Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Hur klurar ni ut val av metanolmotor?

  1. #1

    Standard Hur klurar ni ut val av metanolmotor?

    Vad gäller el så har jag rätt bra koll på hur man väljer någorlunda rätt motor för ett flyg eftersom man oftast vet hur mycket effekt i watt man behöver för totalvikten och flygstilen. Sen har man på känn KV-värdet och behövd vikt mm osv blabla...

    Men när det gäller metanol-motor... 2-takt och 4-takt. Visst, vissa modeller heter Trainer 46 och då passar en OS Max 46AX säkert perfekt. Men ibland står det .60-.90 2-takt och .70-1.10 fyrtakt. Det brukar oftast stå flygvikt som jag tycker alltid verkar sakna vikt för det blir aldrig i närheten. Ibland står det inte nånting för man har inget att läsa, man har bara ett flyg med sin vikt. En van flygare lär ju säkert hitta rätt motor utan problem. Tänker mer på de som är mindre insatta (ja, jag håller på klurar på motor till ett flyg ;-)). Motorer har ju även olika egenskaper, varvtal, hästkrafter, vikt... Den ena .91an är på ett sätt och en annan tillverkares .91a är på ett annat sätt, specs skiljer, men samma "siffra" på motorstorlek.

    Hur som helst, hästkrafterna vet man oftast. Men dragkraftssiffror med olika proppar finns det inte. Är det samma effekttänk här som med elmotorerna? 1hp = 746W? Som tex om jag bygger en 6 kg trainer som jag ska lalla runt med så räcker säkert 200W per kg och då blir det ca 1200W, dvs 1,6 hp maskin, alltså en OS Max 46AX ska räcka (1,63hp). Jonä!!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Jag tror det blir tokigt om du utgår ifrån el-effekter som är effekten som tas ifrån batteriet och inte effekten på propellern...

    Sedan blir det inte bättre av att angivna effekter för glödstifts motorer är oftast är skrytvärden, eller möjligen kan de uppnås med mycket nitro i bränslet, trimpipa och små propellrar. För så fanns bra motortester där man kunde se vartalskurvor och praktiska effekter ifrån motorerna, se här tex för OS .46AX (1.2hp): http://sceptreflight.com/Model%20Eng...AX%2046AX.html


    Det bästa, som jag känner till, är att ta fram vingarean och ta fram en lämpligt totalvikt med hjälp av den kubiska vingbelastningen. Sedan kikar man på vilken motorn som kan passa, med avseende på vikt och effekt. Testa tex att lägga in några av dina fint flygande modeller i figuren nedan, den stämmer förvånansvärt bra när jag kikar på mina egna plan. Figuren är oberoende av skalan och "storleken" på planet, vilket är en av finesserna.

    En trainer på 6kg (ca 13lb) behöver då ca 1.3hp, och enligt grafen så krävs det approximativt en .65 motor till detta. Sedan får man också kika på den kubiska vingbelastningen, för en trainer på 6kg så behövs då en vingarea på ca 100dm^2.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	fig2.jpg 
Visningar:	248 
Storlek:	89,7 KB 
Id:	66483
    Senast redigerat av Cox den 2018-09-21 klockan 08:47.
    Kör så det ryker!

  3. #3
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    658
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Det beror ju helt på vilken typ av flygning man vill utöva.. jag som gärna flyger mer åt 3D vill ha mycket effekt i motorn då det är betydligt lättare att rädda sig ut en knepig situation etc.. men and man lulla runt krävs inte speciellt mycket effekt på det sättet.

  4. #4
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Enkelt att välja.
    Du tar den motorn du tror skulle passa sedan väljer du en dubbelt så stor-då blir det lagom för 3D.


    Citat Ursprungligen postat av Mr.Bob Visa inlägg
    Det beror ju helt på vilken typ av flygning man vill utöva.. jag som gärna flyger mer åt 3D vill ha mycket effekt i motorn då det är betydligt lättare att rädda sig ut en knepig situation etc.. men and man lulla runt krävs inte speciellt mycket effekt på det sättet.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  5. #5
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    658
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Enkelt att välja.
    Du tar den motorn du tror skulle passa sedan väljer du en dubbelt så stor-då blir det lagom för 3D.
    Ajaj.. den teorin går inte hem för mig då mina ”tänkbara” motorer redan är överdimensionerade

  6. #6

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Cox Visa inlägg

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	fig2.jpg 
Visningar:	248 
Storlek:	89,7 KB 
Id:	66483
    Den "tabellen" verkar ju bra, finns den i metriska mått??
    Retroholic!

  7. #7
    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    354
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Den här tråden fick mig att le brett!!
    Det var inte länge sedan som det var självklarheter vilken metanolare man skulle ha till kärran, och det var rena häxkonsten att välja elmotor. Nu har det alltså vänt! Enkel-penkelt att räkna ut elmotorn - men stor fråga då man ska välja kolv-stånka!
    Väldigt underhållande!!

    // Fredrik W
    Senast redigerat av Fredrik_W den 2018-09-21 klockan 22:12.
    "Ägandets glädje är icke att förringa."

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tänkte samma sak som du Fredrik - och du gjorde ju ett gediget jobb med att testa massor av elmotorer och publicera resultaten. Du får väl ta dig an metanolare denna gång...
    Roger

  9. #9

    turbins avatar
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    285
    Jobb
    Miljonär i tid
    Klubb
    MFK Skvadern Sundsvall

    Standard

    Ja ha har man ett vrak som ska upp igen, eller en motor som blev kvar efter ett haveri
    så beror det på hur stort eller litet nästa objekt är! Enklare förr, en skolkärra typ charter, taxi, kadett (3kg)behövde en 40 (6.5cc) och som man senare spakade var mach 1 eller currare (5kg)mm behövde en 60 (10cc) Fanns även mindre nybörjarmaskiner för 19 (3.5cc) Ska man sen motorisera dagens maskiner så får man göra noggrann koll på motorstyrka så det passar den flygning man utöver och ska.
    Sen är det med vårat motorgillande eller motoröra. Ska det vara 2 takt, 4 takt, en eller flera cylindrar, wankel. Så det är tur att det inte bara är el!
    /Matti

  10. #10
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Den "tabellen" verkar ju bra, finns den i metriska mått??
    Det kan man ganska enkelt gör själv. Annars så finns det en mängd online verktyg nu för tiden, den här tex fixar y-axeln: http://www.ef-uk.net/data/wcl.htm

    X-axeln tar man ganska enkelt via 1kg = 2.20 lb (pounds) men även här finns online verktyg: https://www.convertunits.com/from/kg/to/lbs
    Kör så det ryker!

  11. #11
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr.Bob Visa inlägg
    Det beror ju helt på vilken typ av flygning man vill utöva.. jag som gärna flyger mer åt 3D vill ha mycket effekt i motorn då det är betydligt lättare att rädda sig ut en knepig situation etc.. men and man lulla runt krävs inte speciellt mycket effekt på det sättet.
    Det är just det som grafen tar hänsyn till och det är dessutom oberoende av skalan (eller storleken på planet).
    Kör så det ryker!

  12. #12

    Standard

    Det där diagrammet var intressant!

    Om inte någon annan hinner före, vilka enheter ska den konverteras till? Wing Cube Loading till gram eller kg per cm2 eller dm2? Och Power Loading till kg per hk? Och Displacement Loading till gram eller kg per kubikcentimeter eller nåt annat?

    Vad är de rätt benämningarna på svenska på dessa tre nämnda? Översättning är en sak, men rätta orden kan vara något annat.

    Vad är RPF?

    En metrisk på engelska och en på svenska kanske... sen har man till nästa gång. =)

    Men en fråga... förr i tiden så hade man en pytteliten .40 på en stor "tung" trainer. Idag har man mycket större motorer. Är det något bara jag tycker mig ha inbillat mig eller var det bara motorvalet av flygaren? Jag har sett 30 år gamla målade klädda träflyg med 2-takts .40 med vingspann på 2 m. Jag hade OS .60 i mina Tiger 60 Trainers (1,85 m). Är det så att för att få flyget att flyga runt fältet så funkar det med en .40 utan problem, men med min .60 så kunde jag även rolla och loopa utan problem, vilket man kanske inte kunde med den 30 år gamla bettans motorstyrka?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #13
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Den kubiska vingbelastningen är lätt att översätta till metriska enheter, det blir konstigt nog samma siffror på y-axeln om man går över till g/dm^3. Dvs tag planets vikt i gram och dela med vingarean i dm^2 men tag det i potensen ^3/2 för att få det i dm^3. Väldigt enkelt att bara mata in siffror på denna siten om man inte har en miniräknare framme: http://www.ef-uk.net/data/wcl.htm

    Den nedre X-axeln kan man översätta till g/cc om man föredrar det.

    Här är ett litet försök med metriska enheter:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	RC design.jpg 
Visningar:	119 
Storlek:	45,8 KB 
Id:	66513
    Kör så det ryker!

  14. #14

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Om du vill konstflyga lustigt, välj en motor som kan dra flygmaskinens vikt, eller helst lite mer. (20% eller mer)

    Hur propellrar kan dra, du kan läsa.

    Hur motorer kan varva propellrar, det står.

    En man som nu ligger död, kritiserade mig för att ha en motor som kunde dra med samma dragkraft som flygmaskinens vikt, eller mer. Sanningen är att de är många och att han var ett fossil före döden.

    Att se ett modernt fullstort konstflygningsflygplan utföra en s.k. gyro-roll, det hade han inte sett.

    Han ansåg att allt sånt var dåligt, och inte bra modellflyg alls.

    För att roa dig:

    45° up Lomcevac:

    Fullgas i planflykt, från höger till vänster, stig i i 45° vinkel. Vänd maskinen i knivegg med vingens ovansida emot dig. Lätta kanske något på gasen. Sätt in fullt sidroder åt vänster, och fullt dykroder. (minst 30°) för att nu göra en inverterad snap-roll, men i sidoläge och med hjälp av propellerns gyroskopiska verkan och stigningsvinkeln / den minskade gravitationen / partitiell viktlöshet.

    Saken fungerar bäst med en tung propeller.

    Gör saken rätt, du startar från höger i full fart, kommer ut i planflykt till höger efter en upptagning, saktare i fin planflykt, låg gas.

    Omöjligt om man flyger framtungt. Jag flyger alltid på gränsen till baktungt, dock kontrollerbart.
    Senast redigerat av BJS den 2018-10-19 klockan 04:07.

  15. #15

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    För att kunna utföra en 45° Lomcevac i konstflygningen, måste du kanske ha minst 100% dragkraft.

    Nu flyger du med full gas i planflykt, stiger i 45° vinkel, rollar 1/4 var emot dig så att maskinens ovansida nu är mot dig. Nu sätter du in fullt sidroder åt vänster och fullt dykroder. En inverterad snap-roll i sidoläge och i partiell viktlöshet är resultatet. Tumling. I perfektionen kommer du ut till höger i brant dykning.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •