Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Fartreglaget vill bara ta 2-cells lipo

  1. #1

    Stig H.s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    250
    Jobb
    Byggnadsingenjör
    Klubb
    RCFF och Karlstads MFK

    Unhappy Fartreglaget vill bara ta 2-cells lipo

    Har ett helt nytt TURNIGY-fartreglage som funkar med 2-cells-LIPO men inte med 3-cells. Står att det ska kunna ta 2-4 celler på batterisidan. Har aldrig råkat ut för detta förut.
    2,4 GHz - en milstolpe inom RC-tekniken

  2. #2

    Standard

    Inte jag heller trots att jag har haft många Turnigy Plush i olika storlekar. Beskriv vad som händer när du försöker med 3S. Vilket reglage gäller det?
    /Leif

  3. #3

    Stig H.s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    250
    Jobb
    Byggnadsingenjör
    Klubb
    RCFF och Karlstads MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Inte jag heller trots att jag har haft många Turnigy Plush i olika storlekar. Beskriv vad som händer när du försöker med 3S. Vilket reglage gäller det?
    Fartreglaget heter Turnigy AE-25A. När jag ansluter 3S blinkar mottagarens diod rött några gånger samtidigt som alla servon drar iväg till ändläge och stannar där. Sedan blir allt helt stilla.
    2,4 GHz - en milstolpe inom RC-tekniken

  4. #4

    Standard

    Kan det vara överbelastning i fartreglagets inbyggda strömförsörjning (tål 2 ampere)? Koppla bort alla servo utom ett och prova.
    /Leif

  5. #5

    Stig H.s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    250
    Jobb
    Byggnadsingenjör
    Klubb
    RCFF och Karlstads MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Kan det vara överbelastning i fartreglagets inbyggda strömförsörjning (tål 2 ampere)? Koppla bort alla servo utom ett och prova.
    Ja, 1 servo - då funkar det med 3S. 2 servo går också bra. Men anslutet jag 3 servon så låser det sig. Och jag vill ju köra 4 servon (9grams)......
    Senast redigerat av Stig H. den 2018-09-06 klockan 20:35.
    2,4 GHz - en milstolpe inom RC-tekniken

  6. #6

    Standard

    Ditt fartreglage har förmodligen linjär BEC. Då blir förlusteffekten (=vämeutvecklingen) mer än dubbelt så stor med 3S som med 2S. Kolla i manualen hur många servon som får anslutas med 3S acc. Troligen måste du byta fartreglaget till ett med swithad BEC, de har inte så stor förlusteffekt, alternativt använda en extern BEC som klarar alla dina servon.
    /Leif

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ändå märkligt - har kört massor av fartreglage med linjär BEC på 3S och med upp till 5 servon.
    Roger

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Ändå märkligt - har kört massor av fartreglage med linjär BEC på 3S och med upp till 5 servon.
    Roger
    Kan såklart också vara fel på Stig H:s reglage. Men som exempel tänkte jag först köra de sex servona i min Astra motorseglare på ett Turnigy Plush 30A med linjär BEC 2 A och 3S. Reglaget blev hett direkt trots att servona inte arbetade och motorn var bortkopplad. Astran utrustades genast med en extern switchad BEC
    /Leif

  9. #9

    Stig H.s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    250
    Jobb
    Byggnadsingenjör
    Klubb
    RCFF och Karlstads MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Ditt fartreglage har förmodligen linjär BEC. Kolla i manualen hur många servon som får anslutas med 3S acc.
    Det står inte ett ord i manualen om antal servon som är möjliga att ansluta beroende på antal lipo-celler. Nog borde den klara tre ynka servon tycker man.
    Jag tror att jag har ett Turnigy programmeringskort liggande någonstans - kan man kanske programmera om fartreglaget på någon punkt för bättre kapacitet ?
    2,4 GHz - en milstolpe inom RC-tekniken

  10. #10

    Stig H.s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    250
    Jobb
    Byggnadsingenjör
    Klubb
    RCFF och Karlstads MFK

    Standard

    Ack ja,
    gick in på HK och läste vad andra kunder runt om i världen skrivit om fartreglaget ( 30A-varianten men i alla fall..) Det är tydligen många som upplevt samma sorts problem som jag.

    Shit happens! Det blir väl till att byta upp sig till ett bättre reglage helt enkelt - men först se om det funkar köra modellen med 2-cells-LIPO.

    Tack för tipsen, Leif!
    Senast redigerat av Stig H. den 2018-09-07 klockan 11:28.
    2,4 GHz - en milstolpe inom RC-tekniken

  11. #11

    Standard

    Annars en extern BEC (UBEC och allt vad de kallas) och skippa att använda ESCens BEC. De har stabilare spänning.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12

    Stig H.s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    250
    Jobb
    Byggnadsingenjör
    Klubb
    RCFF och Karlstads MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Annars en extern BEC (UBEC och allt vad de kallas) och skippa att använda ESCens BEC. De har stabilare spänning.
    Nu hänger jag inte riktigt med - kan du kanske utveckla detta. Ytterligare en komponent, alltså?
    2,4 GHz - en milstolpe inom RC-tekniken

  13. #13

    Standard

    Japp, skippa användningen av BECen, dvs dra ur den röda pluskaben ur kontakten (throttle-kabeln som du kopplar in i mottagaren) och tejpa bort den eller nåt så den inte tar i nånstans. Dvs det går bara jord och signal i kabeln mellan mottagare (throttle-kanal) och ESC.

    Sen skaffar du en UBEC, dvs en extern fristående BEC som matas av samma LiPO. Skaffa en UBEC som klarar tillräckligt många ampere så den orkar med alla servon, mottagare, rubbet. Men motorn använder fortfarande ESCen. Gå in på webshops och kolla in UBECs så ser du. Om din BEC "ska" leverera 2A (vilket kan vara på gränsen för en bunt enkla servon och RC-mottagare), se om du hittar tex 5A UBEC eller nåt liknande. En enkel UBEC så matas med tex 2-4S och ger ut 5 eller 6 V som kan vara valbart. Finns en uppsjö olika.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #14

    Stig H.s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    250
    Jobb
    Byggnadsingenjör
    Klubb
    RCFF och Karlstads MFK

    Standard

    Tack Mikael.
    Ok, som jag fattar det ska man alltså fimpa den röda på fartreglagets kabel till mottagaren, "tjuvkoppla" in UBEC på accen parallellt med fartreglaget och sedan ansluta UBEC till mottagaren någonstans. På en ledig servoplats kanske.
    2,4 GHz - en milstolpe inom RC-tekniken

  15. #15

    Standard

    Helt korrekt! =) Men om det bara är en parkflyer eller depronflyg så vill du ha en ESC med fungerande BEC i ESCen. ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har egentligen inte kört en enda av mina alla elkärror med annat än den i fartreglaget inbyggda BEC:en och helt utan problem - och jag har flugit uteslutande eldrivet under 18 år. Blandat switchade och linjära BEC. Har en kärra med separat BEC men den är byggd av en kompis - hade jag själv satt ihop den så hade det blivit ett lika stort fartreglage men med inbyggd, switchad BEC. Men den är bara flugen ett par gånger hittills...
    Roger

  17. #17

    Standard

    Det är bra när allt bara funkar för vissa. =) Så enkelt då.
    Jag har haft flyg vars BECar inte pallat eller räckt till fast de borde. Då har det varit lättare slänga på en UBEC och flugit, än att byta ESC. Billigare och snabbare så. När jag byggt/monterat kärrorna själv så har jag dimensionerat bättre... så det handlar väl om sånt i slutänden. Nu när man har controllers som håller i allt i vissa byggen så är man ännu mer petig med valet av grejer.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •