Reklam

 
Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 70

Ämne: Första bygget. Mustang P51 102" WS.

  1. #41

    Standard

    Tänkte just fråga om du har såg... men den va ju på sista bilden. =) Hur tänker du överföra ritningen till träet?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #42

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Tänkte just fråga om du har såg... men den va ju på sista bilden. =) Hur tänker du överföra ritningen till träet?
    Funderar på att skära ur mallarna sen rita av dom på en balsa skiva. Men sågar ur med dubbla balsaskivor. Beror på om sågen klarar det och snitten blir fina och raka mellan bitarna!? Vet inte om jag kan överföra trycket på träet på nåt sätt så det blir tydligt nog?.

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

  3. #43

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flygsmurfen Visa inlägg
    Proxxonsåg minsann.
    Detta ser lovande ut.
    Blir nog ett trevligt vinterpyssel?
    Det är nästan så man längtar till mörkret nu.
    "Skall göra-listan" är lång.

    // Mats W
    Vet inget om Proxxonsågen om dess kvalite' faktiskt. Tyckte det var smidigt å ta allt från samma sida. Om den funkar bra så köper jag nog den andra sågen från proxxon också. Kan va bra när man ska såga nåt längre och rakt[emoji846]

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

  4. #44

    Standard

    Skulle ju inte börja redan, men var nån demon som sa annat[emoji37] Klippt ur och ritat lite. Tanken jag har är och köra dubbla flak i proxxonsågen så slipper jag malla 2 gånger. Om det går, värt ett försök iaf.

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

  5. #45

    Standard

    Då har jag provat sågen och även kört två balsaflak samtidigt. Verkar fungera väldigt bra. Så slipper man malla och rita två gånger. Sågen i sig verkar vara riktigt bra. Dammsugarn tillkopplad så dammar det i princip inget alls.

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

  6. #46
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    660
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Klockrent!! Ger den ett fint snitt?

  7. #47

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr.Bob Visa inlägg
    Klockrent!! Ger den ett fint snitt?
    Det tycker jag den gör. Kör med grova bladet nu men det blir bra ändå. Kör man för fort så blir det lite sämre. Men fort går det tycker jag. Men kan ju inte svara hur det går mot en duktig modellbyggare med kniv osv?

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

  8. #48

    Standard

    Behöver er expertis nu om jag tänker rätt. Jag funderar att bygga upp vingen med toppen nedåt på byggbordet. Anledningen är att spryglarna ligger 90° mot vingens topp. Det gör dom ju inte mot nedre delen. Eller blir det lättare om man gör en jigg för vingen? Håller just nu på med att såga det sista på alla spryglar och gör lite lister.

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

  9. #49

    Standard

    Bit för bit. Inser att rom varken var lätt att bygga eller bygdes på en dag enligt gammalt utryck! Men man lär sig med byggets gång. Plus många lästa rader här och klipp från nätet. Största lärdommen är nog dubbelkolla allt innan. Så slipper man krångel sen. Om det blir rätt? Nja det visar sig! Men det är ändå så in i h-e roligt att skapa nåt som kanske kommer att flyga nån meter[emoji23]

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

  10. #50
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Varför gör du inte lätthål i varje sprygel?
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  11. #51

    Standard

    Innan vingarna skevar iväg ordentligt så måste du skaffa en ordentlig byggskiva där du kan nåla fast hela bygget. Att bygga allt löst liggandes på ett bord kommer resultera i skevheter. Ett bra material till byggbräda kan tex vara en skiva tritex som läggs på ett plant underlag samt spänna plastfolie över ritningen så slipper du kleta fast bygget på papperet.
    På nedersta bilden så ser man klart och tydligt att det håller på att dra iväg.

    /Fredrik

  12. #52

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Varför gör du inte lätthål i varje sprygel?
    Det ska vara hål från sprygel 2-8. Men tar upp dom senare. Var en sak man helt enkelt glömde bort. Får ta dremeln och ta upp dom sen.

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

  13. #53

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik Lundberg Visa inlägg
    Innan vingarna skevar iväg ordentligt så måste du skaffa en ordentlig byggskiva där du kan nåla fast hela bygget. Att bygga allt löst liggandes på ett bord kommer resultera i skevheter. Ett bra material till byggbräda kan tex vara en skiva tritex som läggs på ett plant underlag samt spänna plastfolie över ritningen så slipper du kleta fast bygget på papperet.
    På nedersta bilden så ser man klart och tydligt att det håller på att dra iväg.

    /Fredrik
    Än är det rakt. Vingen ligger inte rakt på ritningen bara. Men ska köpa en riktig skiva till nästa vinge. Så håller helt klart med dig! Ska inte göra mer på vingen just nu. Har lite jordbruk att ta hand om nu ett tag. Var bygglusten som är boven till att man inte har det helt korrekt. Skulle inte ens bygga i detta rum.

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

  14. #54
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    660
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Innan du bygger för mycket nu..! Hålen/hålet du pratar om i sprygel 2-8.. jag är absolut ingen byggexperterna så,men det är inte tanken att det är till för ett vingrör? Kan inte läsa på bilderna då fokus inte finns på texten

    Det är en väldigt stor modell så därav min fundering!

    edit: ser annars ut att vara kanalisation för servo kablaget..

  15. #55

    Standard

    Kul att det fortgår.

    Men jag håller med de andra... utan plan byggskiva så blir det aldrig bra. Millimetrarna behöver vara rätt så det i slutänden inte är skevt och snett, trots allt en "liten" modell så dessa millimetrar kan påverka flygningen.

    Ser ut som det ska vara hål i spryglarna för något rör. De hålen i spryglarna som vingröret/kabelröret ska vara i så blir otroligt svårt få bra i efterhand. Röret är rakt, det måste hålen också vara, i linje med varandra. Om ett hål är lite snett, så blir sprygeln sned och då blir vingen sned/vågig. Spryglarna brukar man såga ut och sätta emot varandra och slipa så alla blir exakta kopior av varandra, OM de ska vara det. Hålen justeras i samma veva om de inte borrats rätt.

    Lättningshålen är inte så noga var de är, bara de inte försvagar. Lättningshål är kanske inte att föredra i de spryglar där deras styrka behövs för landställena.

    Har du brått nu så behöver du mycket mer tid i ett senare skede. :-)

    Vad är det som bygger upp styrkan runt landställena? Plywood antar jag, men hur? Har du nån bra bild på det?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #56

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Kul att det fortgår.

    Men jag håller med de andra... utan plan byggskiva så blir det aldrig bra. Millimetrarna behöver vara rätt så det i slutänden inte är skevt och snett, trots allt en "liten" modell så dessa millimetrar kan påverka flygningen.

    Ser ut som det ska vara hål i spryglarna för något rör. De hålen i spryglarna som vingröret/kabelröret ska vara i så blir otroligt svårt få bra i efterhand. Röret är rakt, det måste hålen också vara, i linje med varandra. Om ett hål är lite snett, så blir sprygeln sned och då blir vingen sned/vågig. Spryglarna brukar man såga ut och sätta emot varandra och slipa så alla blir exakta kopior av varandra, OM de ska vara det. Hålen justeras i samma veva om de inte borrats rätt.

    Lättningshålen är inte så noga var de är, bara de inte försvagar. Lättningshål är kanske inte att föredra i de spryglar där deras styrka behövs för landställena.

    Har du brått nu så behöver du mycket mer tid i ett senare skede. :-)

    Vad är det som bygger upp styrkan runt landställena? Plywood antar jag, men hur? Har du nån bra bild på det?
    Det ska byggas på med plyfa på spryglarna för landningsstället. Men det stämmer att ett rör ska ligga i hålen för servokablarna. Röret ska gå igenom sprygel 2 till 8. Hittar ingenstans att det ska gå ihop med andra vingen. Men en skiva att nåla i är på gång snart. Håller med till 100% att det är absolut bästa sättet.

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

  17. #57

    Standard

    Du kan ta ett tunnväggigt rör i lämplig dimension t. ex mässingrör och borra dig försiktigt igenom spryglarna när alla sitter på plats. Det blir spikrakt om du siktar rätt. Ett kasserat antennrör eller ett avbrutet fiskespö kan fungera också. Dom brukar bli otäckt vassa och bra till mycket. Är röret bara för kablarna kan du även strunta i det göra hål som du drar kabeln genom. Svårare dock om ett servo behöver bytas men det brukar gå på ett eller annat sätt. Vad är det för material i röret?

    Av de olika byggskivor jag testat tycker jag IKEA:s anslagstavlor är dom bästa. Lagom motstånd för byggnålar. Men man måste limma fast dom på en stadig och helt plan skiva. Dom håller inte för evigt men kostar heller inte så mycket.

    /Mats

  18. #58

    Standard

    Ett klurigt sätt att överföra ritningen till balsaflak eller plywood är att lägga ritningen på flaket och sedan ta ett strykjärn och stryka på ritningen med lämplig värme. Hokus Pokus så har du ritningen på balsaflaket. Men se till att ritningen ligger still bara. Vissa delar kan man få tänka till lite då dom blir spegelvända men det är ju oftast bara att vända på biten.

    /Mats

  19. #59

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Ett klurigt sätt att överföra ritningen till balsaflak eller plywood är att lägga ritningen på flaket och sedan ta ett strykjärn och stryka på ritningen med lämplig värme. Hokus Pokus så har du ritningen på balsaflaket. Men se till att ritningen ligger still bara. Vissa delar kan man få tänka till lite då dom blir spegelvända men det är ju oftast bara att vända på biten.

    /Mats
    Tack för tips om byggskiva[emoji106] försökte med strykjärnet men det gick inte. Provade med ångan också lite lätt men icke. Så får vackert klippa och rita av allt[emoji19]

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

  20. #60

    Standard

    Det ska vara kolfiberrör i vingarna. Så det får bli 20mm rör i dom. Borde bli bra. Men ska beställa mer balsa och plyfa i dagarna. Och skaffa en byggskiva. Så man kan fortsätta bygget.

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •