Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Hur säkert är det i närheten av en modell-helikopter?

  1. #1

    Stig H.s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    250
    Jobb
    Byggnadsingenjör
    Klubb
    RCFF och Karlstads MFK

    Standard Hur säkert är det i närheten av en modell-helikopter?

    Undrar hur säkert det är att vara i närheten av en RC-modell av helikoptertyp? Händer det att rotorblad lossnar - och hur beter de sig i så fall då? De snurrar ju med hög hastighet och skulle kunna förorsaka betydande personskada.
    2,4 GHz - en milstolpe inom RC-tekniken

  2. #2
    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    354
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Farligast är rotorbladen när de sitter kvar på helikoptern. Och en helikopter kan snabbt skena okontrollerat. Det är många helikopterflygare som gör fel och helikoptern hamnar där den inte ska vara. Plus alla tekniska och elektroniska fel som kan inträffa.

    // Fredrik W
    "Ägandets glädje är icke att förringa."

  3. #3

    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    140
    Jobb
    fritidsforskare
    Klubb
    fk spinn söderköping

    Standard

    finns dödsfall pga rc heli

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Man kan undra vad ett säkert "säkerhetsavstånd" bör vara för att ett rotorblad som lossnar på en modern helikopter som flyger eller hovrar inte skall vara någon fara för en person?
    När vi i vår ungdom på 1970-talet satt med helikoptrar typ Kavan Jet Ranger, Schluter Heli baby och likande och höll i stjärtbommen medan modellen hovrade strax över markytan så var vi inte riktigt kloka egentligen. Eller när man låg och kikade från sidan av helikoptern om bladen trackade lika med rotorn på högt varv. Dock har jag aldrig sett när ett blad på huvudrotorn har lossnat från en helikopter så jag har ingen aning om hur långt den kan tänkas fara iväg. Nån som sett och vet? Beror väl på varvtal osv men kunde ändå vara intressant att höra hur långt ett rotorblad på huvudrotorn kan tänkas ta sig på egen hand om det lossnar vid ett normalt varvtal för flygning eller hovring. Kolfiberblad är säkert farligare än balsa/träblad. Men alla använder väl kolfiberblad nuförtiden?

    /Bo

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Har sett flera rc helikopter-olyckor då det var väldigt populärt med heli på det lokala fältet för kanske 10 år sen.
    Bland annat en 450-modell som kastade ett blad under hovring. Den gången gick det bra, man såg bladet lämna rotorn, det fladdrade till väldigt men kom bara en halvmeter ifrån modellen innan det tappade kraft och föll ned till marken.
    Knappast något man ska räkna med dock.

    Det läskigaste jag har varit i närheten av dock var en foamkärra alá el-plan som löpte amok i depån pga någon herre kopplat ihop allt sen pratat lite med andra herrar i närheten och då släppt ned armen som höll i sändaren så trottelnspaken gick emot benet och vips så började Benny Hill-musiken att spela i bakgrunden.
    Någon slags armeringsknapp eller funktion borde tas upp eller finnas som standard redan i nybörjarkärrors manual etc.

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    S.k throttle cut som man kan slå på och av med t ex en switch (brytare) eller vred på sändaren är alltid klokt att ha, som inaktiverar throttle kanalen på sändaren när man har throttle cut på.
    Lika viktigt är att ha failsafe så att motorn stannar om radiosignalen förvinner av nån anledning, för övrigt enkelt at testa när man konfigurerat det, stäng av sändaren för att simulera signalförlust och motorn skall då stanna.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2018-09-14 klockan 17:22.

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lizzy Visa inlägg
    finns dödsfall pga rc heli
    Jodå, se detta exempel ur Daily Mail.
    https://www.dailymail.co.uk/news/art...elicopter.html
    /Leif

  8. #8

    Standard

    Man ska bygga enligt konstens alla regler. Läsa och fråga om man är det minsta osäker. Ta det säkra före det osäkra.

    En flygare här så flög med sin T-Rex 450 i Normal-flightmode inomhus i en hall för innebandy. Han hovrade på kanske halvmeters höjd ca 5 m från ena kortsidan och mitt i allt smäller det till. Ena bladet for rakt in i väggen och blev spräckt och skrotat, andra bladet flög iväg över hallen och landade på golvet en bra bit bort och hasade sen in i väggen vid andra kortsidan. Helin föll rakt ner. Men tanken om bladet farit emot han som flög eller personerna bakom honom, på högre höjd... Och det var en liten 450-heli. Det som hände var att det högst troligen var en spricka i ena bladet för metallringen var kvar i bladhållaren. Andra bladet så hade brustit på samma ställe, antagligen pga obalansen. Så vad en större heli kan orsaka för skador... större!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    658
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    https://youtu.be/ttPlz0lHTw4
    Visades i mitt flöde i samband med frågan..

    men säkerhet är viktig som sagt, har alltid throttle cut på alla mina plan och funderat över throttle limit på bränsle planen när motorn väl är igång.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Enligt min erfarenhet är det väldigt sällsynt att helikoptrar tappar blad så det är inget som oroar mig.
    Lite läskigare tycker jag det är att man ibland råkar ut för personer som flyger 3D direkt över start/landningsbanan (gäller både flyg och helikopter) istället för att göra det en bit ut ifrån fältet, dvs. på rimligt säkert avstånd.
    Det är inte så kul att ha ett stora bensindrivna flygplan eller 700-helikoptrar som flyger 3D kanske något tiotal meter från pilotrutan eftersom det är omöjligt att veta vart flygplanet/helikoptern är på väg.

    Jag använder 'throttel cut' till alla mina eldrivna modeller. Funktionen avsköts med säkerhetsbrytare på sändaren där vipparmen måste lyftas upp innan strömbrytaren kan slås om. Det är dessutom så att även om 'throttle cut' avaktiveras så startar inte motorn förrän gasreglaget dras ner till 0% om det inte redan står där. På mina förbränningsdrivna modeller använder jag en 'throttle limiter'-funktion som som begränsar varvtalet till strax ovanför tomgång.

  11. #11

    Standard

    Jag glömde säga att det var träblad i helin jag nämnde ovan, var ju några år sedan. Träblad spricker vid hårda landningar så det var nog det som orsakade nån spricka, vad vet man.

    Throttle Hold på alla helisar och Throttle Cut på metanolarna och bensinarn. =) Har även checklista för att säkerställa att jag gjort det jag ska på en heli både under bygget och inför flygning. Blir lättast så när man börjar få ett gäng helisar och inte minns vilken man skulle dra åt jesusbulten på, eller om det var spindelaxeln...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12

    rwr43s avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    110
    Jobb
    Verkstadschef
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Jag har sett en heli som det gick sönder nått i rotorhuvudet och båda bladen släppte på ganska hög höjd och det small som ett bösskott sen drog bladen som en avlöning och skulle gissa på att dom landade ungefär 60-70 meter ifrån varandra så dom flyger bra långt så ni vet.......
    Flyg lågt och hårt Mvh Robert

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Råkade ut för en obehaglig incident med en el-heli inblandad för några år sen när jag stod och flög el-segel på fältet. Plötsligt small det till i närheten och jag hörde ett vinande ljud inte långt ifrån mitt huvud. Det var en bladbit ifrån en heli som just gått i backen och orsaken var dålig fixering av kablarna till acken och möjligen också en dålig lödning på nån av kontakterna för ena kabeln och kontakten hade delat på sig. När dom flyger 3D så hoppar ju helikoptern hit och dit så ni som flyger heli och 3D - se till att kablarna är bra fixerade.
    Vi har f ö ett relativt högt skyddsnät mellan depåområde och flygfält och det beslutades just p g a 3D-flygande på fältet som av många upplevdes som lite obehagligt och riskabelt även för de som var i depåområdet. Numera flygs det väldigt lite heli hos oss men nätet sitter kvar t v.
    Roger

  14. #14

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Jag flög på mig själv med en T-rex 450 med trärotorblad i början av mitt lärande med helikoptrar. Ordentliga stora blåmärken på benen haha. Huden höll, till stor del av denim-tygets förtjänster.

    Jag har själv hört Korpens rop när jag fått en .40 modell swishande nära mitt huvud, styrd av en okunnig dåre utan träning eller vetskap om styrspakens relation till flygplanets reaktion. Det var farligt, till skillnad mot leken med den lilla helikoptern. I det fallet, inte fel på flygplanet, utan på piloten.

    För några år sedan, en Engelsk ung kvinna fick en .40-modell inplanterad i skallen så att hon dog. I detta fall på grund av en dåligt limmad vertikalfena på en ARF-modell, sägs det.

    Det finns ingen säkerhet helt nära en modellhelikopter. Kommer den ur kontroll är ett skydd (ett nät, eller andra skydd) enda boten.

    Är den stor, faran är större.

    Samma sak för "träkors" eller flygplan naturligtvis.

    I praktiken är faran liten, för bevisligen är dödsolyckorna extremt sällsynta.
    Senast redigerat av BJS den 2018-10-20 klockan 03:39.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •