Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 43

Ämne: Glasning av modell. Tips mottages.

  1. #21

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Jag skulle täta träet med polerlack / cellulosalack för gitarrer, innan glasning med epoxy, för att på det viset spara vikt. Inte dope, som vränger träet så att det blir skevt. Används bara för att spänna upp siden / andra vävnader.

  2. #22
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Fast hur mycket vikt sparar man? Träet suger ju åt sig av lacken med, å lack är ju oftare tunnare än epoxy så träet borde rent av suga mer lack än epoxy?
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  3. #23

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lars 41an Visa inlägg
    Var kan man köpa cellulosalack nuförtiden?

    Lars
    http://gitarrdelar.se/product_info.php?products_id=4364
    https://www.allmogegarden.com/butik/celluosa-lack-matt/

  4. #24
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Nu har jag både sprutspacklat, slipat å målat min provbit med 2 lager vit färg på sprayburk. Den slutgiltiga vikten hamnade på 16,19g, å biten från början va 10,24 så totalt ökade vikten med 5,95g på 3dm2 eller 1,98g per kvadrad dm.

    Funderar på att göra en test med cellulosalack vs utan om jag kan hitta någon i närheten som kan låna ut en tesked lack
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  5. #25

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Bra resultat - 2 g/dm2 för hela ytbehandlingen !

    Har du ett eller två lager epoxy på provbiten?
    Jag tror att peelply bara fyller en funktion vid andra strykningen med epoxy. Det du skriver i inlägg #20 är för mig hur det brukar funka vid första lagret epoxy - 1 g/dm2.

    Hoppas att träffa en mästerbyggare med erfarenhet av peelply på fältet idag.
    Lars

  6. #26

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Torkad cellulosalack på balsaträ är känt för att vara lätt. Epoxi är känt för att vara tungt. Således en viktbesparande spärr mot inträngande epoxi i träet till ingen nytta.

    Kanske blir cellulosalacken fylld med blåsor under ytskiktet, epoxi blir icke.

    Epoxin ligger bäst i glasfibern som är långt starkare som armering.
    Senast redigerat av BJS den 2018-09-07 klockan 17:34.

  7. #27

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    jag har alltid klätt med 25g glasfiberväv och hällt gjutepoxy på vingen/kroppen och antingen smetat ut med SIG:s gula "spreader" eller med pensel.
    De-Lux epoxy tycker jag inte alls fungerar bra jämfört med "proffsepoxy). Att ha på cellulosalack innan man har på epoxyn/glasfibern har jag aldrig använt och är tveksam till då epoxy inte fäster så bra på en cellulosalackad yta.
    Däremot har jag blandat bruna microballonger med epoxyn i andra stryckningen (naturligtvis slipat innan). Jag brukar slipa med Hiolit 80 (brunt vävbundet slippapper) sedan 240 Indasa "Red line Rhino dry" vilket är ett helt överlägset slippapper (Tack Ivve för a4arket jag fick i början av åttiotalet

  8. #28

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    I balsaträ, insugen tunn laminerings-epoxi, är närmast värdelöst. Det blir sprött och tungt som ett äggskal. Om vidhäftningsförmågan mellan en eller ett par gånger lackad men inte polerad träyta och lamineringsepoxi / glasfiberväv, så tror jag mig veta säkert att den är nästan 100 % såvida du inte dränker allt i paraffin före den s.k. "glasningen"

    I varje fall, är vidhäftningsförmågan långt större än balsaträets egen styrka lateralt / tjockleksvis.

    Edit: man kan utveckla sig och fylla cellulosalacken med antingen talk eller modernare microballong, gärna den bruna sorten som är ännu lättare än den vita. För mycket, så blir det dåligt / svagt.

    Just som du beskriver, Jaka.

    Nu ligger ingen onödig epoxi i träets fåror eller porer och tynger ned utan att bidra till styrkan, allt ligger i den starka glasfibern som är hårt bunden vid ytan av träet genom epoxin.

    Billigare blir det också
    Senast redigerat av BJS den 2018-09-17 klockan 21:49.

  9. #29

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Prova med en gummispackel eller en s.k. "slickepott", eller som jag kallar den, en gummispatel. Av silikon, men inte helt nödvändigtvis. Är den benvit, så är den förmodligen av vanligt gummi, är den färgad som t.ex. grön, troligen silikon, bättre.

    Epoxi biter inte på silikon, så spateln går enklare att återanvända.

    ~25 kr. på Ica eller Konsum.

  10. #30
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    ALDRIG silikonprodukter i samband med limning och lackning är en sak som är säker.

    Har du otur fäller din silikonskrapa ut silikon i epoxyn varpå du senare kommer få kratrar där färgen "flyter bort" och inte fäster, att få bort silikon från en silokonsmittad yta är dessutom riktigt svårt.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  11. #31


    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    94
    Jobb
    Teknikinformatör
    Klubb
    Östersunds modellflygklubb

    Standard

    Hej,
    Jag har fått tag på en halvt träfärdig Mustfire som jag håller på att färdigställa. Jag tänkte försöka hålla mig till de råd och anvisningar som konstruktören Jesper von Segebaden har gett för att i största möjliga mån efterlikna den berömda originalkärran. Om man söker på nätet finns bl a annat en mycket detaljerad och informativ beskrivning av glasning och målning av kärran, http://www.svensktmodellflyg.se/user...MFN_1968-2.pdf
    Jesper var nog en av föregångarna på detta och det ska bli intressant att följa hans anvisningar, de har visserligen några år på nacken, men genom att Jesper skrivit dem är de säkert fortfarande helt relevanta. Han skriver också att han föredrar 18 grams glasfiberväv som han dock tycker är svår att få tag på. Intressant, har just beställt en större mängd av denna från HobbyKing till en närmast löjligt låg kostnad, finns på EU-lagret, så det är bara att beställa.

    Mvh
    Robban

  12. #32

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Krille Visa inlägg
    ALDRIG silikonprodukter i samband med limning och lackning är en sak som är säker.

    Har du otur fäller din silikonskrapa ut silikon i epoxyn varpå du senare kommer få kratrar där färgen "flyter bort" och inte fäster, att få bort silikon från en silokonsmittad yta är dessutom riktigt svårt.
    Överdrivet.

    Jag lackerade om en hel bil som varit vaxad med silikon många gånger. Jag började med att använda ett lämpligt lösningsmedel (strippa) innan jag slipade ned lacken. Den nya lacken bet sig fast på bästa sätt. Den satt hårt fast i många år, långt efter att bilen sålts, efter att vi själva använt den i åratal.

    Dessutom är det icke på det viset att härdad silikon från en slickepott smittar ned en balsayta som bara en gång skall täckas med glasfiber + epoxy, för den eventuella effekten är så mikroskopiskt liten i sammanhanget i det att balsaträ är icke som en glasruta eller glanspolerad metall, även om det nu skulle vara lackat med polerlack ett par gånger.

    Det handlar förvisso icke om att smeta in allt med badrums-silikon, eller hur ?

    Jag har en anekdot från ett företag i Norrland. (Lars Ekborg). De sysslade mycket med pulverlackering och tunnplåt. I rundturen kunde han icke nog framhålla hur viktigt det var att INGEN silikon fick finnas någonstans inom företagets hus och vägg.

    Jag frågade lite elakt: Men om en av tjejerna i växeln har silikonpattar? hur blir det då, skall hon få sparken ?

    Ni får ursäkta mig, men på den tiden var tjejer som pulverlackerade eller jobbade med metall, ungefär lika vanliga som vita älgar, och den saken gäller väl också nuförtiden på samma vis, när det gäller män.

    Han blev stum och såg sur ut, kanske är ni icke så roliga däruppe alltid...
    Senast redigerat av BJS den 2018-10-02 klockan 08:43.

  13. #33

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    LAMINERINGSEPOXY PÅ EN HÅRD YTA

    Frågan om silikon dök upp efter att jag hade berättat vad som hände efter att jag använde klibbduk före epoxylager 2. DET VAR ÖVERDRIVET !!!
    Se inlägg #16-18. Klibbduk behöver man inte använda innan det är dags för slutlackering.

    Dessutom hade jag använt en svamp för att sprida ut epoxylager 2 så tunt som möjligt. Jag vet inte om det var svampens fel eller klibbdukens fel att epoxyn inte flöt ut bra.
    KRILLE HAR RÄTT! Silikon är lömskt och måste undvikas före målning.

    Plastkort fungerar dåligt för att sprida ut epoxy på dubbelkrökta ytor. Det första lagret gick bra med hjälp av pensel som man egentligen skall undvika. Dels kunde jag torka bort överflödet med hushållspapper, dels sög balsaträet i sig eventuella droppar eller strängar som fanns kvar på ytan. Att torka det andra lagret med hushållspapper känns inte rätt, väven skall ju fyllas upp till en slät, slipbar yta. Tips för lager 2 på dubbelkrökta ytor önskas...

    Lars
    Senast redigerat av Lars 41an den 2018-10-03 klockan 09:36. Anledning: Lagt till: "KRILLE HAR RÄTT..."

  14. #34

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Jag har använt kort ifrån en kortlek, dom är mer följsamma än kreditkort.

  15. #35

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Gummispackel??
    Retroholic!

  16. #36
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av BJS Visa inlägg
    Överdrivet.
    Jasså? Jaja då får jag väll tro på det då!
    Men vad vet jag, jag har ju bara gått utbildning i limning och tätning och provat/sett vad silicon kan göra. Dessutom jobbar jag som flygtekniker och jobbar väldigt nära och dagligen ihop med våra lackerare på jobbet och har sett kollegor lägga t.ex. en arbetsvecka (40 timmar) för att siliconsanera en luckram på ca 40x50cm som va siliconsmittad efter en sträng med härdad silicon tagits bort.
    Dessutom vet jag hur siliconsmittat en yta kan bli bara för att det har legat en packning gjord av silicon imellan.

    Men det har funkat för dig så fortsätt du, men den dagen du lägger på en fin yta lack på din vinge och det sedan efter 20 min börjar bli små hålor på ca 2mm i diameter utan lack så vet du varför.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  17. #37

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Varför gör du en tråd där du vill ha tips på ett ämne du tydligen är expert på redan innan?

  18. #38
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av zeno Visa inlägg
    Varför gör du en tråd där du vill ha tips på ett ämne du tydligen är expert på redan innan?
    Har du läst hela tråden?
    När det gäller glasning är jag nybörjare därav tråden. Att tråden på senaste inläggen tagit en vändning till att handla om silikon så är jag fortfarande ingen expert men har som sagt gått utbildning hos experter i ämnet och har jobbat över 10 år med det. Därav vill jag varna om att använda sikikonprodukter i samband med limning/lack. Sen gör fortfarande alla som man själv vill.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  19. #39


    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    94
    Jobb
    Teknikinformatör
    Klubb
    Östersunds modellflygklubb

    Standard

    Tråden verkar ha svalnat men jag lite fler frågor och synpunkter.

    Har precis klätt min Mustfirevinge med 18 gr glasfiberväv. Har använt mig av metoden att lacka balsaytan 2 ggr med cellulosalack med efterföljande lätt avslipning för att främst avlägsna små upphöjningar. Har därefter lagt ut glasfiberväven och strukit på aceton med relativt bred pensel för att fästa den i den upplösta cellulosalacken. Klädde 1/4-del av vingen i taget, absolut problemfritt. Mycket enkelt att fästa glasfiberväven med hjälp av acetonet och det är helt okritiskt vad avser tid, går att avbryta och påbörja arbetet igen utan problem. Det är även så att cellulosalacken luktar apa, men de påstrykningarna kan man göra utomhus, även i rätt låga temperaturer. När man därefter använder acetonet får man inte alls samma starka lukt och med bra ventilation är det inga problem att göra inomhus.

    Ska nu stryka på epoxi och min fråga är då - varför lägga på två lager, det verkar inte vettigt genom att cellulosalacken redan fyllt en hel del underifrån vid påläggningen med aceton. Är det inte bättre att låta epoxin härda ut ordentligt, därefter avslipning för att avlägsna epoxiupphöjningar. Sist torka av hela ytan med en trasa och aceton samt därefter en lätt avslipning och därefter sprutspackel. Sprutspacklet kan därefter slipas ner och bör då ha fyllt alla kvarvarande porer i väven, om inte, ytterligare ett lager sprutspackel med efterföljande nerslipning. Sprutspackel är ju avsett att slipas ner, alltså lättslipat, till skillnad från epoxi som är minst sagt svårslipat.

    /Robert

  20. #40

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Robert,
    Tänk på att epoxy är tungt så lägg inte på mer än nödvändigt.
    Så du har cellplastvinge till din Mustfire, inte som originalet med balsaspryglar och öppet mellan spryglarna?
    Hagmans sprutspackel (stål plast spray filler) är annars bra att fylla och sen slipa bort för en fin yta på solida ytor.
    Kika i Saab B-17A tråden här på forumet så ser du hur det blir.

    /Bo

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •