Vad gäller el så har jag rätt bra koll på hur man väljer någorlunda rätt motor för ett flyg eftersom man oftast vet hur mycket effekt i watt man behöver för totalvikten och flygstilen. Sen har man på känn KV-värdet och behövd vikt mm osv blabla...

Men när det gäller metanol-motor... 2-takt och 4-takt. Visst, vissa modeller heter Trainer 46 och då passar en OS Max 46AX säkert perfekt. Men ibland står det .60-.90 2-takt och .70-1.10 fyrtakt. Det brukar oftast stå flygvikt som jag tycker alltid verkar sakna vikt för det blir aldrig i närheten. Ibland står det inte nånting för man har inget att läsa, man har bara ett flyg med sin vikt. En van flygare lär ju säkert hitta rätt motor utan problem. Tänker mer på de som är mindre insatta (ja, jag håller på klurar på motor till ett flyg ;-)). Motorer har ju även olika egenskaper, varvtal, hästkrafter, vikt... Den ena .91an är på ett sätt och en annan tillverkares .91a är på ett annat sätt, specs skiljer, men samma "siffra" på motorstorlek.

Hur som helst, hästkrafterna vet man oftast. Men dragkraftssiffror med olika proppar finns det inte. Är det samma effekttänk här som med elmotorerna? 1hp = 746W? Som tex om jag bygger en 6 kg trainer som jag ska lalla runt med så räcker säkert 200W per kg och då blir det ca 1200W, dvs 1,6 hp maskin, alltså en OS Max 46AX ska räcka (1,63hp). Jonä!!