Reklam

 
Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 70

Ämne: Första bygget. Mustang P51 102" WS.

  1. #21

    Standard

    Ser där ja, nu lärde man sig lite nya saker igen[emoji106] plywooden har jag klart för mig vad jag ska ha nu. Ska gå igenom ritningen i dagarna och luska ut vart man behöver lite styvare balsa eller vice versa på planet. Håller på att planera hur mycket material som behövs ungefär. När allt sånt är klart så blir det att beställa lite. Så man får börja klippa/rita och skära ut några delar[emoji3]

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

  2. #22

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    En klen punkt brukar vara infästningen till landställen, både på fasta och infällbara.
    På ARF:er brukar man ofta få förstärka infästningarna med längsgående lister/balkar, så att böjmomenten tas upp bättre.
    Retroholic!

  3. #23

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    En klen punkt brukar vara infästningen till landställen, både på fasta och infällbara.
    På ARF:er brukar man ofta få förstärka infästningarna med längsgående lister/balkar, så att böjmomenten tas upp bättre.
    Jag tror att det finns med på ritningen till och med. Står att det ska vara plywood runt om nästan. Blir som en låda runt infästningen. Men jag kommer nog göra egna landställ för att spara in lite och dels för att det är ruskigt roligt att tillverka saker som kan fungera minst lika bra.

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

  4. #24

    Standard

    Står eller visar inget om tordering av vingarna på ritningen?

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

  5. #25

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av topliner Visa inlägg
    Står eller visar inget om tordering av vingarna på ritningen?

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
    Brukar kallas "Washout" på utrikiska....
    Retroholic!

  6. #26

    Standard

    Ska vingarna byggas platt på bordet? I så fall är det inget washout med i bygget. Såvida det sedan inte vrids efteråt och sen plankas. Men det är bättre vrida under bygget av "skelettet" av vingen och då brukar det vara kilar undertill, högre och högre i bakkant ju längre ut på vingspetsen man kommer. Kan göras enkelt, typ så här: https://www.modelairplanenews.com/wp...11/photo-4.jpg OM det ska vara washout. Bild-googlar du på washout hittar du mycket. Hur mycket det ska vara låter jag vara osagt, är ju en rätt snabbgående modell så för mycket kan påverka negativt skulle jag inbilla mig.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #27
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Washout är väl bara en extra säkerhet emot en plötslig tip-stall i låg hastighet, dvs främst vid start och landning.
    På en vinge med flaps så gör väl flapsen det jobbet (fixar högst anfallsvinkel vid vingroten) och det behövs ingen washout...
    Kör så det ryker!

  8. #28

    Standard

    Jag vet ju inte hur mycket man vågar böja vingen? Så kanske är bäst att köra helt plant som första bygge? Annars så får man väl göra ett par nya vingar bara och göra en böjning. Tänker jag fel?

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

  9. #29
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Följ bygginstruktionerna så blir det bra. Designern har normalt sett redan tänkt på allt, samt även testat prototyper.

    Det finns andra sätt än washout som gör att vingen stallar på rätt sätt, tex. så kan det göras via vingprofilen
    Kör så det ryker!

  10. #30

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Cox Visa inlägg
    Följ bygginstruktionerna så blir det bra. Designern har normalt sett redan tänkt på allt, samt även testat prototyper.

    Det finns andra sätt än washout som gör att vingen stallar på rätt sätt, tex. så kan det göras via vingprofilen
    Ja jag tänker lite att om det inte finns på ritningen så bör man nog låta bli. Iaf om man är helt oerfaren på att bygga och förstå vad som händer om man ändrar nåt.

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

  11. #31
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Sätt en list i bakantens ytterända på 2 mm så är du säker, det spelar ingen större roll
    med den lilla vinklingen. Klart ser du att spryglarna byter profil i ytterdelen så är det inbyggt på ritningen. Dock har jag aldrig känt ett behov för washout, flyg in modellen tills den sätter hjulen så är det inga problem.

    Citat Ursprungligen postat av topliner Visa inlägg
    Jag vet ju inte hur mycket man vågar böja vingen? Så kanske är bäst att köra helt plant som första bygge? Annars så får man väl göra ett par nya vingar bara och göra en böjning. Tänker jag fel?

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  12. #32

    Standard

    Ett par frågor som kom upp för mig nu. Sitter på MBS sida och ska handla på mig lite bygg material. Figursågen verkar bra och får nog bli en sån. Kan ju inte vara fel och såga ur bitarna eller[emoji846] lim tänkte jag ta CA-lim, en medium och en tunn. Men balsat för att bygga vingen!? Ska jag gå på hård balsa rakt av eller ska man köra med medium. Förstår att man inte vill dra på sig för mycket vikt i modellen! Plankningen blir lätt balsa som jag förstår och ribborna som går från planets kropp till vingspets tänkte jag köra med lindlister.

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

  13. #33
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Medium balsa till lister, spryglar å spant, lätt balsa till plankning säger jag hård balsa har jag aldrig byggt mer.

    Lim säger jag vanligt vitlim för utomhusbruk. Eller titebond 3 tycker jag om. Det som är bra med vitlim är att det inte är giftigt å man har tid på sig att justera å få det hela rätt. Sen är det mycket vatten i vitlim vilket gör att vikten blir låg när limmet torkat så det gör inget om man tar lite för mycket.

    CA är bra för de torkar fort, men det är egentligen de enda
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  14. #34

    Standard

    En bra ide är nog att ta med hela ritningen och åk ner till mbs, då kan det inte bli fel plus att du kommer att få många ovärderliga tips.

  15. #35

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Halcon Visa inlägg
    En bra ide är nog att ta med hela ritningen och åk ner till mbs, då kan det inte bli fel plus att du kommer att få många ovärderliga tips.
    Där håller jag med. Men tyvärr känns 35 mil lite väl långt[emoji37]

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

  16. #36

    Standard

    Ja det vart ju en bit att köra men ring honom, mejla bilderna på ritningen och hör med honom hur han kan hjälpa dig med alla frågor, du kommer inte att ångra dig. Jag specialbeställde en gång ganska stora flak med flygplywood som inte fanns på hans hemsida - han är väldigt hjälpsam och tillmötesgående.

  17. #37
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Hårdbalsa på profilerna och lättbalsa till beklädnad, tror 3-4mm blir bra.
    Limma med vitlim!


    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  18. #38

    Standard

    Så nu har jag dragit iväg en beställning. Får bli en början iaf. Kommer gå åt en del material till allt. Ska börja med vingarna lite lätt. Så hoppas jag har basen till dom nu lite iaf[emoji848][emoji846]

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

  19. #39

    Standard

    Jäklar vad snabba MBS är på att skicka sakerna[emoji50] snart kan man börja lite iaf[emoji106]

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

  20. #40


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 224
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Proxxonsåg minsann.
    Detta ser lovande ut.
    Blir nog ett trevligt vinterpyssel?
    Det är nästan så man längtar till mörkret nu.
    "Skall göra-listan" är lång.

    // Mats W
    Flygsmurfen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •