Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Ståltråd för landningsställ ?

  1. #1

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard Ståltråd för landningsställ ?

    Köpte M3 gängstång på Bauhaus för att se om den dög till att göra landningsställ av. Kommer att ha triangulära stödflänsar, då gängstångarna inte är styva nog att klara sig på egen hand. Valde dessutom gängstång då najtråden jag fann visade sig allt för vek. Men när jag skulle böja till gängstången så går den av. Spelar ingen roll hur försiktigt jag bänder den, den bryts rakt av.

    Så nu är frågan, var kan man i lokala byggvaruhus finna rak ståltråd, styv nog och som är elastisk nog för att böjas till rätt form. Tacksam för tips och vad för handelsnamn man finner sådan tråd under.

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Pianotråd är ju det man använt i alla tider till landställ av typen "tråd".
    Man vill ha starkt men lite segt material.
    T ex här kan du köpa pianotråd i olika grovlek:
    http://www.mbs-rcmodels.se/pianotrad/

    Gänga pianotråd är dock inte lätt, men det går nog med rätt gängverktyg.
    Vet ej om det går att köpa pianotrtåd i bygghandel. Jag köper sånt hos hobbybutiker.

    /Bo

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Beställ ifrån MBS - det är nog det snabbaste sättet. Och tyvärr tror jag inte att nån vanlig "blötjärns-tråd" kommer att fungera.
    Sen skall man nog inte räkna med att det går att gänga pianotråd såvida men inte lyckas få bort härdningen. Men gängning kanske inte var nåt krav.
    Roger

  4. #4

    Standard

    Jag har gängat pianotråd genom att glödga änden som ska gängas och låta den svalna sakta före gängningen.
    /Leif

  5. #5

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    688
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Pianotråd skall det vara för att få styrka och fjädring utan att det blir för tungt.
    Frågan är sen vilken tjocklek av pianotråd som är optimal. Hur stort är planet eller snarare hur mycket väger det?

    Lars

  6. #6

    Standard

    Köp inte billiga pianotrådslandställ (typ sådana CMPro har). De böjer sig vid första hårdlandningen och sen är styrkan i dem helt borta. Ett bra ställ så håller hur du än kraschar. =) Som tex ThunderTigers. Pianotråds egenskaper är väl (ska vara) att de inte böjs/knäcks så lätt, men ändå flexar.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jag har gjort landställ av 4-5 mm pianotråd med torsionsfjädring (gammalt djungeltrick!).
    Fjädrar hur bra som helst!
    Lite svårt att rita i Paint, men den bakre vinklade delen sticker in i ett rör i kroppen (sitter alltså fast), och den främre delen är lagrad i en ögla/rör.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Landställ.jpg 
Visningar:	118 
Storlek:	35,2 KB 
Id:	66450
    Retroholic!

  8. #8

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Gängning behövs inte, det var av "bekvämlighet" jag valde gängstång. Hade också velat slippa köpa från någon webshop, avlånga produkter tenderar att få högre porto. Samtidigt är det en byggdel som borde gå att finna lokalt, men tydligen inte. Har funnit en musikhandlare som har pianotråd som duger till roderlänkar, men de har max 0.9 mm. Får se på MBS ....

  9. #9

    Standard

    Sen när du hårdlandat med "fel tråd" och dorvat underlaget i marken och knäckt proppen och kanskte torpedväggen och kanske dessutom gick väl landstället sönder och går inte använda längre. Då önskar du att du lagt dom där extra 10-tals kronorna på portot för bra grejer. =) Kanske till och med rätt mått också så du spar tid på bygga eget, fast det är snäppet coolare. ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    660
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    MBS är bra att ha o höra med, vid långa produkter han säljer som du själv kanske inte är behov av hela längden kan han klippa ner så du får lägre porto. Måste ringa honom dock vid sån beställning.

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    I värsta fall tror jag att porto-kostnaden bli 89 kr eller nåt sånt ifrån MBS. Jag köpte nyligen EPP-flak därifrån och då tror jag det var just 89 kr som jag fick betala för frakten. Och snabb leverans ingår i den pengen...
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •