Reklam

Resultat 1 till 14 av 14

mne: Hur skert r det i nrheten av en modell-helikopter?

Stig H.s avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlgg
    248
    Jobb
    Byggnadsingenjr
    Klubb
    RCFF

Standard Hur skert r det i nrheten av en modell-helikopter?

Undrar hur skert det r att vara i nrheten av en RC-modell av helikoptertyp? Hnder det att rotorblad lossnar - och hur beter de sig i s fall d? De snurrar ju med hg hastighet och skulle kunna frorsaka betydande personskada.
    2,4 GHz - en milstolpe inom RC-tekniken

Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Inlgg
    263
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

Standard

Farligast r rotorbladen nr de sitter kvar p helikoptern. Och en helikopter kan snabbt skena okontrollerat. Det r mnga helikopterflygare som gr fel och helikoptern hamnar dr den inte ska vara. Plus alla tekniska och elektroniska fel som kan intrffa.

// Fredrik W
    "gandets gldje r icke att frringa."

Reg.datum
    Feb 2015
    Inlgg
    106
    Jobb
    mttekniker
    Klubb
    fk spinn sderkping

Standard

finns ddsfall pga rc heli

Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    1 493
    Klubb
    Karlstads MFK

Standard

Man kan undra vad ett skert "skerhetsavstnd" br vara fr att ett rotorblad som lossnar p en modern helikopter som flyger eller hovrar inte skall vara ngon fara fr en person?
    Nr vi i vr ungdom p 1970-talet satt med helikoptrar typ Kavan Jet Ranger, Schluter Heli baby och likande och hll i stjrtbommen medan modellen hovrade strax ver markytan s var vi inte riktigt kloka egentligen. Eller nr man lg och kikade frn sidan av helikoptern om bladen trackade lika med rotorn p hgt varv. Dock har jag aldrig sett nr ett blad p huvudrotorn har lossnat frn en helikopter s jag har ingen aning om hur lngt den kan tnkas fara ivg. Nn som sett och vet? Beror vl p varvtal osv men kunde nd vara intressant att hra hur lngt ett rotorblad p huvudrotorn kan tnkas ta sig p egen hand om det lossnar vid ett normalt varvtal fr flygning eller hovring. Kolfiberblad r skert farligare n balsa/trblad. Men alla anvnder vl kolfiberblad nufrtiden?

/Bo

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    454
    Klubb
    RFK Ikaros

Standard

Har sett flera rc helikopter-olyckor d det var vldigt populrt med heli p det lokala fltet fr kanske 10 r sen.
    Bland annat en 450-modell som kastade ett blad under hovring. Den gngen gick det bra, man sg bladet lmna rotorn, det fladdrade till vldigt men kom bara en halvmeter ifrn modellen innan det tappade kraft och fll ned till marken.
    Knappast ngot man ska rkna med dock.

Det lskigaste jag har varit i nrheten av dock var en foamkrra al el-plan som lpte amok i depn pga ngon herre kopplat ihop allt sen pratat lite med andra herrar i nrheten och d slppt ned armen som hll i sndaren s trottelnspaken gick emot benet och vips s brjade Benny Hill-musiken att spela i bakgrunden.
    Ngon slags armeringsknapp eller funktion borde tas upp eller finnas som standard redan i nybrjarkrrors manual etc.

Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    1 493
    Klubb
    Karlstads MFK

Standard

S.k throttle cut som man kan sl p och av med t ex en switch (brytare) eller vred p sndaren r alltid klokt att ha, som inaktiverar throttle kanalen p sndaren nr man har throttle cut p.
    Lika viktigt r att ha failsafe s att motorn stannar om radiosignalen frvinner av nn anledning, fr vrigt enkelt at testa nr man konfigurerat det, stng av sndaren fr att simulera signalfrlust och motorn skall d stanna.

/Bo
    Senast redigerat av bem den 2018-09-14 klockan 17:22.

Standard

Citat Ursprungligen postat av lizzy Visa inlgg
    finns ddsfall pga rc heli
    Jod, se detta exempel ur Daily Mail.
    https://www.dailymail.co.uk/news/art...elicopter.html
    /Leif

Standard

Man ska bygga enligt konstens alla regler. Lsa och frga om man r det minsta osker. Ta det skra fre det oskra.

En flygare hr s flg med sin T-Rex 450 i Normal-flightmode inomhus i en hall fr innebandy. Han hovrade p kanske halvmeters hjd ca 5 m frn ena kortsidan och mitt i allt smller det till. Ena bladet for rakt in i vggen och blev sprckt och skrotat, andra bladet flg ivg ver hallen och landade p golvet en bra bit bort och hasade sen in i vggen vid andra kortsidan. Helin fll rakt ner. Men tanken om bladet farit emot han som flg eller personerna bakom honom, p hgre hjd... Och det var en liten 450-heli. Det som hnde var att det hgst troligen var en spricka i ena bladet fr metallringen var kvar i bladhllaren. Andra bladet s hade brustit p samma stlle, antagligen pga obalansen. S vad en strre heli kan orsaka fr skador... strre!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    Aug 2017
    Inlgg
    77
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    FK spinn, Sderkping

Standard

https://youtu.be/ttPlz0lHTw4
    Visades i mitt flde i samband med frgan..

men skerhet r viktig som sagt, har alltid throttle cut p alla mina plan och funderat ver throttle limit p brnsle planen nr motorn vl r igng.

Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 540
    Klubb
    Hglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

Standard

Enligt min erfarenhet r det vldigt sllsynt att helikoptrar tappar blad s det r inget som oroar mig.
    Lite lskigare tycker jag det r att man ibland rkar ut fr personer som flyger 3D direkt ver start/landningsbanan (gller bde flyg och helikopter) istllet fr att gra det en bit ut ifrn fltet, dvs. p rimligt skert avstnd.
    Det r inte s kul att ha ett stora bensindrivna flygplan eller 700-helikoptrar som flyger 3D kanske ngot tiotal meter frn pilotrutan eftersom det r omjligt att veta vart flygplanet/helikoptern r p vg.

Jag anvnder 'throttel cut' till alla mina eldrivna modeller. Funktionen avskts med skerhetsbrytare p sndaren dr vipparmen mste lyftas upp innan strmbrytaren kan sls om. Det r dessutom s att ven om 'throttle cut' avaktiveras s startar inte motorn frrn gasreglaget dras ner till 0% om det inte redan str dr. P mina frbrnningsdrivna modeller anvnder jag en 'throttle limiter'-funktion som som begrnsar varvtalet till strax ovanfr tomgng.

Standard

Jag glmde sga att det var trblad i helin jag nmnde ovan, var ju ngra r sedan. Trblad spricker vid hrda landningar s det var nog det som orsakade nn spricka, vad vet man.

Throttle Hold p alla helisar och Throttle Cut p metanolarna och bensinarn. =) Har ven checklista fr att skerstlla att jag gjort det jag ska p en heli bde under bygget och infr flygning. Blir lttast s nr man brjar f ett gng helisar och inte minns vilken man skulle dra t jesusbulten p, eller om det var spindelaxeln...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

rwr43s avatar
    Reg.datum
    Jul 2008
    Inlgg
    46
    Jobb
    Verkstadschef
    Klubb
    MFK Skvadern

Standard

Jag har sett en heli som det gick snder ntt i rotorhuvudet och bda bladen slppte p ganska hg hjd och det small som ett bsskott sen drog bladen som en avlning och skulle gissa p att dom landade ungefr 60-70 meter ifrn varandra s dom flyger bra lngt s ni vet.......
    Flyg lgt och hrt Mvh Robert

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    7 116
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Rkade ut fr en obehaglig incident med en el-heli inblandad fr ngra r sen nr jag stod och flg el-segel p fltet. Pltsligt small det till i nrheten och jag hrde ett vinande ljud inte lngt ifrn mitt huvud. Det var en bladbit ifrn en heli som just gtt i backen och orsaken var dlig fixering av kablarna till acken och mjligen ocks en dlig ldning p nn av kontakterna fr ena kabeln och kontakten hade delat p sig. Nr dom flyger 3D s hoppar ju helikoptern hit och dit s ni som flyger heli och 3D - se till att kablarna r bra fixerade.
    Vi har f ett relativt hgt skyddsnt mellan depomrde och flygflt och det beslutades just p g a 3D-flygande p fltet som av mnga upplevdes som lite obehagligt och riskabelt ven fr de som var i depomrdet. Numera flygs det vldigt lite heli hos oss men ntet sitter kvar t v.
    Roger

Reg.datum
    Mar 2018
    Inlgg
    108
    Jobb
    Ritare / konstruktr

Standard

Jag flg p mig sjlv med en T-rex 450 med trrotorblad i brjan av mitt lrande med helikoptrar. Ordentliga stora blmrken p benen haha. Huden hll, till stor del av denim-tygets frtjnster.

Jag har sjlv hrt Korpens rop nr jag ftt en .40 modell swishande nra mitt huvud, styrd av en okunnig dre utan trning eller vetskap om styrspakens relation till flygplanets reaktion. Det var farligt, till skillnad mot leken med den lilla helikoptern. I det fallet, inte fel p flygplanet, utan p piloten.

Fr ngra r sedan, en Engelsk ung kvinna fick en .40-modell inplanterad i skallen s att hon dog. I detta fall p grund av en dligt limmad vertikalfena p en ARF-modell, sgs det.

Det finns ingen skerhet helt nra en modellhelikopter. Kommer den ur kontroll r ett skydd (ett nt, eller andra skydd) enda boten.

r den stor, faran r strre.

Samma sak fr "trkors" eller flygplan naturligtvis.

I praktiken r faran liten, fr bevisligen r ddsolyckorna extremt sllsynta.
    Senast redigerat av BJS den 2018-10-20 klockan 03:39.

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •