Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Fastsättning av landningställ

  1. #1

    Reg.datum
    feb 2016
    Inlägg
    5
    Jobb
    Militär
    Klubb
    Fk Gamen

    Standard Fastsättning av landningställ

    Hej

    Jag försöker snickra ihop en träningskärra till mig. Detta är endast andra planet jag bygger, första var utan landningsställ så detta ställer till det för mig.

    Det jag har problem med är:
    1. Vart ska ställen sitta längst kroppen? Långt fram, i mitten eller lite längre bak. Kommer inte ha något sporrhjul är tanken. (Bild 1,2,3 )

    Vingspann 105 cm
    Längd 89 cm
    Tyngdpunkt ??



    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20180815_115633.jpg 
Visningar:	149 
Storlek:	49,1 KB 
Id:	66331 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20180815_121202.jpg 
Visningar:	136 
Storlek:	62,0 KB 
Id:	66332 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20180815_121213.jpg 
Visningar:	141 
Storlek:	65,2 KB 
Id:	66333


    2. På vilket sätt är det lämpligast att sätta fast stället på kroppen, limma, skruva, både limma och skruva? Skruva med genomgående skruv med bult?(Bild 4)
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20180815_115843.jpg 
Visningar:	119 
Storlek:	66,3 KB 
Id:	66334




    3. På vilken sida ska själva hjulet monteras på stället? Insidan eller utsidan? Den lilla svarta brickan, vilken sida eller båda sidor om hjulet, eller inte alls? (Bild 5)
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20180815_115735.jpg 
Visningar:	116 
Storlek:	68,6 KB 
Id:	66335



    Utefter dessa uppgifter hur skulle du göra? Vilka tips har du att dela med dig till mig?

  2. #2

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SergeantBer Visa inlägg
    Hej

    Jag försöker snickra ihop en träningskärra till mig. Detta är endast andra planet jag bygger, första var utan landningsställ så detta ställer till det för mig.

    Det jag har problem med är:
    1. Vart ska ställen sitta längst kroppen? Långt fram, i mitten eller lite längre bak. Kommer inte ha något sporrhjul är tanken. (Bild 1,2,3 )

    Vingspann 105 cm
    Längd 89 cm
    Tyngdpunkt ??



    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20180815_115633.jpg 
Visningar:	149 
Storlek:	49,1 KB 
Id:	66331 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20180815_121202.jpg 
Visningar:	136 
Storlek:	62,0 KB 
Id:	66332 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20180815_121213.jpg 
Visningar:	141 
Storlek:	65,2 KB 
Id:	66333


    2. På vilket sätt är det lämpligast att sätta fast stället på kroppen, limma, skruva, både limma och skruva? Skruva med genomgående skruv med bult?(Bild 4)
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20180815_115843.jpg 
Visningar:	119 
Storlek:	66,3 KB 
Id:	66334




    3. På vilken sida ska själva hjulet monteras på stället? Insidan eller utsidan? Den lilla svarta brickan, vilken sida eller båda sidor om hjulet, eller inte alls? (Bild 5)
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20180815_115735.jpg 
Visningar:	116 
Storlek:	68,6 KB 
Id:	66335



    Utefter dessa uppgifter hur skulle du göra? Vilka tips har du att dela med dig till mig?
    1. Ganska långt fram, ungefär vid vingens framkant. Strax framför tyngdpunkten med andra ord. Ett sporrhjul behöver du inte, men om du vill kan du sätta dit en sporre, dvs. en bockad pianotråd eller en liten trekant av plywood för att skona bakkroppen lite.

    2. Stället utsätts för ganska stora påfrestningar, speciellt på en trainer. Jag hade försökt fälla in en plywoodplatta med epoxy eller polyuretanlim i underkant av kroppen som är något större än ställets anliggningsyta (för att fördela brytkraften) och sedan skruvat i denna. Väljer du denna lösning kan du sätta islagsmuttrar på baksidan av plattan, då är det bara att skruva fast med vanliga M3-skruvar. Det var ett litet plan så man behöver inte överdriva, men det är ett mycket vanligt bekymmer att ställen lossnar vid hårda landningar.

    3. Sätt hjulen på utsidan! Då får du bredare spårvidd och ett stabilare plan på marken. Den lilla svarta brickan ska sitta mellan hjulet och stället så att det kan rulla fritt från stället. Stora (men lätta) hjul är bra för att kunna starta och landa från gräs. En sak till: Det ser ut på bilden som du har vänt ställen fel, de ska vara tjocka/breda där de sitter fast mot kroppen, för att sedan smalna av nedåt ju längre ner mot hjulet man kommer. Kanske är det bilden som luras? Jag tror inte det är någon fara egentligen med tanke på modellens storlek, men det kan hända att du får någon elak kommentar om det på fältet

    Tyngdpunkten skiljer sig lite mellan olika modeller men jag hade tagit sikte på ca en tredjedel av vingkordan från framkanten räknat. https://goo.gl/images/aG3tbd

    Nu vet jag inte riktigt hur mycket du har flugit tidigare, men det finns en uppsjö av "regler" för t.ex. hur motorn ska riktas, var skevrodren ska sitta på vingen, vingprofiler, anfallsvinklar mm. Det finns nog många här som har åsikter och kunskap om det, men jag är ganska övertygad om att planet flyger ok ändå. Har du koll på just tyngdpunkten har du mycket vunnet. Sen kan man trimma efteråt om planet fortfarande är helt

    EDIT: Såg att du också var medlem i FK Gamen. På torsdagskvällar så här års brukar det vara folk på fältet, då kan du få säkert få hjälp och kloka råd. Själv har jag sällan möjlighet att vara där, men det finns andra som är väldigt duktiga.
    Senast redigerat av Phastey den 2018-08-15 klockan 15:59.

  3. #3

    Standard

    Hoppsan, Phastey hann före men lämnar mitt förslag ändå:
    1. Något framför vingens framkant brukar bli bra om man flyger från gräs.
    2. Limma en stadig plywoodplatta i kroppens botten framför vingens framkant. Den ska inte lossna vid "hård landning". Skruva fast ställen i denna med m4 nylonskruvar. Dessa ska gå av vid hård landning. Inslagsmuttrar på insidan av plywoodplattan.
    3. Utsidan
    /Leif

  4. #4

    Reg.datum
    feb 2016
    Inlägg
    5
    Jobb
    Militär
    Klubb
    Fk Gamen

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20180815_181959.jpg 
Visningar:	124 
Storlek:	49,4 KB 
Id:	66339Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20180815_182011.jpg 
Visningar:	133 
Storlek:	32,7 KB 
Id:	66340Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20180815_182025.jpg 
Visningar:	125 
Storlek:	33,3 KB 
Id:	66341Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20180815_182041.jpg 
Visningar:	122 
Storlek:	44,9 KB 
Id:	66342

    Så detta blev resultatet. Jag tackar för era snabba svar och tips på hur jag skulle lösa det. Jag känner mig nöjd med hur det blev till slut, hoppas bara stället håller med när det väl är dags att ta en tur.

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Bara att prova men spontant tycker jag att du borde satt stället lite längre fram samt använt en större plywood-bit. Men man skall aldrig säga aldrig - din lösning kan också fungera. Lycka till !
    Roger

  6. #6

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    På bild nr 3 skulle jag ha lagt en LÅNG längsgående hårdträbit/plywoodplatta i radiorummets golv. Här skulle jag sen skruva i landstället.
    Tänk på att det höga landstället genererar ganska stora brytkrafter i längsled.

    En annan sak:
    Skevrodren bör sitta så långt ut på vingarna som möjligt.
    Nu är det väl svårt att ändra, där du har skevrodren just nu brukar det sitta klaff.
    Retroholic!

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Tips: landstället skulle sitta fast lite bättre om du sätter skruvarna så här istället, se bilden.
    /Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20180815_182041.jpg 
Visningar:	129 
Storlek:	70,2 KB 
Id:	66343  

  8. #8

    Reg.datum
    feb 2016
    Inlägg
    5
    Jobb
    Militär
    Klubb
    Fk Gamen

    Standard

    OK så ska jag göra nästa gång eller om det inte håller. Hade tyvärr bara två skruvar kvar.

  9. #9

    Reg.datum
    feb 2016
    Inlägg
    5
    Jobb
    Militär
    Klubb
    Fk Gamen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    På bild nr 3 skulle jag ha lagt en LÅNG längsgående hårdträbit/plywoodplatta i radiorummets golv. Här skulle jag sen skruva i landstället.
    Tänk på att det höga landstället genererar ganska stora brytkrafter i längsled.

    En annan sak:
    Skevrodren bör sitta så långt ut på vingarna som möjligt.
    Nu är det väl svårt att ändra, där du har skevrodren just nu brukar det sitta klaff.
    Min tanke var att det skulle bli lite snällare på spakarna, så jag måste göra lite större utslag på sändaren för att den ska börja skeva. Felaktigt kanske men det var tanken iaf.
    Tar med mig detta till nästa modell.

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om du har en hyfsad sändare så har den inställningar för exponentiella roderutslag och det använder du för att få kärran "mjukare" runt neutral-läget. Tänk på att det finns både + (plus) och - (minus) utslag och olika sändare tolkar detta olika så du kan också få den motsatta effekten om du råkar ställa åt fel håll.
    Roger

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 424
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej !
    "Regeln" är att tittar man rakt ner på planet(uppifrån) så ska halva hjulet synas framför vingens framkant.
    Ju längre fram du sätter stället desto svårare blir det att hålla kärran rakt i starten.

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Ju längre fram du sätter stället desto svårare blir det att hålla kärran rakt i starten.
    Det DÄR visste jag inte! Bra info. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •