Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 23 av 23

Ämne: Lödtenn

  1. #21


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Söker ni på Stannol lödtenn/lödtråd så kommer ni att finna ganska många företag som säljer just denna variant - sen kan ju priset skilja en del.
    Roger

  2. #22

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Det är min bestämda uppfattning att vi alla måste ta vårt ansvar och minimera användningen av bly, det är inte utan anledning det är restriktioner tillkomna. Jag säger inte att man inte kan använda det där det är av avgörande betydelse men jag använder själv blyfritt där det inte är kritiskt med blyets egenskaper, och 60/40 när så krävs, men det är alltmer sällan faktiskt. Att av slentrian fortsätta använda bly är oansvarigt!

    Problemet med bly, som ni säkert är medvetna om, är att det ansamlas i näringskedjorna och till slut hamnar där det påverkar oss människor. För hur hanteras skrotade modeller? Hamnar de bland riskavfallet på återvinningsstationen?

    Kan inte låta blyets lov sjungas oemotsagt, sen kan jag inte mer än hoppas att någon kanske reflekterar och åtminstone tänker lite nästa gång det ska lödas.

  3. #23

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Ja Flahultarn, naturligtvis ska vi alla ta vårt ansvar. Vi har ju en planet som vi ska försöka förlänga livet på. Vi slänger plast i havet, radioaktiva sopor i urberget, avgaser runt vägarna, koldioxid från flyget, avgaser från modellmotorer, ja listan kan bli lång där vi människor totalt skiter i vår planets hälsa. Dock, som jag skrev i tidigare inlägg, jag använder 60/40 tenn till bland annat bärande stagvajrar, styrlinor mm där hållfastheten är viktigare än den totala spridningen av bly (som för övrigt finns i jordskorpan som blyglans) som jag eventuellt förorsakar. Jag anser att risken är större att jag slår ihjäl en människa på grund av ett brott på en bärande vajer än att jag förgiftar personen i fråga med bly. Dessutom är vi inte så värst många modellflygare som bygger våra modeller själva numera och behöver löda i större utsträckning, så Tellus klarar nog mina 10 gram bly per år. För övrigt så kastar jag ju inte mina flygplan i naturen när jag är färdig med dem. De lär nog hamna i återvinningen där reningen numera är ganska bra. Därmed tror jag att jag löst mitt lödtennproblem och avslutar mina inlägg här.
    Må gott,
    Kay krut

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •