Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Pilot Sbach 342 50cc - el?

  1. #1

    Standard Pilot Sbach 342 50cc - el?

    Har inhandlat en beg. Pilot Sbach 342 50cc och har tänkt att sätta in en elsetup. Ska villigt erkänna att jag har dålig koll på så här pass stora maskiner vad man ska använda så jag tänkte höra lite om vad man ska använda? Det behöver inte vara nån värsting setup på nåt sätt utan kan gärna, om möjligt, tänkta mig begagnade grejor också.

    Vilken motor, ESC servo och annan utrustning rekommenderas?

  2. #2

    Standard

    Ska väl tillägga att jag gärna kör 2x 6S oxå.

  3. #3

    Standard

    Hur stora servo behövs och är det något speciellt märke som anses vara bra till ok pris?

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Halcon Visa inlägg
    Hur stora servo behövs och är det något speciellt märke som anses vara bra till ok pris?
    Använder hitec HS5645MG till mina 50cc modeller och är nöjd med dem. De är varken billigast eller bäst men jag tycker de är prisvärda. Till mindre applikationer använder jag mest Futaba men tycker de är för dyra när man måste gå upp i storlek. Geometrin och länkaget är viktigare än att ha monsterservon anser jag.

  5. #5

    Standard

    Ok de har ju ett rimligt pris tycker jag, så 12kg räcker....tänker inte köra nån värsting 3D heller.

  6. #6
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Halcon Visa inlägg
    Ska väl tillägga att jag gärna kör 2x 6S oxå.
    Kolla här sida 21: http://modellflygnytt.se/gamla/2016/...ytt_2016-1.pdf

    Sist jag länkade denna så blev folk förbannade i vanlig ordning. Men det ger likväl en inblick i att det kan diffa REJÄLT i effekt beroende på vilken väg du går. Billig motor kostar i fartreglage och batteri medan en effektiv setup ger mindre batterier, svalare gång och snabbare laddtider.
    Superhero

  7. #7

    Standard

    Väldigt intressant artikel - låt säga att man vill ha en sådan där allround setup med möjlighet till propellerhäng, vilken propp +motor+ esc + accar skulle man då använda? Utgår man till att börja med storleken på proppen för att få tillräcklig anblåsning på roderytorna?

  8. #8
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    De, brukar väl använda 23x8 om jag inte minns fel till 50cc. så du borde väl ha ett liknande förslag till el.

    Citat Ursprungligen postat av Halcon Visa inlägg
    Väldigt intressant artikel - låt säga att man vill ha en sådan där allround setup med möjlighet till propellerhäng, vilken propp +motor+ esc + accar skulle man då använda? Utgår man till att börja med storleken på proppen för att få tillräcklig anblåsning på roderytorna?
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  9. #9
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Halcon Visa inlägg
    Väldigt intressant artikel - låt säga att man vill ha en sådan där allround setup med möjlighet till propellerhäng, vilken propp +motor+ esc + accar skulle man då använda? Utgår man till att börja med storleken på proppen för att få tillräcklig anblåsning på roderytorna?
    24x12 i en lite tyngre maskin ger BRA flås. Problemet med min maskin var att den var så lätt att varvtalet blev för lågt. Som att ha en 30" på din 50CC.

    Halva pitchen mot stigning ger bra kompromiss för all around.
    Superhero

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •