

  1. #1

    Standard Quadcopter tappar kraft efter några sekunder efter omlödning.

    Hej!

    Är helt ny i RC-hobbyn och har fått tag på en FPV quad genom en polare. Har fungerat felfritt fram tills idag då jag tog bort kontakten för batteriet på drönaren för att löda på en större kontakt så jag skulle kunna använda ett större batteri jag också fick av polaren till drönaren. Efter jag lött på den nya kontakten och skulle ut och flyga går det bra i 20 - 30 sekunder sen börjar drönaren tappa kraft, börjar i ena motorn men snart tappar alla kraft och klarar inte av att hålla quadcoptern i luften.

    Lödningen gick lite sådär, kan det ha att göra med att det blev dålig kontakt vid lödningen? Tror nämligen inte batteriet är problemet.

    Alla tips och råd uppskattas!

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Har varit med om att jag vid många i- och ursättningar av batterier till min McpX helikopter gjort att trådar i kabeln till batterikontakten gått sönder. Då klarar inte helin att flyga nåt vidare för det går inte att leverera den ström som krävs. Men är du säker på att batteriet är OK?

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Var det större batteriet nyladdat innan du provade att flyga?
    Ladda batteriet så du vet helt säkert att det är fulladdat, ett LiPo batteri är fulladdat om varje cell har en spänning på 4.20 volt (detta gäller "vanliga" LiPo batterier som inte är av typen High Voltage, HV), och det är detta som LiPo batteriladdare går på för att avgöra när laddningen skall avbrytas (automatiskt) vid fulladdat LiPo batteri. Det förutsätts att man använder balanseringskontakten på LiPo batteriet och ansluter den till laddaren (ev. via balenseringsbord) i så fall för det är via den vägen som balansering av cellerna sker, och så har man batteriets plus och minuskablar anslutna förstås till laddaren också när man laddar.
    LiPo batteri med endast en cell har dock ingen balanseringskontakt och en del 2 cell Lipo har det heller inte.
    I enstaka fall laddas mindre LiPo batterier direkt med endast balanseringskontakten men är nog ganska sällsynt, men kan förekomma (ofta med lite enklare laddare som följde med "farkosten").

    Är det större batteriet hyfsat nytt (nyinköpt) eller har det legat länge oanvänt?
    Kanske kan vara bra att veta att helt nya LiPo batterier kommer ej fulladdade. De är laddade kanske till hälften för att dels innehålla lite energi under transporterna från fabrik (t ex under flygfrakt) ut till handlare osv, dels skall man alltid lagra LiPo batterier när de inte används (t ex hemma) laddade till ungefär hälften av kapaciteten, Detta gör man i regel med LiPoladdaren och ställer in den på och laddar med s.k. Storage mode och batteriet blir sen laddat upp till storage nivå (spänning på cellern, ca 3.7-3.8 volt) eller ur till denna nivå.

    Vad använder du för laddare till det större batteriet?

    Många fartreglage för elmotorer har en funktion som stänger av strömmen till motorn om spänningen sjunker under en viss nivå t ex 3,2 eller 3,3 volt per cell. Tex har man ett 3 cell LiPo och fartreglaget har cut-off inställt på 3,3 volt per cell så om spänningen sjunker under 3 x 3,3 volt = 9,9 volt på batteriet så kan denna cut-off funktion träda in. Den är till för att spara lite energi i batteriet till servona och mottagaren så du kan hinna landa när batteriet håller på att ta slut.
    Om man glömt ladda batteriet så når man ganska snabbt denna gräns.
    Om så kan vara fallet för dig har jag ingen aning om. Men det kan vara bra för dig att veta om att en sådan funktion kan finnas på dit fartreglage.

    Misstänker du att lödningen är kass så prova att löda om.
    Se till att de två plus och minus kablarna från batteriet blir ordentligt förtennade (utan att det blir överflödigt med tenn som rinner). Löd sen mot kontaktytan på kontakten och värm mest på kontaktytans metall tills lödtennet smälter och tillsätt en aningen mer lödtenn så lödningen blir korrekt (ej kallödning).
    Tips: det finns lödrigg så att man kan fixera kontakt och kabel vid lödningen då det annars kan bli lite svårt att få allt i bra läge.
    T ex sån här (finns andra också, lite billigare):
    https://www.rcflight.se/visaprodukt....=ladjigg-1802b
    För att hitta fler så googla på t ex "soldering jigs"

    Lite beroende på vad du har för typ av kontakt så är det ibland ganska vårt att löda fast kablarna från batteriet, speciellt s.k. Deanskontakter är i början lite svåra att löda innan man är van, kan vara lätt att smälta plasten i kontakten när metallblecket hettas upp (för mycket/för länge). Finns många bilder och video om du gogglar lite hur en bra lödning skall se ut på en kontakt för LiPo batterier.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2018-08-11 klockan 12:09.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •