Reklam

 
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 43 av 43

Ämne: Glasning av modell. Tips mottages.

  1. #41


    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    94
    Jobb
    Teknikinformatör
    Klubb
    Östersunds modellflygklubb

    Standard

    Bo, jag har den sprygelbyggda vingen men har helplankat den just för att kunna klä med glasfiber helt igenom, dessutom är den modifierad med det större sidorodret och de större höjdrodren enligt Jesper von Segebadens eget förslag.

    Precis som du säger är epoxy tungt och det är därför jag ifrågasätter det där andra lagret med epoxy. Som jag ser det tillför det inget utom problem vid slipningen och ökad vikt, det ger ingen ökad hållfasthet. När man använder sig av metoden med två lager cellulosalack som sedan löses med aceton sjunker ju glafibern så att säga ner i den upplösta cellulosalacken och jag tror därför att det är fullt tillräckligt med ett tunt lager epoxy och att man därefter fixar ytan med hjälp av sprutspackel.

    Metoden att använda cellulosalack för att fästa glasfibern är mycket bra, det finns ingen tidspress p.g.a. härdning och man kan till och med avbryta jobbet utan att det påverkar slutresultatet. Har även tagit till mig det Jesper von Segebaden nämnde i sina anvisningar, se mitt inlägg tidigare i tråden, att risk finns för att det blir härdningsproblem för epoxyn om den läggs direkt på balsa, troligen beroende på balsans inneboende fukt, cellulosalacken utgör då ett spärrskikt.

    /Robert

  2. #42

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Hej Robert,

    Eftersom balsaytan är tätad med cellulosalack så finns det inte "utrymme" för mer än ett lager epoxy. Du kommer att märka att ett tunt lager, utskrapat med hård men flexibel plastskrapa(kreditkort), räcker väl. Torka bort överflöd med hushållspapper om det har samlats mycket någonstans.

    Lars

  3. #43
    Zazzus avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    276
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Hej.
    Det går att använda peelply på dubbelkrökta ytor se min Mosquito. Man kan överlappa med peelply och sedan dra bort. Fördelen med peelply är att man får en slät ytan vid första lagret med epoxi. Om man lägger sprutspackel efter första lagret utan peelply fyller man vävstrukturen med spackel. Om man istället använder peelply får man en struktur som har små hål efter pellplyen som man borde kunna slipa bort men lite sprutspackel är enklast.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	kropp-1.jpg 
Visningar:	298 
Storlek:	57,4 KB 
Id:	66830

    Mvh Ulf

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •