Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Taranis X9D+ död

  1. #1

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard Taranis X9D+ död

    Jag satt och körde med simulatorn och plötsligt slutade USB att funka. Nån stund efteråt slocknade skärmen. Nu funkar den inte. Om jag slår på strömbrytaren så klickar det lite i högtalaren för övrigt händer ingenting. Batteriet är bra laddat. Jag öppnade sändaren, men inget luktar bränt och jag kan inte se nåt som är trasigt. Har inte tagit loss kretskorten än. Är det nån som upplevt nåt liknande och har en ide om vad som kan vara problemet?

  2. #2

    Standard

    Hej

    Nej, inget jag varit med om.
    Frågan är, efter att USBn slutat fungera, fungerade radion helt normalt?

    Har du haft någon annan spänningsmatning inblandad än den 5V som datorn ger?

    Fungerar USB porten normalt om du ansluter något annat än dongeln?

    /Jonas

    Skickat från min Taranis via Tapatalk

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Nej, skärmen är helt död, den gick ett tag efter att USB lade av, men nu är det helt dött, höll på och mickla med USB-porten en stund. Går inte att få kontakt med den via annan USB-port på datorn. Hade endast kopplat in USB-porten till sändaren, ingen annan spänning förutom sändarens egen då. Nu var det så att USB-porten på datorn glappar en hel del, det kan ha blivit nån kortslutning misstänker jag.

  4. #4

    Standard

    Jag hittar inget schema på Taranis nu, men om jag minns rätt ligger trainer porten direkt till processorn.
    En gissning är att du fått en strömspik av ESD när det glappade i datorn....
    Fungerar USB porten fortfarande eller dog den också?
    Reagerar datorn om du stoppar i dongeln?

    /Jonas

    Skickat från min Taranis via Tapatalk

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Bra tips, jag kollar när jag kommer hem. Skall inte använda den USB-porten i fortsättningen heller. Frågan är om man skall köpa en ny radio eller om man skall mäta nånstans och kanske chansa på att köpa nytt moderkort eller vad det andra kortet heter.

  6. #6

    Standard

    Det är en del pill att byta, men om det är som jag tror är det ett sånt här du behöver.
    https://www.banggood.com/Frsky-Taran...l?rmmds=search
    Inga garantier på att jag gissar rätt......

    /Jonas

  7. #7

    Standard

    När min X9D+ var ny hände ungefär der du beskriver. En massa letande på nätet och provande av de möjliga trick som beskrevs slutade de i alla fall med att leverantören (T9Hobbysport) skickade ett nytt moderkort och sedan har det fungerat perfekt.

    En fantastiskt radio tycker jag.
    OlleG

  8. #8

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Ja, mycket bra radio. Jag har köpt en begagnad på Blocket då jag inte exakt vet vad som är trasigt. Dessutom kan jag behålla min gamla som reservdelsradio. När jag kollade USB porten så hade plastpluppen som styr kontakten helt ramlat bort så det var inte konstigt att det glappande! Här kopplat ur porten nu så jag inte klantar mig i framtiden.

    Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •