Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 43

Ämne: Glasning av modell. Tips mottages.

  1. #1
    Krilles avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 099
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard Glasning av modell. Tips mottages.

    I vinter kommer jag börja glasa en modell som ligger på byggbordet. Sist jag gjorde detta va nog 15 år sedan å då lackade jag först modellen för att sedan fästa glasfibern med att pensla aceton så att lacken blev klibbig och sedan epoxy på detta.

    Men jag tycker den metoden va både omständlig och långsam så de kanske finns bättre metoder nu?

    Så hur gör ni idag, vad använder ni för produkter och är det någon som vet hur mycket tyngd glasning plus lack brukar bli så vore det bra att ha i mina beräkningar 😊
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Sebart Wind S Pro
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba 14SG,

  2. #2

    Reg.datum
    Apr 2009
    Inlägg
    1 494
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Den lilla "glasning" jag gjort så har jag använt ZAP (Pazer) Z-Poxy Finishing resin (t ex Autopartner har den). Den flyter ut otroligt bra. Hur tjock (tung) glasfiberväv du bör ha för ditt bygge vet jag ej.

    Ett annat alternativ är att använda den vattenbaserade Deluxe Materials Ez-Kote (t ex MBS RC Models har den). Killen som bygger SAAB B17 i en byggtråd här på forumet använde det. Kika in hans tråd. Kanske du bör lägga på nåt lager icke vattenbaserad lack först för att hindra att balsaträet slår sig (buktar sig) om du väljer Eze-Kote, eller mycket tunt/tunna lager Ez-Kote allra först för att förhindra att balsan slår sig vid påläggningen av väven senare efter att det(de) första tunna lagret (lagren) torkat ordentligt.

    Så här skriver Göran (som bygger den B17 jag nämnde):

    "Den största skillnaden är tiden. Att glasa en vinge med två lager Pacers Finishing Resin tar cirka 10 timmar i anspråk om temperaturen är den rätta och inklusive mellanliggande slipning. Med Eze-Kote tar samma jobb men med 4 lager cirka 3 timmar i anspråk. Resultatet blir densamma. Hårdheten på ytan är densamma enligt min erfarenhet. Underarbetet är lika viktigt för båda."

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2018-08-20 klockan 09:54.

  3. #3
    Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 540
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Min åsikt är att de gamla metoderna förfarande fungerar bäst. Använd ett 'finishing epoxy resin' för att lacka fast glasfiberväven.
    Tricket är att använda väldigt lite epoxy, då kan kladd undvikas.. Genom att försiktigt 'stöppla' med penseln kan man fylla väven utan att modellen behöver dränkas i epoxi och vikttillskottet blir minimalt. Om det tar 10 timmar eller 4 timmar spelar för mig ingen roll, då det mest handlar om väntetid för att epoxit ska härda. Eftersom det underliggande materialet inte slår sig och att jag kan använda i stort sett vilken ytbehandling som helst om jag använt epoxit för glasningen så föredrar jag det alla dagar i veckan.
    Senast redigerat av Michael den 2018-08-20 klockan 20:17.

    Hitta rätt med
    GPS-fältlistan
    , http://www.freewebs.com/propellerhead/index_gps.htm

  4. #4
    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    274
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Hej!
    Det finns en "klistrad" tråd om glasning överst i Byggdagboken här på RCflygs forum. Göran(Sweeper) har skrivit utförligt hur han gör och jag håller med. Några få tillägg, alternativ och tips från min erfarenhet:

    1 - På cellplastvingar använder jag abachifanér, 0,9 mm tjockt, vilket är ett bra alternativ till balsaflak. Det väger ungefär lika mycket som 2 mm balsa = 4 g/dm2. Lövträbolag har abachifaner som är c:a 30 cm brett och 2-4 meter långt.

    2 - Använd lamineringsepoxy, ibland kallad gjutepoxy. Risken med vattenbaserad epoxy är, som Bo skriver ovan, att faneret slår sig. Jag är lite långsam av mig så jag uppskattar att Biltemas lamineringsepoxy har en öppentid på 20-30 minuter, beroende på temperatur. Vanligtvis blandar jag 10-30 gram i taget, sällan mer än 40 gram.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Lamineringsepoxy.jpg 
Visningar:	72 
Storlek:	72,9 KB 
Id:	66354
    Det är viktigt att använda NITRIL-handskar som skydd mot flytande epoxy. Vinyl- och latex-handskar släpper igenom epoxy. Willys har Vileda-handskarna på bilden. 40 st kostar som en liten propeller, 53 kr. Blandningsburken har innehållit crème fraiche.

    3 - Sprid ut epoxysträngen över glasfiber/fanér -ytan med hjälp av en otandad flexibel skrapa. Begagnade kreditkort eller plastbehandlade spelkort är klassiskt. Visst kan man använda pensel, men då går det åt dubbelt så mycket epoxy och vikten blir därefter. Fanéret suger i sig epoxy vid första skrapningen och det ger hårdhet åt ytan. Se dock till att varsamt torka bort överflöd efter skrapningen med hushållspapper.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Glasning.JPG 
Visningar:	88 
Storlek:	40,9 KB 
Id:	66355
    Kortet syns i denna bild från Görans tråd.

    4 - Vikten brukar bli c:a 2 g/dm2 för två lager epoxy och 1 g/dm2 för sprutspackel/primer och lackfärgen. Jag använder 25 g/m2 glasfiber för ytbehandlingen och 100 g/m2 till förstärkningar. Detta gäller för modeller under 10 kg.

    5 - Använd andningsskydd om du torrslipar epoxy. Våtslipning med stegvis finare våtslippaper 240-360-500 korn ger en fantastiskt fin yta. Då slipper man andningsskydd och kan jobba inomhus utan att hobbyrummet blir dammigt.

    6 - Lackfärgen kan ha svårt att fästa på sprutspackel. Därför rekommenderas primer under lackfärgen och den skall vara vit för att det skall bli bra lyster i färgen.

    Lars
    Senast redigerat av Lars 41an den 2018-08-24 klockan 16:03. Anledning: Ändrat vad jag skrev om öppentid.

  5. #5

    Reg.datum
    Aug 2013
    Inlägg
    316
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    När jag gjorde det lackade jag först balsan med cellulosa lack två gånger med en slipning mellan lagerna. När glaset låg på duttade jag med en trasa indräkt i aceton för att fästa väven. Körde med vanlig lamineringsepoxi och spelkort, avslutade att dutta med papper för att ta bort överskottet av epoxin. sprutspackel (som var lättare än epoxin)och sedan slipning till man började ana väven igen. Körde också med 25 grams väv.

  6. #6
    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    274
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Var kan man köpa cellulosalack nuförtiden?

    Lars

  7. #7
    Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 408
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Hej
    Nackdelen med cellulosalack är att den luktar bäver. Du måste ha tillgång till en lokal som har ordentligt utsug och absolut inte vara i bostadsmiljö.
    Bättre med epoxy som knappt luktar något alls då du har en riktigt lång öppen tid och kan justera väven tills du blir nöjd. Däremot så ska du ha nitrilhanskar på dej och vara medveten om hälsorisken.
    Jag har lärt mej att glasa av mästaren själv, dvs Sweeper.

    Lycka till oavsett vilken metod du använder. /L
    /Lelle

  8. #8

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    749
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Jag flikar in en fråga:
    Om man glasar en vinge (typ träskiva) på bägge sidor:
    Hur går man tillväga då?
    Glasar man rubbet samtidigt med över/ undersida eller bara ena sidan i taget?
    Hur gör man med skarven? Kant i kant eller omlott med slipning/ spackling sedan?
    (Skall snart sätta i gång :-)

    // Mats W
    Flygsmurfen

  9. #9
    Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 408
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Mats.
    Gå in under fliken "byggdagboken" och klicka på den klistrade länken "Glasning" längst upp på sidan 1, så kan du läsa hela tillvägagångssättet. Det är Sweeper som är författare vilket borgar för att du kommer att lyckas.

    /Lelle
    /Lelle

  10. #10
    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 192
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Instämmer helt med Lelle, läs Sweepers tråd!

    På min Fw190D9 vinge provade jag Deluxe materials Ez-Kote. Och som sagts, man får vara försiktig när man jobbar på tunnare balsa, det är lätt att det slår sig. Så börja med ett tunt lager som slipas ner. Tidsvinsten med Ez-Kote är dock enorm eftersom man kan jobba konstant utan att behöva blanda epoxi, rädd att man blandar för mycket eller vänta på torktider.

    Nästa steg i glasningens underbara värd är nog att använda "Peel ply". Se nedanstående filmer. Du ska få ett perfekt resultat direkt, perfekt mängd epoxi och en yta som är klar för primer utan timmar av slipning! Tyvärr vet jag inte var man får tag på "Peel ply".....





  11. #11
    Wedde63s avatar
    Reg.datum
    May 2015
    Inlägg
    66
    Jobb
    Design Engineer Scania
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen

    Standard

    Hej. Peel ply finns här:
    http://www.carbix.se/category.html/peel-ply

    //Anders

  12. #12
    Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 408
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Jag skulle nog föredra Sweeper´s metod med att torka bort överflödigt epoxy, vilken jag alltid använt. Tror inte att det där trästycket skulle öka viken nämnvärt. Lite våtslipning och du har en perfekt yta att måla på. Ok, det är torktid emellan, men det är min åsikt.
    /Lelle

  13. #13
    Krilles avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 099
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Bra tips från alla. Jag såg en annan film på youtube härom dagen där en snubbe visade peel ply tekniken, tror det är den teknik jag kommer prova först. Så får jag återkomma med resultatet om några dagar
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Sebart Wind S Pro
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba 14SG,

  14. #14
    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 192
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Krille, ser fram mot att få höra vad du tycker om Peel ply! Jag har inte provat det själv.

    Det kanske inte framkom riktigt i mitt inlägg, men jag föredrar nog trots allt Z-Poxy Finishing resin framför Deluxe materials Ez-Kote. Ez-Kotes nackdel är att den är vattenbaserad, det är nog därför. Men allt är en smaksak, man får prova och komma fram till vad som funkar för en själv!

    Av en händelse la M.A.N. upp denna artikel igår!:

    https://www.modelairplanenews.com/fi...ngs-made-easy/

  15. #15
    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    274
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Jag ser också fram mot att läsa vad Krille tycker om Peel Ply.

    Att slippa slipa den hårda epoxy-ytan skulle helt klart vara en fördel, men:
    "Balsa Dust" sade i det första Youtube-klippet att han klädde balsaträbiten med 1,4 oz/sq.yard glass cloth. Det motsvarar glasfiber 50 g/m2 med våra mått. Sen visade han i det andra klippet hur vikten hade ökat från 23 g till 28 g för en yta på drygt en dm2, alltså c:a 4 g/dm2. För mig brukar hälften räcka.

    Man måste alltså använda flexibel skrapa vid den första epoxy-behandligen när glasväven skall fästas mot balsaytan. Torka bort överflödet som Lelle och Sweeper skriver ovan. För mycket epoxy sugs upp av balsaträet och förblir barlast i kärran! Jag brukar aldrig få några bestående rinningar eller vallar efter första skrapningen, bara en slät glasfiberyta.

    Den andra skrapningen kan vara ett problem eftersom träet nu inte suger i sig något. Denna skrapning är till för att fylla upp mellan trådarna i väven och en aning till. Jag tycker att detta är det svåra momentet i glasning. För mycket epoxy straffas med hårt sliparbete och för lite straffas med spackling.
    Här kan Peel Ply vara lösningen. Med hjälp av Peel Ply skall man få ett tunnt, jämntjockt lager av epoxy. När det är hårt skall det gå lätt att riva av Peel Ply och sen krävs möjligen en lätt slipning för primer och färg.

    Hoppas att det funkar!
    Lars

    P.S. Jag har ändrat vad jag skrev om öppettid i inlägg #4. Man måste arbeta snabbt vid andra skrapningen så att lamineringsepoxyn flyter ut fint och inte bildar vallar. D.S.

  16. #16
    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    274
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Detta inlägg är inte kapning av Krilles tråd, bara delning av en ny erfarenhet.

    Har nu praktiserat ANDRA skrapningen med dåligt resultat.

    Det ljusa bandet över bakkroppen är lättspackel som ligger under 25 g glasfiber. Här är det dubbelkrökta ytor, konvexa såväl som konkava! FÖRSTA skrapningen för att fästa glasfiberväven gick bra. Jag använde engångspensel för att stryka fast väven på de konkava ytorna annars plastkort. Lite knottror i väven slipade jag lätt av med 320-papper två dygn efter glasningen. Sen stod kroppen och vilade c:a en månad vilket inte var nödvändigt, kanske inte bra heller.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Bakkropp glasad.jpg 
Visningar:	60 
Storlek:	32,5 KB 
Id:	66369Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Bakkropp skrovlig.jpg 
Visningar:	66 
Storlek:	26,7 KB 
Id:	66370
    Jag tvättade kroppen med rödsprit före ANDRA behandlingen med lamineringsepoxy. Gick på som vanligt, först måla på lite epoxy och sen skrapa ut det med plastkort. Väldigt lite epoxy blev kvar på det hårda underlaget(slipad glasfiber och epoxy).
    På konkava ytor spred jag ut epoxy'n så tunt som möjligt med den gula svampen. Efter ett par minuter hade epoxy'n dragit ihop sig till en apelsinskalsyta där väven syns i groparna. Mycket slipjobb väntar nu.

    Två frågor till erfarna byggare:
    1. Skulle jag ha tvättat den gamla epoxy-ytan med aceton i st.f. rödsprit?
    2. Kan man använda Peel Ply på dubbelkrökta ytor?

    Lars

  17. #17

    Reg.datum
    Apr 2009
    Inlägg
    1 494
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Lars,
    Är det ZAP (Pazer) Z-Poxy Finishing resin du använt?
    Om det är det, att den inte flyter ut skulle vara konstigt, den är känd för att ge "spegelblanka" ytor. Själv använder jag aceton när epoxy skall rengöras. Prova med aceton nästa gång på en mindre yta så ser du om det var rengöringen som var boven.

    /Bo

  18. #18
    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    274
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Hej!

    Jag har inte använt Z-poxy finishing resin utan som vanligt Biltemas lamineringsepoxy. För längesen använde jag en tunnare epoxy importerad av Complast, men skillnaden är obetydlig. Tidigare har jag lyckats(flera gånger) med Biltemas lamineringsepoxy men den här gången blev det ANDRA lagret misslyckat. Jag tror det beror på att jag inte tvättade FÖRSTA lagret med aceton strax innan jag skulle stryka på ANDRA lagret. Dessutom var jag överambitiös och drog över ytan med KLIBBDUK för att ta bort lösa partiklar. Dammsugare hade varit bättre!! Klibbduken lämnar efter sig en klibbig yta som bara målarfärg löser upp(tror jag).

    Sen började jag tvivla på att två lager epoxy är nödvändigt. Kollade noga igenom Sweepers tråd och beskrivningen från Model Airplane News. Båda nämner kortfattat det andra lagret. Jag lärde mig för 25 år sen att det SKALL vara två lager epoxy. Det leder till mer eller mindre hårt sliparbete men resultatet blir överlägset bra, särskilt om man vattenslipar. Har försökt med sprutspackel eller slipbar grundfärg för att undvika epoxy. Jobbet blev lättare och möjligen modellen också men glasfibervävens struktur syns igenom lackfärgen.

    Går Peel Ply att använda på dubbelkrökta ytor?

    Får väl gå ut i regnvädret och vattenslipa nu...
    Lars

  19. #19
    karstenas avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Inlägg
    380
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    den mindste smule fedt på förste laget så binder ikke andre laget. det bedste er at vaske med enten asetone eller eddike / eddikesyre (fås på fargehandlen). Når det er gjort så dra snapt over med 1000 korns sandpapir. Da får du en ren ytre som binder og stadig giver en blank overflade.

  20. #20
    Krilles avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 099
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Någon fråga om det går att dubbelkröka peelply å det går inte, däremot så går det utmärkt att skarva peelply, låt det bara överlappa lite så när allt är härdat och peelply borttagen är det bara att slipa den lilla kanten som blir.

    Så nu har jag börjat testa lite på en bit jag gjort och kommer redovisa mina funderingar å tanker tillsammans med lite viktsiffror.

    Jag kör med Z-poxy finishing resin, 25g glasfiber och 65g peelply,
    Jag har testat att både pensla balsan och sedan lägga på glasfiber samt att lägga på glasfiber först för att sedan pensla ner epoxyn, på testbiten körde jag den senare metoden men på mustangen som jag glasat stabbe/fena på nu har jag testat båda och att pensla epoxy först för att sedan lägga på glasfiber går fortare å något enklare, har dock ingen data på vad som blir lättast viktmässigt.

    Men som sagt på min 3 kvadrat dm testbit la jag glasfiber och sedan penslade epoxy ovanpå allt, skrapade överskottet med en plastskrapa och sedan peelply. Det jag upplever när man stryker med plastkort innan peelply är att det blir lite för lite epoxy för peelply att suga upp och man får ljusa områden där peeply'en är lite torr. Bättre att låta det vara å sedan stryka med plastskrapa åvapå peelply'en.

    Vikten då, vikt på 3dm2 3mm balsa 10,24g mätt på kaibrerad industrivåg. vikt efter glasning 13,43g alltså ökning med 3,19g totalt eller 1,06g per kvadrat dm.
    Slipade lite lätt med 400 papper innan sprutspackel å det minskade vikten ytterligare 0,14g till 13,29g. Imorgon återkommer jag när sprutspacklet är torkat och slipat så får vi se vad vikten är då
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Sebart Wind S Pro
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba 14SG,

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •