Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Skymaster F-18 Crash

  1. #1
    Bjs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    388
    Jobb
    Sjukpänsjonär
    Klubb
    Bj's Modellflyg Klubb (Sveg)

    Standard Skymaster F-18 Crash

    Läs detta innan videon:
    Det finns en del som tyvärr har en tendens att flyga över personer och depo områden och när man säger till får man gärna besked om att jag har flugit i si och så många år och vet vad jag gör. Men vad gör man när det blir ett fel på själva modellen, så som i denna video. Denna piloten är riktigt duktig och har flugit i många år, men här har han inte en möjlighet att göra något annat än att vara åskådare som alla andra. Vad hade hänt om detta var över en depo med andra piloter och åskådare.....man kan bara tänka tanken. Så till är som är superduktiga piloter och som använder den ursäkten för att flyga över personer och andra olämpliga ställen, kolla videon och sedan tänk efter om det hade varit dig.

    Orsaken till denna crash var att höger flaps lossnade från planet. Planet har haft bra underhåll och före flygningen var det inget som såg fel ut och man kunde tyvärr inte upptäcka detta. Det tog 1,5 sekund från flapsen lossnade till planet hade kraschad i en stor eldslåga, man hinner inte mycket på den tiden.

    Ett stort beröm till alla som var med på att släcka branden efteråt, flapsen som låsande hade inte ens kommit ner före folk skrek efter brandsläckare, inom 5 min hade vi släkt branden. Sen tillkallade vi Räddningstjänsten så dom fick komma och kolla samt eftersläcka med vatten då vi haft en enormt torr sommar. Vi fick kanonberöm av Räddningstjänst för hur snabbt vi agerade samt den säkerheten vi hade på vårt träff.

    Fabrikat: Skymaster
    Modell: F-18 E/F
    Längd: 2.4m
    Pris komplett 70.000:- sek
    Vikt: 15kg Full tank
    Motor: TurbinJet (16-17 kg)
    Hastighet: 300 Km/h

    Hoppas ni tycker om videon.

    Mvh
    Bjarne Kvilvang

    Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
    För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.

    Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Inte kul alls. Tur att Ni var snabbt framme och släckte så branden ej hann sprida sig.
    Jag har flugit sparsamt i sommar då det varit för varmt att vara ute på flygfältet i stort sett varje dag men även för att jag tyckt att det varit lite för riskabelt att flyga när det var så torrt. Skulle modellen går ner i backen är det stor risk att LiPo batteriet, 10 celler (2x5 celler i serie, 5000 mAh) i mitt fall, kan ta eld. Där jag oftast flyger, på en hed, har det varit knastertort och till och med flygklubben som äger fullskalaflygplatsen där har inte vågat klippa gräset ifall det skulle bli gnista från klipparen t ex mot nån småsten bland gräset. För övrigt tillåts inte flygning med turbindriven modell på det fältet just på grund av brandrisken.
    När vi hade SM F3A på ett annat klubbfält i somras där jag var tävlingsledare, och det var förstås torrt ute i terrängen där också, hade vi en 4.8 liters Lithum släckare med ADV släckmedel (som släcker LiPo bränder) vid fältet utifall att, men vi slapp använda den.
    Första gängen nånsin i år jag inte vågat/velat flyga p.g av den extremt torra terrängen och brandrisken om modellen skulle gå i backen.

    /Bo

  3. #3
    Bjs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    388
    Jobb
    Sjukpänsjonär
    Klubb
    Bj's Modellflyg Klubb (Sveg)

    Standard

    Skall jo också sägas att det hade regnat i nästan en vecka innan denna träffen. Sen så hade jag också pratat med säkerhetsansvarig vid Svegs flygplats, inre och yttre befäl vid Räddningstjänst Jämtland och förklarade för dom alla risker med jet modeller från flameout till värsta scenariot som vi tyvärr fick här med en fulltankat jet som gick ner. Förklarade också vilken säkerhet vi själva hade på plats.

    Fick grönt ljus från alla håll om att vi kunde hålla träffen som planerad då vi också visste att eldningsförbudet skulle hävas antingen torsdag eller fredag (blev hävd från fredag kl 12:00). Vi fick jo också enormt med beröm av Räddningstjänst när dom kom och kollade området som hade brunnit, samt gick genom våra säkerhetsrutiner.

    Så skönt för våran del att när nu olyckan var ute så vet vi att vi hade gjord rätt och Räddningstjänsten vet också nu hur vår säkerhet är för våra framtidiga träffar.
    Mvh
    Bjarne Kvilvang

    Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
    För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.

    Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.

  4. #4
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Alltid surt med krasher!

    När jag började flyga -96 fick jag tidigt lära mig fältreglerna o där stod väldigt tydligt att all flygning mot/över depå o publik är förbjuden. Jag är idag säkerhetsansvarig i vår klubb o skulle jag få ett sånt nonchalant svar av någon i stil med det du skrev i första inlägget så hade jag svarat att du har flygförbud här tills du följer fältreglerna! Det är en sak att man missar o man ska försöka inte göra om, men om någon inte bryr sig om fältreglerna så kan de flyga någon annanstans!
    Våga vägra Powerbox!

  5. #5
    Bjs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    388
    Jobb
    Sjukpänsjonär
    Klubb
    Bj's Modellflyg Klubb (Sveg)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Per P Visa inlägg
    Alltid surt med krasher!

    När jag började flyga -96 fick jag tidigt lära mig fältreglerna o där stod väldigt tydligt att all flygning mot/över depå o publik är förbjuden. Jag är idag säkerhetsansvarig i vår klubb o skulle jag få ett sånt nonchalant svar av någon i stil med det du skrev i första inlägget så hade jag svarat att du har flygförbud här tills du följer fältreglerna! Det är en sak att man missar o man ska försöka inte göra om, men om någon inte bryr sig om fältreglerna så kan de flyga någon annanstans!
    För dom allra flesta av oss är inte detta ett problem då dessa regler sitter gott förankrade i vår ryggmärg. Dock finns det tyvärr alltid en och annan idiot som man kan hoppas lär lite av denna videon. Sen skadar det aldrig för alla oss andra att bli påmint lite då och då så man får sig en tankeställare.
    Mvh
    Bjarne Kvilvang

    Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
    För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.

    Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •