Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Letar ritningar.

  1. #1

    Standard Letar ritningar.

    Hej! Första inlägget här på forumet[emoji846] hoppas det hamnade rätt? Letar ritningar till mustang P51, corsair och lockhead hercules. Helst med ett vingspan på 2300-3000mm. Gjorde en chansning på ebay och köpte en CD-skiva med en massa ritningar cirka 500 plan finns med. Och dom jag var ute efter fanns med. Men eftersom jag är helt ny/grön på att bygga så kändes dessa inte riktigt rätt att börja med[emoji848] tanken med allt är att bygga dessa och eventuellt flyga nån av dom. Kommer bli ett långt projekt och lite av en dröm. Kommer dom inte upp i luften så har huset fått några riktigt fina skapelser iaf. Så min stora fråga är om nån har vetskapen var man kan finna dessa? Bifogar en bild från CD-skivan på en P51:a.


    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

  2. #2
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    658
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Hej och välkommen!!

    Du har ju redan fått tag på ritningar egentligen men svårt att få de utskrivna? Eller vill du köpa ett kit att börja med i mindre skala för att få lite kött på benen?

    Finns en användare på eBay som heter amamodels från USA som säljer ritningar och även short kit till många plan.
    Annars om du vill ha ut ritningarna du har på skivan kan du försöka kontakta en arkitektbyrå som kanske har möjlighet att printa ut stora ark.

  3. #3
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Om du är helt grön på att bygga rekommenderar jag att du bygger någon byggsats först. Många förstår inte riktigt vilken tid och kunskap det tar att bygga ett riktigt ritningsbygge speciellt om man ska försöka bygga så skalalikt det går. Jag har byggt en hel del modeller både byggsatser och från ritning och håller just nu på med en Brian Taylor mustang där jag köpte ritning och short kit (spantoch spryglar laserskurna ) och måste säga det är ett riktigt avancerat bygge även för mig med viss erfarenhet.

    Topflight har en bra byggsats i 2m klassen,
    https://www.top-flite.com/airplanes/topa0400.html
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  4. #4

    Standard

    Kul med folk som bygger. =)

    Jag kan bara hålla med de andra. Jag tror till och med du får ditt skalaflyg färdigt snabbare om du köper en enklare byggsats och lär dig först, än att göra om/göra rätt med finflyget. Onödigt ha ett finbygge som nybörjarbygge. Men om du har en mentor (detta forum) så kan det nog gå, men då ska du vara skillad och ha väldigt lätt att lära dig. Jag minns alla misstag jag gjorde första bygget som jag inte gör om. Jag minns även att allt inte framgår fast manualerna är välgjorda med tips och trix, de märkte man vartefter och insåg att man borde ha gjort annorlunda från början.

    Man tänkte ofta "nåja, detta är första modellen, nästa vet jag"...

    Man limmade fel och fick göra om, man klädde fel, man planerade fel, man bygge i fel ordning, man visste inte om självklarheter som inte stod i manualen, man hade fel verktyg, man slipade bort trä men lät limmet vara kvar för att man limmat för mycket eller med fel lim, vingarna skulle vara torderade men det stod det inget om i ritningen, vissa ställen skulle förstärkas märkte man efteråt, man använde fel lim på vissa ställen, man skulle slipa alla spryglar på en gång, man insåg att det är bättre vara noggrann och göra rätt än att använda spackel, osv.

    Och första bygget hade man "typ" rätt verktyg. Men efter några byggen har man samlat på sig högvis med verktyg för flygbyggen och då inser man hur mycket roligare och lättare det är att bygga. Folk är individuella och använder olika verktyg som passar den bäst, man gör olika för att man kan olika eller arbetar på olika sätt. Ibland är keep it simple bättre än vissa verktyg.

    En nybörjarbyggsats är ämnad nybörjare för att lära dem hur man gör. Ett avancerat kit, där står det inte så mycket sånt, de tar för givet att du vet självklarheterna. Som tex "slipa ner detta". Då vet du vad du ska använda för slipverktyg och hur du ska använda det. Resultatet kan bli förödande om man i misstag gör fel, då tröttnar man. I nybörjarbyggsatsens manual står det vilket verktyg du ska använda, hur du ska använda det och även tips gällande slipandet.

    Du bygger ett nybörjarflyg på kort tid. Du behöver inte göra det perfekt (vilket iofs är klokast om du ska bygga skalaflyg), utan bygg det så märker du hur det går till och vet till nästa bygge.

    Som tex klädsel...
    Första flyget jag klädde: http://forum.motorportalen.net/userpix/3_p38_52_1.jpg
    Obs, hade värmt så mycket så att dom där vecken går inte bort längre på vingen. Att ta bort klädseln och slipa och ha sig, tar för mycket tid, pah, nästa flyg blir bättre. (ligger en misslyckad klädselbit på bordet)
    När jag klär nu vet jag hur man ska göra lite mer, men är ändå inte fulländad pro... har inte byggt en handfull modeller ens. http://forum.motorportalen.net/viewt...136805#p136805
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Standard

    Nu har vi ju ingen aning om vad TS har för meriter i övrigt när det gäller konstruktion och hantverk. Att man inte byggt ett modellflygplan tidigare behöver inte betyda att man saknar kunskaper och färdigheter att göra det. Efter att ha byggt en väldigt enkel nybörjarmodell byggde jag en Skalenlig super Cub med 2 meter spv. byggde enbart efter ritning. Och ritningen hade jag gjort själv efter en treplansskiss av Björn Karlström.

    Men innan bygget hade jag ägnat timtal åt Pär Lundkvist, Nya Radioflygboken. Detta var innan internet och forum var påtänkt. Modellen finns fortfarande kvar. Och ja, den flög alldeles förträffligt. Jag tycker fortfarande att Nya Radioflygboken den är det bästa bok man kan hitta när det gäller klassiskt ritningsbygge. Jag vill nog mena att en genomläsning av den boken ger mer kunskap i konstruktionsteknik än aldrig så många byggsatsbyggen. Sedan är den till åren och mycket nya material och metoder har tillkommit. Man får stå ut med det lite konservativa och ålderdomliga tankesättet. Men med den i handen, gott om tid och ett genuint intresse kommer man långt med enbart en ritning.

    Det man däremot inte ska göra utan att öva på något annat är att skicka upp den i luften. Det klarar möjligen en på 100 första gången utan krasch. Skalmodeller av den typ som räknades upp är väl heller inte det lättaste att flyga. Men väldigt vackra att se på.

    Här är väl en av giganterna då det gäller ritningar.
    https://ziroligiantscaleplans.com/pl...ang-plans.html
    Men det kanske inte är den enklaste Mustang ritningen? Utan att veta gissar jag att den är väldigt skalenlig. Det finns ju olika nivåer och svårighetsgrader på ritningar.

    /Mats

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Krille Visa inlägg
    Om du är helt grön på att bygga rekommenderar jag att du bygger någon byggsats först. Många förstår inte riktigt vilken tid och kunskap det tar att bygga ett riktigt ritningsbygge speciellt om man ska försöka bygga så skalalikt det går. Jag har byggt en hel del modeller både byggsatser och från ritning och håller just nu på med en Brian Taylor mustang där jag köpte ritning och short kit (spantoch spryglar laserskurna ) och måste säga det är ett riktigt avancerat bygge även för mig med viss erfarenhet.

    Topflight har en bra byggsats i 2m klassen,
    https://www.top-flite.com/airplanes/topa0400.html
    Den där modellen såg onekligen trevlig ut[emoji3] den ska jag ha kvar i minnet. Det tackar jag för[emoji106] ritningen jag la upp på bilden var ju faktiskt bra. Jag missade att visa den på Hercules. Kommer längre ner i tråden. Jag är iaf fullt medveten om att det tar tid å bygga. Och för mig ännu längre med barn i huset som går i första hand plus sambon. Tar det ett helt år eller längre så gör det inte så mycket. Bara det blir klart å bra[emoji4]

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

  7. #7

    Standard

    Nu har jag läst igenom allt och kollat länkar. Väldigt bra läsning från er alla[emoji106] har hållt på med radioflyg i blyga 3 år bara. Har flygit med min E-flite apprentice alla år och gått i marken med den 2 gånger. Har tyvärr lärt mig själv helt att flyga. Tar det lungt och harmoniskt och lär mig olika svårigheter i luften. Tränat i olika vindhastigheter osv.. vad det gäller byggandet så är jag ny men tummen är inte mitt i handen. Mustanges ritning känns ju rätt bra som jag la upp. Iaf nu när jag kollat på den mer noggrant. Har nog en firma som kan skriva ut åt mig iaf[emoji106] kan lägga upp bild på herculesen ritning. Vad säger ni om den? Jag har iaf bestämt mig för att bygga min största favorit först nämligen mustangen. Sen blir det hercules följt av corsairen. Så ser planerna ut. Om jag får upp nån i luften återstår att se. Eller om det blir otroligt vackra inredningsdetaljer i huset. Men allt ska byggas så all elektronik och motor behövs bara hängas i å köra. Tusen tack för alla tips. Ni får gärna komma med mer förslag osv[emoji4]..


    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Tips:
    Kolla om du kan hitta nån av dina favoritplan som s.k. short kit där man får de nödvändigaste delarna redan utskurna typ vingspryglar och kroppspant. Då måste ju ändå köpa materialet du behöver. Till en del short kit finns även huv och motorkåpa som annars kanske kan bli en del jobb med.

    /Bo

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Tips:
    Kolla om du kan hitta nån av dina favoritplan som s.k. short kit där man får de nödvändigaste delarna redan utskurna typ vingspryglar och kroppspant. Då måste ju ändå köpa materialet du behöver. Till en del short kit finns även huv och motorkåpa som annars kanske kan bli en del jobb med.

    /Bo
    Det har jag kollat på via en länk här. Överlägger med mig själv hur jag ska göra[emoji848] Det sparar ju onekligen en massa tid helt klart. Men fuskar man inte lite då?[emoji6] Men håller nog med lite. Man kanske inte ska hoppa 2 meter högt första gången utan nöja sig med 1 meter första gången. Men nu till en viktig fråga. Vilka bas-verktyg ska man redan nu köpa tycker ni? Just för själva skelettet på planet. Allt innan klädseln med andra ord. Tycker detta är ett toppen forum[emoji108][emoji106]

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

  10. #10
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    658
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    En bra hobby kniv/knivar, en bra fintandad såg, en dremel med lite olika typer av tillbehör, köpa/tillverka en slipkloss, små filar, maskeringstejp är alltid bra, en list skärare, mini hyvel, klämmor/tvingar/klädnypor, nålar.. ja det finns massor!! Trälim(jag kör vanligt inne lim från byggmax) snabblim i form av tunn och medium(Biltema har prisvärd medium), kanske epoxy för de som gillar.. listan kan bli lång haha

    mbs rcmodels har mycket grejer så där kan du spana in.

  11. #11

    Standard

    Perfekt[emoji106] mycket som man inte tänker på själv när det är första gången man ska bygga. Alltid bra med tips på sånt här[emoji4]

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

  12. #12

    Standard

    Arbetsmiljön är viktig.

    Inte för kallt ställe tex. Bra ljus. Bra ventilation om du använder lim som behöver luftas.

    Jag har märkt att man vill ha mycket yta så man kan bygga på flera saker på flyget samtidigt. Och den ytan ska vara ett eller flera stabila tillräckligt stora bord med vettigt plant underlag som du ha byggskivan på (finns många olika, jag använder nån kompakt ljusblå styv skumplatta som används som isolering). Sen fäster du ritningarna på det och ovanpå det gladpack/smörpapper/bakplåtspapper eller vad man nu har som limmet inte fastnar på.

    När du börjar slipa så dammar det rejält.

    Ja förstås bra verktyg, men det trillar det in mycket förslag på.
    Jag har även använt UHU Hart som trälim.

    Ta bilder under bygget. =)

    Fråga här om du undrar nåt. Då kommer det svar på frågor så även jag lär mig nåt. Jag är en n00b. :-)

    Men vid val av flyg... det tar tid att bygga, så om du börjar med för stort bygge som första flyg så får du ha lite tålamod att komma vidare fast du text slipat 5 kvällar och inte ser nån skillnad. =) Det går fort i början när stommen byggs upp. Sen ska det plankas säkert och det går också fort, sen börjar det sega lite.... beror på hur noggrann du är förstås. Du vet ju själv hur många timmar i veckan du hinner bygga. Jag och en annan flygare här byggde en Great Planes P-38 Lightning tillsammans som första flyg för att lära oss, det tog 68h (x2 = 132h). Jo jag brukar ha lite koll på skojs skull, lite dagbok, en rad per byggtillfälle räcker, kul se sen. Vi var "noggranna", målet var att få det klart och flyga tvåmotorigt före nån annan här på klubben. ;-) Det var detta lilla flyg: http://forum.motorportalen.net/userpix/3__MG_1486_1.jpg
    Och så har jag haft koll på tiden när jag håller på bygger en Piper PA-28 Cherokee, jag har kommit så här långt: http://forum.motorportalen.net/downl...e.php?id=13312 och det har tagit 86h hittills och då är jag noggrann.

    Nu blev jag ju sugen på ta fram min TopFlite DC-3 byggsats...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Arbetsmiljön är viktig.

    Inte för kallt ställe tex. Bra ljus. Bra ventilation om du använder lim som behöver luftas.

    Jag har märkt att man vill ha mycket yta så man kan bygga på flera saker på flyget samtidigt. Och den ytan ska vara ett eller flera stabila tillräckligt stora bord med vettigt plant underlag som du ha byggskivan på (finns många olika, jag använder nån kompakt ljusblå styv skumplatta som används som isolering). Sen fäster du ritningarna på det och ovanpå det gladpack/smörpapper/bakplåtspapper eller vad man nu har som limmet inte fastnar på.

    När du börjar slipa så dammar det rejält.

    Ja förstås bra verktyg, men det trillar det in mycket förslag på.
    Jag har även använt UHU Hart som trälim.

    Ta bilder under bygget. =)

    Fråga här om du undrar nåt. Då kommer det svar på frågor så även jag lär mig nåt. Jag är en n00b. :-)

    Men vid val av flyg... det tar tid att bygga, så om du börjar med för stort bygge som första flyg så får du ha lite tålamod att komma vidare fast du text slipat 5 kvällar och inte ser nån skillnad. =) Det går fort i början när stommen byggs upp. Sen ska det plankas säkert och det går också fort, sen börjar det sega lite.... beror på hur noggrann du är förstås. Du vet ju själv hur många timmar i veckan du hinner bygga. Jag och en annan flygare här byggde en Great Planes P-38 Lightning tillsammans som första flyg för att lära oss, det tog 68h (x2 = 132h). Jo jag brukar ha lite koll på skojs skull, lite dagbok, en rad per byggtillfälle räcker, kul se sen. Vi var "noggranna", målet var att få det klart och flyga tvåmotorigt före nån annan här på klubben. ;-) Det var detta lilla flyg: http://forum.motorportalen.net/userpix/3__MG_1486_1.jpg
    Och så har jag haft koll på tiden när jag håller på bygger en Piper PA-28 Cherokee, jag har kommit så här långt: http://forum.motorportalen.net/downl...e.php?id=13312 och det har tagit 86h hittills och då är jag noggrann.

    Nu blev jag ju sugen på ta fram min TopFlite DC-3 byggsats...
    Jo tid kommer det att ta. Får ta den tid det tar helt enkelt[emoji846] har inget slutdatum på detta. Planerar och funderar just nu. Har jag tur så kommer jag ha några delar att börja med till julen. Så denna tid tills dess går till material letandes och planering. Ska sätta in nytt värmesystem i huset nu (bergvärme). Så då kommer jag få ett skapligt rum att bygga i. En källare helt för mig själv på tre rum. Kan man bygga och slipa i ett. Och vissa delar får torka eller vila i ett rum med fläktelement. Så funderar på mycket nu[emoji23] Så tid kommer det ta. MEN det ska byggas. Var på några flyguppvisningar nu i sommar och fick sån lust att bygga mina favoriter. Råkade även dra in min kompis i detta också. Så han har fått en ritning på hercules.

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

  14. #14

    Standard

    Sen läser jag mycket på detta forum också. Ska köpa nån bok om att bygga plan. Så man får fler tips och sliper verka tjatig här och ställa nån fråga mindre. Men frågor kommer det vill jag lova. [emoji23][emoji6]

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

  15. #15

    Standard

    Jag är ju väldigt grön när det gäller balsabyggen så jag började med en billig modell för gummisnoddsdrift som jag med en gång konverterar för el-motor och radioatyrning.

    Innan jag började bygga utifrån den medföljande ritningen sparade jag ner varenda ritning jag kunde finna på nätet på den aktuella flygplansmodellen i alla tänkbara skalor. Efter jämförelser mellan alla olika ritningar hade jag redan i huvet gjort förändringar som sen underlättar bygget utifrån min lite modifierade ritning.

    När man förbereder och planerar någonting ordentligt och skyndar långsamt blir det oftast bättre än om man bara sätter fart och slaviskt följer en ritning.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •