Reklam

 
Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Beklädnad i den gamla skolan. Siden&spännlack

  1. #1

    lennart wiklunds avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    274
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard Beklädnad i den gamla skolan. Siden&spännlack

    Nu har jag äntligen fått hem allt jag behöver! Polerlack,spännlack,förtunning&siden. Bara att börja klä av min Stampe från anrika Precedent Oracovern och börja putsa samt cellulosalacka virket.Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	F1BBEDC4-E7C6-4261-9110-59949C652807.jpg 
Visningar:	163 
Storlek:	129,0 KB 
Id:	66387
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  2. #2

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Härligt med lite 'Old School'!
    Känner redan aromen i hobbyrummet....
    Retroholic!

  3. #3

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lennart wiklund Visa inlägg
    Nu har jag äntligen fått hem allt jag behöver! Polerlack,spännlack,förtunning&siden. Bara att börja klä av min Stampe från anrika Precedent Oracovern och börja putsa samt cellulosalacka virket.Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	F1BBEDC4-E7C6-4261-9110-59949C652807.jpg 
Visningar:	163 
Storlek:	129,0 KB 
Id:	66387
    Bra att du vet skillnad på polerlack / vanlig cellulosalack och spännlack / dope. Det bådar gott för resultatet.

    Säkert kan du hitta någon gammelgubbe från Amerikat eller England som beskriver allt på något forum eller webplats.

    Det finns minst två metoder att fästa sidenet på ramverket, nämligen torr och våt. Båda har sina fördelar.

    Nackdelen med den våta metoden är att du kommer få fuktslag, vita partier där fukten låg. Inte så vackert om man vill ha en transparent klädsel. Tydligen finns metoder för att fixa detta efteråt, men den saken litar jag inte mycket på.

    Skall du klä en konkav vinge med siden, så är det den torra metoden som gäller. Som t.ex. en Bleriot eller liknande. Nu stryker du spryglarnas undersida med balsalim (UHU) och fäster sidenet på det torkade limmet med en bomullssudd doppad i aceton, hållen i en pincett eller peang.

    Den som är van, kan enkelt klä en vinge utan rynkor eller slappa partier över det öppna ramverket, med torrt siden, eller om det var ett fullstort flygplan, bomull / linne / syntetiskt tyg.

    Sedan vattenspänning med en blomspruta eller vad som finns vid handen, en svamp duger, och efter torkning, spänning med dope, som skall vara blandad polerlack / vanlig cellulosalack eller utspädd, så att den inte krymper för hårt, eventuellt med ett par droppar ricinolja som mjukmedel för den spröda lacken.

    Är icke vingen väldigt styv, måste den sitta i spänn / i jigg, när dopen torkar, minst en vecka, såvida du inte vill ha en skev vinge.

    Blir vingen skev, du kan ta in den i bastun en timme och vrida den lika mycket åt andra hållet, när du kommer ut, fixera den så i en jigg en vecka, nu fjädrar den tillbaks lite och blir rak, annars, börja om med andra utgångspunkter.

    Man måste veta att dope skadar balsaträ genom att göra det skevt, så man bör skydda träet med vanlig cellulosalack innan, eller så undviker man helt att stryka dope över trä.

    På fullstora flygmaskiner var det alltid den torra metoden (med torr duk) som gällde. Jag anser att det är bättre att göra ungefär som s.k. "flygplanstapetserare" gjorde från början.
    Senast redigerat av BJS den 2018-09-07 klockan 18:41.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •