Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 31 av 31

Ämne: Glasning av modell. Tips mottages.

  1. #21

    Reg.datum
    Mar 2018
    Inlägg
    73
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Jag skulle täta träet med polerlack / cellulosalack för gitarrer, innan glasning med epoxy, för att på det viset spara vikt. Inte dope, som vränger träet så att det blir skevt. Används bara för att spänna upp siden / andra vävnader.

  2. #22
    Krilles avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 092
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Fast hur mycket vikt sparar man? Träet suger ju åt sig av lacken med, å lack är ju oftare tunnare än epoxy så träet borde rent av suga mer lack än epoxy?
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Condor magic, SIG 1/6 Piper J3 Cub, Rock 'n roll F3A/3D
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba 14SG,

  3. #23

    Reg.datum
    Aug 2013
    Inlägg
    316
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lars 41an Visa inlägg
    Var kan man köpa cellulosalack nuförtiden?

    Lars
    http://gitarrdelar.se/product_info.php?products_id=4364
    https://www.allmogegarden.com/butik/celluosa-lack-matt/

  4. #24
    Krilles avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 092
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Nu har jag både sprutspacklat, slipat å målat min provbit med 2 lager vit färg på sprayburk. Den slutgiltiga vikten hamnade på 16,19g, å biten från början va 10,24 så totalt ökade vikten med 5,95g på 3dm2 eller 1,98g per kvadrad dm.

    Funderar på att göra en test med cellulosalack vs utan om jag kan hitta någon i närheten som kan låna ut en tesked lack
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Condor magic, SIG 1/6 Piper J3 Cub, Rock 'n roll F3A/3D
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba 14SG,

  5. #25
    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    269
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Bra resultat - 2 g/dm2 för hela ytbehandlingen !

    Har du ett eller två lager epoxy på provbiten?
    Jag tror att peelply bara fyller en funktion vid andra strykningen med epoxy. Det du skriver i inlägg #20 är för mig hur det brukar funka vid första lagret epoxy - 1 g/dm2.

    Hoppas att träffa en mästerbyggare med erfarenhet av peelply på fältet idag.
    Lars

  6. #26

    Reg.datum
    Mar 2018
    Inlägg
    73
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Torkad cellulosalack på balsaträ är känt för att vara lätt. Epoxi är känt för att vara tungt. Således en viktbesparande spärr mot inträngande epoxi i träet till ingen nytta.

    Kanske blir cellulosalacken fylld med blåsor under ytskiktet, epoxi blir icke.

    Epoxin ligger bäst i glasfibern som är långt starkare som armering.
    Senast redigerat av BJS den 2018-09-07 klockan 16:34.

  7. #27

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 285
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    jag har alltid klätt med 25g glasfiberväv och hällt gjutepoxy på vingen/kroppen och antingen smetat ut med SIG:s gula "spreader" eller med pensel.
    De-Lux epoxy tycker jag inte alls fungerar bra jämfört med "proffsepoxy). Att ha på cellulosalack innan man har på epoxyn/glasfibern har jag aldrig använt och är tveksam till då epoxy inte fäster så bra på en cellulosalackad yta.
    Däremot har jag blandat bruna microballonger med epoxyn i andra stryckningen (naturligtvis slipat innan). Jag brukar slipa med Hiolit 80 (brunt vävbundet slippapper) sedan 240 Indasa "Red line Rhino dry" vilket är ett helt överlägset slippapper (Tack Ivve för a4arket jag fick i början av åttiotalet

  8. #28

    Reg.datum
    Mar 2018
    Inlägg
    73
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    I balsaträ, insugen tunn laminerings-epoxi, är närmast värdelöst. Det blir sprött och tungt som ett äggskal. Om vidhäftningsförmågan mellan en eller ett par gånger lackad men inte polerad träyta och lamineringsepoxi / glasfiberväv, så tror jag mig veta säkert att den är nästan 100 % såvida du inte dränker allt i paraffin före den s.k. "glasningen"

    I varje fall, är vidhäftningsförmågan långt större än balsaträets egen styrka lateralt / tjockleksvis.

    Edit: man kan utveckla sig och fylla cellulosalacken med antingen talk eller modernare microballong, gärna den bruna sorten som är ännu lättare än den vita. För mycket, så blir det dåligt / svagt.

    Just som du beskriver, Jaka.

    Nu ligger ingen onödig epoxi i träets fåror eller porer och tynger ned utan att bidra till styrkan, allt ligger i den starka glasfibern som är hårt bunden vid ytan av träet genom epoxin.

    Billigare blir det också
    Senast redigerat av BJS den 2018-09-17 klockan 20:49.

  9. #29

    Reg.datum
    Mar 2018
    Inlägg
    73
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Prova med en gummispackel eller en s.k. "slickepott", eller som jag kallar den, en gummispatel. Av silikon, men inte helt nödvändigtvis. Är den benvit, så är den förmodligen av vanligt gummi, är den färgad som t.ex. grön, troligen silikon, bättre.

    Epoxi biter inte på silikon, så spateln går enklare att återanvända.

    ~25 kr. på Ica eller Konsum.

  10. #30
    Krilles avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 092
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    ALDRIG silikonprodukter i samband med limning och lackning är en sak som är säker.

    Har du otur fäller din silikonskrapa ut silikon i epoxyn varpå du senare kommer få kratrar där färgen "flyter bort" och inte fäster, att få bort silikon från en silokonsmittad yta är dessutom riktigt svårt.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Condor magic, SIG 1/6 Piper J3 Cub, Rock 'n roll F3A/3D
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba 14SG,

  11. #31

    Reg.datum
    Mar 2014
    Inlägg
    47
    Jobb
    Teknikinformatör
    Klubb
    Östersunds modellflygklubb

    Standard

    Hej,
    Jag har fått tag på en halvt träfärdig Mustfire som jag håller på att färdigställa. Jag tänkte försöka hålla mig till de råd och anvisningar som konstruktören Jesper von Segebaden har gett för att i största möjliga mån efterlikna den berömda originalkärran. Om man söker på nätet finns bl a annat en mycket detaljerad och informativ beskrivning av glasning och målning av kärran, http://www.svensktmodellflyg.se/user...MFN_1968-2.pdf
    Jesper var nog en av föregångarna på detta och det ska bli intressant att följa hans anvisningar, de har visserligen några år på nacken, men genom att Jesper skrivit dem är de säkert fortfarande helt relevanta. Han skriver också att han föredrar 18 grams glasfiberväv som han dock tycker är svår att få tag på. Intressant, har just beställt en större mängd av denna från HobbyKing till en närmast löjligt låg kostnad, finns på EU-lagret, så det är bara att beställa.

    Mvh
    Robban

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •