Reklam

 
Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Propeller size frågor

  1. #1

    Standard Propeller size frågor

    Hej
    Jag har skaffat mig en begagnad drönare Dji 550 som det var lite pyssel på!
    Sitter följande på den
    DJI Naza M v2 + gps
    6x30Amp opto ESC 3-4s
    6st T-motors Specialized XTV2-900
    6st Graupner 25-12,5cm/10-5”
    3st 3s 8000mAh batterier
    2st 4s 8000mAh batterier
    Nu kollade jag med stället där motorerna var inköpta då jag undrade om jag kunde köra med mina nya 4s batterier och det kunde jag inte med dom propellrarna jag hade på utan han sa att det skulle max vara 9,5-5” med 4s på dessa motorer.
    Problemet är att jag hittar inga 9,5-5" där jag brukar handla. Finns det någon motsvarighet och vad är sämre alt bättre ? Tänker att plast kan vara ett dåligt val beroende på vad för plast propellrar man väljer

    Sen skulle jag gärna vilja ha något som fungerar med både 3s och 4s såklart utan att behöva byta beroende på vilket pack man ska köra. Är totalt lost. Finns det någon bra sida som beskriver såna här typer av frågor när det kommer till multirotor?

  2. #2

    Standard

    Flyger du med 3S ska du ha proppar som gör att du hovrar på halvthrottle.
    Samma med 4S.
    Normalt blir 4S och 10" på den setupen du har säkert så att du hovrar med för lite throttle och det blir instabilt.
    Totalvikten spelar stor roll i det hela.
    För lätt och då kommer för stora propellrar att rotera för långsamt eftersom deras dragkraft är mer än väl på låga varv, dvs blir instabilt.
    Jag har också en DJI F550-multirotor som jag flyger med 4S och 8-9" beroende på last. 8" med kamera och gimbal om det börjar väga, beror lite på vikten som sagt.
    Tror jag har APC 9x4.7" MR nu. Billiga och bra proppar.
    Här är byggtråden om det ger något: http://forum.motorportalen.net/viewt...p?f=71&t=12832
    Började 2015 och byggt om sedan dess.

    Det finns många olika 9". Olika tillverkare. Olika propellerform. Olika stigning (jag har använt 4,5 och 4,7 och 5").

    Det har varit så för mig att 8" har varvat mer och throttle-spaken har varit över 50% och det har dragit mer ström som givit kortare flygtid, men den har varit stabilare. Med 9" utan last så har den hovrat på lite under 50% vilket gör den lite lynnig, men flygtiden har varit bättre.

    Men det beror ju på vad det är för motorer också. Dragkraften är olika med olika propellrar på olika spänning.

    RCFlight har proppar.

    EDIT: Att hitta propellrar som gör att du flyger lika bra med 3S och 4S blir nog lite omöjligt, såvida du inte har en last som väger så att du kan hålla dig med över 40% throttle med 4S och under 60% med 3S. Men då blir ingetdera bra. Bättre bestämma dig vad du ska använda multirotorn till, gå in för 4S, ta reda på totalvikten, välj proppar så du hovrar på halvgas och använd. Inte börja byta ut och blanda ackar mm.
    Senast redigerat av Ålänning den 2018-10-02 klockan 23:12. Anledning: Komplettering...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3

    Standard

    Hej och tack för dit som vanliga informativa inlägg!

    Jag ska läsa igenom detta när jag kommer hem idag men förstår att jag inte kan blanda battripack i olika size(Volt) hur som helst
    Då står man med 3 stycken 8000mAh batterin till ingen nytta
    Jag måste dessutom väga den då jag tycker den verkar tung som den är utan kamera och gimbal

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •