Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Helt vattentät båtmotor?

  1. #1

    Standard Helt vattentät båtmotor?

    Hej!

    Jag håller på med ett projekt där jag skulle behöva en verkligen 100% vattentät båtmotor. Motorn ska monteras tillsammans med batteri i kölen på en båt som ska kunna vara ute länge utan underhåll.

    Jag har sett andra som använt sig av magnetiska drivaxlar med en tät vattenbarriär. Har dock inte sett något sådant för RC, och det är mycket tveksamt om jag kan tillverka en själv med tillräcklig noggrannhet för att vara effektiv.

    Har funderat på om det skulle vara möjligt att skaffa en magnetisk pump och använda delar från, vissa är vad jag förstår helt vattentäta (Tx https://www.ebay.com/p/24v-DC-Zc-t40...d=131857285460)

    Är det någon som har erfarenhet av något liknande? Eller finns det propelleraxlar som verkligen är helt vattentäta under längre tid?

  2. #2

    Standard

    Borde det inte gå att lösa genom att bygga någon växellåda där delar av drivlinan är "dränkbar" medan just motorn är satt i ett torrt utrymme ombord. Ungefär som ett vattenkraftverk i miniatyr.

  3. #3

    Standard

    En borstlös motor är inte känslig för vatten ur elektrisk synpunkt, däremot kan du självklart få korrosion i lager och på andra icke rostskyddade delar.
    /Jonas

    Skickat från min Taranis via Tapatalk

  4. #4

    Standard

    Vattenjet?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Titta hur de löst fullskala överföringar mellan motor och propeller.

    Det brukar vara blött i kölen hos en båt, så visst skall den kapslas in, är det saltvatten så tänk även på vilka kablar som används.

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  6. #6


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Första frågan är ju givetvis hur stor båten skall vara? Det styr ju material-valet en smula.
    En vanlig axel för båtbruk är ju tät. Annars skulle det inte gå.
    Varför skall motorn vara tät om den skall sitta inne i båten?
    De som bygger ROV för undervattensäventyr använder ofta länspumpar som de moddar.

    Sök i detta forum om det kan vara av intrese:

    https://www.rcgroups.com/rov-remotel...-vehicles-709/

    Lycka till med projektet.

    // Mats W
    Flygsmurfen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •