Reklam

Resultat 1 till 11 av 11

mne: Stltrd fr landningsstll ?

larsmns avatar
    Reg.datum
    Jul 2015
    Inlgg
    316
    Jobb
    Pensionr
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

Standard Stltrd fr landningsstll ?

Kpte M3 gngstng p Bauhaus fr att se om den dg till att gra landningsstll av. Kommer att ha triangulra stdflnsar, d gngstngarna inte r styva nog att klara sig p egen hand. Valde dessutom gngstng d najtrden jag fann visade sig allt fr vek. Men nr jag skulle bja till gngstngen s gr den av. Spelar ingen roll hur frsiktigt jag bnder den, den bryts rakt av.

S nu r frgan, var kan man i lokala byggvaruhus finna rak stltrd, styv nog och som r elastisk nog fr att bjas till rtt form. Tacksam fr tips och vad fr handelsnamn man finner sdan trd under.

Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    1 649
    Klubb
    Karlstads MFK

Standard

Pianotrd r ju det man anvnt i alla tider till landstll av typen "trd".
    Man vill ha starkt men lite segt material.
    T ex hr kan du kpa pianotrd i olika grovlek:
    http://www.mbs-rcmodels.se/pianotrad/

Gnga pianotrd r dock inte ltt, men det gr nog med rtt gngverktyg.
    Vet ej om det gr att kpa pianotrtd i bygghandel. Jag kper snt hos hobbybutiker.

/Bo

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    7 586
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Bestll ifrn MBS - det r nog det snabbaste sttet. Och tyvrr tror jag inte att nn vanlig "bltjrns-trd" kommer att fungera.
    Sen skall man nog inte rkna med att det gr att gnga pianotrd svida men inte lyckas f bort hrdningen. Men gngning kanske inte var nt krav.
    Roger

Standard

Jag har gngat pianotrd genom att gldga nden som ska gngas och lta den svalna sakta fre gngningen.
    /Leif

Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlgg
    595
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard

Pianotrd skall det vara fr att f styrka och fjdring utan att det blir fr tungt.
    Frgan r sen vilken tjocklek av pianotrd som r optimal. Hur stort r planet eller snarare hur mycket vger det?

Lars

Standard

Kp inte billiga pianotrdslandstll (typ sdana CMPro har). De bjer sig vid frsta hrdlandningen och sen r styrkan i dem helt borta. Ett bra stll s hller hur du n kraschar. =) Som tex ThunderTigers. Pianotrds egenskaper r vl (ska vara) att de inte bjs/kncks s ltt, men nd flexar.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    7 020
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Jag har gjort landstll av 4-5 mm pianotrd med torsionsfjdring (gammalt djungeltrick!).
    Fjdrar hur bra som helst!
    Lite svrt att rita i Paint, men den bakre vinklade delen sticker in i ett rr i kroppen (sitter allts fast), och den frmre delen r lagrad i en gla/rr.

Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	Landstll.jpg 
Visningar:	88 
Storlek:	35,2 KB 
Id:	66450
    Retroholic!

larsmns avatar
    Reg.datum
    Jul 2015
    Inlgg
    316
    Jobb
    Pensionr
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

Standard

Gngning behvs inte, det var av "bekvmlighet" jag valde gngstng. Hade ocks velat slippa kpa frn ngon webshop, avlnga produkter tenderar att f hgre porto. Samtidigt r det en byggdel som borde g att finna lokalt, men tydligen inte. Har funnit en musikhandlare som har pianotrd som duger till roderlnkar, men de har max 0.9 mm. Fr se p MBS ....

Standard

Sen nr du hrdlandat med "fel trd" och dorvat underlaget i marken och knckt proppen och kanskte torpedvggen och kanske dessutom gick vl landstllet snder och gr inte anvnda lngre. D nskar du att du lagt dom dr extra 10-tals kronorna p portot fr bra grejer. =) Kanske till och med rtt mtt ocks s du spar tid p bygga eget, fast det r snppet coolare. ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    Aug 2017
    Inlgg
    423
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    FK spinn, Sderkping

Standard

MBS r bra att ha o hra med, vid lnga produkter han sljer som du sjlv kanske inte r behov av hela lngden kan han klippa ner s du fr lgre porto. Mste ringa honom dock vid sn bestllning.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    7 586
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

I vrsta fall tror jag att porto-kostnaden bli 89 kr eller nt snt ifrn MBS. Jag kpte nyligen EPP-flak drifrn och d tror jag det var just 89 kr som jag fick betala fr frakten. Och snabb leverans ingr i den pengen...
    Roger

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •