Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Sidenoch spännlack

  1. #1

    lennart wiklunds avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    274
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard Sidenoch spännlack

    Hej! Går i tankarna på att klä om min dubbeldäckare,en Stampe från anrika Precedent. Tänkte klä denna med siden. Var går det köpa siden och spännlack numera,eller är det omöjligtatt hitta? Tar tacksamt mot tips!
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  2. #2

    Kennys avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    261
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Hittar du inget annat så finns det spännlack här: http://www.segelflyget.se/Omforbundet/MayasShop/

    Weni spännlack 105:-/lit
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  3. #3

    lennart wiklunds avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    274
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard

    Slut hos Maya,men Arigo hade hemma! Så det är beställt. Någon som ruvar på tre fyra meter siden och vill sälja det till mej?
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  4. #4
    No4s avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    165
    Jobb
    Vinodlare och äkta mångsysslare inom hobbyn.
    Klubb
    Värhulta Air Force

    Standard

    Är inne på samma ide. Jag har för mig att jag klädde med något som hette Shaponsiden förr. Vet inte vad det är för skillnad mot siden. Till min sorg så har jag slarvat bort min rulle med siden . Också intresserad av var man kan köpa det och var man kan köpa spännlack numera.
    Jag vet att alla drömmer om en P-51 Mustang.

  5. #5

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Kärt barn har många namn. Siden finns i ganska många kvaliteter och den vi använde/använder till modellflyg kallades ofta Paj, Japansiden eller Japonsiden. Den är tunnare och av mycket hög kvalitet. Jag tror att Skåne Hobby har något kvar i sina gömmor.
    Kay krut

  6. #6


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    http://www.mabelli.se/flygsiden-japonsiden

    Vill också minnas att man kunde droppa i några droppar ricinolja i spännlacket för att det inte skulle dra alltför hårt.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  7. #7

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Jag har klätt flera modellflygplan med siden. Nackdelen förutom att det är dyrt, det blir sprött med tiden. Det var en av anledningarna att man förr grund-lackerade med lack / dope innehållande aluminiumpulver, för att sedan måla över allt i någon annan färg / nyans. För att blockera UV-ljusets nedbrytande verkan på naturliga material. I de fallen bomull eller lin dock. Siden har aldrig använts på fullstora flygplan, såvitt jag vet.

    Fördelen är att siden är otroligt lätt i förhållande till styrkan.

    Hobbyträ säljer vad jag vet äkta siden lämpligt för modellflyg, annars är det nog England eller Amerikat som gäller.

    Jag förordar den torra metoden, att fästa sidenet torrt före vattenspänning, sedan lackspänning. Spännkraften kan bli allt för stor på klena konstruktioner. Detta kan motverkas genom att blanda spännlacken med andra liknande cellulosalacker som inte spänner så mycket, eller alls, men kunskapen och namnen är borta idag. Någon nämnde ett par droppar ricinolja, den saken vet jag inte var gäller spännkraften, det sades förr att klädseln blev "smidigare" på detta vis. Inte så skör borde man tolka det. Tåligare mot punktering eller revor snarare. Jag tror dock spännlackens spännkraft bäst regleras med förtunning med cellulosaförtunning. Jag rekommenderar konstsiden, starkare, inte lika känsligt för solljus / nedbrytning. Jag har provat nylon på en Voodoo Combat-vinge med linkontroll. På gränsen till skottsäkert.
    Mer svårhanterligt dock, det går inte att slipa ned små rynkor på dubbelkrökta ytor lika enkelt. Man får ta till flera sessioner i den saken vad gäller nylon.

    Coverite finns det något som heter. Kan vara ett tips på konstsiden-sidan


    Om det är äkta siden eller konstsiden, det enkla provet: Bränn något lite av det med en cigarettändare och lukta: Luktar det bränt hår, så är det äkta siden. Luktar det annorlunda, så är det inte siden.
    Senast redigerat av BJS den 2018-09-04 klockan 17:43.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Handelsnamnet för den typ av siden som vi använder för modellflyg är HABOTAI. Oftast är vitt den enda färg som är tillgänglig, men det är egentligen inget problem då, som skrevs tidigare, klädseln bör få ett lager 'silver'-dope för att skydda mot UV-ljus som annars med tiden försprödar sidenet.
    Tjockleken på siden anges traditionellt i enheten 'momme', lite förvirrande ofta förkortat 'mm'. Definitionen är att 100 (91 m) yard siden med bredden 45 tum (115 cm) väger i pund (454 g) lika mycket som momme-talet anger :-).
    Jag brukar använda habotaisiden med vikten 8 mm för modeller upp till drygt 1,5-1,75 m spv. För större modeller kan man gå upp lite i tjocklek. Beställ en provbit innan du köper en större mängd då siden från olika leverantörer kan ha lite olika kvalitet.

    Innan du köper dope och lacker kontakta 3F hobbyservice för att diskutera Randolphs produkter. http://www.3fhobbyservice.se/randolp...339-c-301.aspx

  9. #9

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Man kan undra om vad som skiljer den sortens cellulosa-nitrat-lack som inte spänner, såsom "polerlack", "gitarrrlack", från så kallad "dope" som sträcker upp duken men skadar träet svårt genom sammandragning (fram för allt balsa-trä).

    Man kan dock isolera träet med lack som icke spänner.

    Varför man icke lackerar träytorna med s.k. spännlack eller dope, utan gör skillnad.

    Jag lyckades utverka genom googlingar, vad som skiljer "matt" lack från "blank" dito, nämligen en tillsats av det som Alfred Nobel använde för att tillverka den första sortens Dynamit, nämligen kiselgur / "Silica-Earth"

    Färgtillverkarna vägrade svara på den enkla frågan...
    Senast redigerat av BJS den 2018-09-17 klockan 23:32.

  10. #10

    lennart wiklunds avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    274
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard

    Siden är inköpt från skrädderi Margareta i Halmstad,hon visste precis vilket siden modellflygare använder! Jo jag har klädd med siden och spännlack förr. Själv gillar jag våta metoden med blomspruta,sträcka upp sidenet rynkfritt slätt och fint! Sedan använde jag ren förtunning på pensel att lacka fast det i polerlacken och trävirket. Efter detta fick så vingarna torka. Derefter spännlack utblandat 50/50 med förtunning. Detta funkade bra tyckte jag! Spännlack samt förtunning är köpt hos Arigo. Polerlack hos entravård. Har nu polerlackat samt slipat ner träresningen på vingarna. Blir ytterligare en el två strykningar polerlack uttunnat med 50%förtunning innan jag påbörjar klänningen.

  11. #11

    lennart wiklunds avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    274
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	4683E60D-3DC8-4492-82A1-26C29A9822A8.jpg 
Visningar:	112 
Storlek:	74,6 KB 
Id:	66413Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	5EC172E2-9471-4AC0-90CC-20906AE5841A.jpg 
Visningar:	133 
Storlek:	111,1 KB 
Id:	66414Nu är vingarna polerlackade tre gånger. Lätt avslutning med 400 papper efter 1:a och 2:a strykningen. Tror det räcker så nu,träet är mättat. Tänkte ev börja klä i morgon. Det bar nostalgi första fången man öppnade burken på cellulosalacket! Övre vingens plankning är en svag detalj på Stampen,porös balsa och "fel"fiberriktning. Denna del förstärkte jag nu med tunn glasfiberduk&epoxi.
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  12. #12

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Som en rolig anekdot om siden.

    Min ungdomskamrat var förhäxad av varmluftsballonger. Nu köpte han en massa dyrt siden för att bygga en lite större ballong. Av någon anledning förstod han att tyget var fel. Han gick tillbaks till affären och bad nådigt om att lämna tillbaks. Jag tror att han fick de mesta av pengarna tillbaks av kvinnorna i affären, motvilliga var de...Det kan jag förstå. Jag skulle bett honom att fara och flyga. Han förtjänade icke så fin behandling som han fick som kund.

    Nylon / Dacron och sånt, det låg borta för hans del, nu var det vanligt ganska tjockt siden som för en vacker kvinnas klänning, inte "japon-siden", långt ännu finare / tunnare, som ändå vore totalt fel i sammanhanget, han ville ha

    Att sidenet var för tungt och glest, det hade han inte läst. En perfekt side-kick till Andrée.
    Senast redigerat av BJS den 2018-09-17 klockan 23:30.

  13. #13

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard Den största svårigheten

    Att klä ett modellflygplan med siden, göra det varaktigt motståndskraftigt mot bränsle innehållande nitrometan, få klädseln / finishen att bli lätt men inte tung.

    Pröva den saken

    Det går med 2-k polyuretan endast och allena som top-coat. Gasmask och skyddsklädsel på.

  14. #14

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    [QUOTE=lennart wiklund;438248]Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	4683E60D-3DC8-4492-82A1-26C29A9822A8.jpg 
Visningar:	112 
Storlek:	74,6 KB 
Id:	66413[ATTACH=CONFIG]66414[/ATTACÖvre vingens plankning är en svag detalj på Stampen,porös balsa och "fel"fiberriktning.
    Lennart, är du säker på att fiberriktningen är fel på ovanvingen och vingtanken. Den ska ju ligga i vingens längdriktning, dels för hållfastheten men även för att kunna böjas utan att brista. Precedent-byggsatserna hade ganska dålig kvalitet på balsan. Jag har själv byggt en Stampe från byggsatsen och fick byta ut en hel del. Dessutom har jag byggt fyra stycken från originalritningen. Sedan köpte jag en Stampe-ritning från Traplet men den var så otroligt dåligt kopierad att inga mått stämde. De har lagt alla ritningar på microfilm och när dom sedan ska kopiera upp den till fullformat så halkar kopiatorn efter och alla mått på tvärs blir för korta. Därför en varning för deras ritningar så Lennart, håll i din Precedent-ritning.
    Kay krut

  15. #15
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Arigo teknik har ceconite som väger 55 gr/m2. Bredd 60”. Limmas fast med exempelvis vitlimma och sträcks med varmluft.

    https://youtu.be/oiUbFR21-6s
    Ove (AM) Nielsen

  16. #16

    lennart wiklunds avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    274
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard

    Då är skevrodren klädda och spända! Är det normalt att måsta spännlacka fem-sex gånger för att få rätt spänst??
    Hur som helst,undersida på övre vinge påbörjad nu! Riktigt kul detta,har glömt hur skoj det var. Dimmorna ligger tät i det Västjämska köket. Det är nog ett
    Plus i nuläget att jag vart ungkarl ifjol.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	7F852DE5-8151-4EEE-8659-1CD0AAD68975.jpg 
Visningar:	113 
Storlek:	92,2 KB 
Id:	66528   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	AB4CDBA6-004C-409D-8ED6-E5C80C4E462C.jpg 
Visningar:	100 
Storlek:	92,8 KB 
Id:	66529  
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  17. #17

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Mmmm... ljuva doft! Du har tur som bor ensam i dom härliga ångorna.

    Det stämmer nog rätt så bra att det tar några strykningar innan det spänner tillräckligt.
    Jag brukade alltid använda en moddlare, d.v.s. en flat pensel, och sen stryka på lacken "på tvären" för att det inte skulle rinna igenom duken och bilda klumpar på undersidan.
    Sista strykningen (när tillräcklig spänning uppnåtts) brukade jag lägga på ren cellulosalack, typ polerlack.

    Andra kanske har andra tips....
    Retroholic!

  18. #18

    lennart wiklunds avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    274
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	804C6667-3C43-4B4A-84CF-A1490DBE1FA9.jpg 
Visningar:	95 
Storlek:	64,6 KB 
Id:	66542Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	7CA5AE03-9E45-403C-B3C0-900642E8DF0F.jpg 
Visningar:	105 
Storlek:	83,3 KB 
Id:	66543Nu är övervingen klar! Torka riktigt nu,sen blir det första lagret spännlack i morgon EM efter jobbet
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  19. #19

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Om klädseln är slapp efter vattenspänning, (om det vore på det viset), du måste lossa den och börja om. Spännlacken kan icke råda bot på klädsel som hänger / är rynkig. Egentligen skall klädseln vara helt slät och fin, före vattenspänning.

    Spännlacken kan bara sträcka upp klädseln ytterligare och göra den tät.

    Nu vill jag inte framstå som en "säkerhets-Hitler", men jag vill ändå varna för cellulosalack / spännlack. Det innehåller vanligen toluen, som kan göra dig yrslig / full, vid upprepad exponering är det skadligt för hjärnan. Även xylen är skadligt om än mindre.

    Gasmask på, eller utomhus / synnerligen god ventilation är ett gott råd.

    Ett öppet garage är som bäst nöjaktigt.
    Senast redigerat av BJS den 2018-09-26 klockan 19:25.

  20. #20


    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    96
    Jobb
    Pensionist
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Mmmm... ljuva doft! Du har tur som bor ensam i dom härliga ångorna.

    Det stämmer nog rätt så bra att det tar några strykningar innan det spänner tillräckligt.
    Jag brukade alltid använda en moddlare, d.v.s. en flat pensel, och sen stryka på lacken "på tvären" för att det inte skulle rinna igenom duken och bilda klumpar på undersidan.
    Sista strykningen (när tillräcklig spänning uppnåtts) brukade jag lägga på ren cellulosalack, typ polerlack.

    Andra kanske har andra tips....
    Minns att jag på "sidentiden" använde kollodium för att "täta" sidenet innan jag strök på dope/spännlack, allt för att förhindra att lacken rann igenom, som Thomas skriver.
    Vid sista strykningen av siden/papper så blandade vi i lite amylacetat i spännlacken vilket gjorde att den torkade lite långsammare och därigenom inte "sög i sig" så mycket fukt (det blev ibland en anstrykning av vitt när spännlacken torkade).
    Och som några har skrivit, nån droppe ricinolja hörde också till för att sidenet inte skulle bli för sprött.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •