Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: RC-ornithopter? (Fågelfä)

  1. #1

    Standard RC-ornithopter? (Fågelfä)

    Hej,

    Någon här som pysslat med sånt?
    RC-styrd flaxande fågel.
    Alltså inte RC-flyg målat som en fågel.

    /MickeM
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 223
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Nej, men kollat en hel del på nätet.
    Skulle vara kul att experimentera med.
    Att bygga en pippi i allmänhet vore kul....

    http://www.ornithopter.de/english/index_en.htm

    http://www.twitt.org/1partdrib.html

    // Mats W
    Flygsmurfen

  3. #3
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Jag hade en liten Silverlit pippi som flaxade med vingarna.
    Den funkade, men var ganska gräslig att flyga.
    Jag flög den på vår inomhusflygning, vändradien var direkt löjlig, det var med nöd och näppe att man fick runt den i Baltiska hallen...

    Som att vända en Finlandsfärja med paddel ungefär
    /\/\vh // /\/\r J.

  4. #4

    Standard

    Kul! Jag kikade häromdagen på nätet, finns några varianter samt vissa som fördjupat sig ordentligt.
    Denna gillade jag:
    https://www.youtube.com/watch?v=KOyva7QhHT8
    På höjd ser den ut som en hök som inte får upp farten riktigt. Men var hittar man en sån till salu?
    Baltiska hallen? En sån har vi här också. =) Baltic heter den dock.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Jag har sen några år en Avitron 2.0, en liten fågel med flaxande vingar och en liten fjärrkontroll. Flyger lite med den inomhus i gymnastiksal när vi flyger inomhusflygning på vintern. Finns numera i en nyare variant som man använder en Smartphone och styr med istället för den tidigare handhållna fjärrkontrollen.
    https://bionicbird.com/world/

    Kul i början men man tröttnar efter ett tag, tycker jag.

    /Bo

  7. #7
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Den enda jag har sett som verkar flyga riktigt bra är den här: https://www.festo.com/group/en/cms/10238.htm
    men, den är nog inte till salu...
    /\/\vh // /\/\r J.

  8. #8

    Standard

    Här är en länk till någon som säljer ornithopter.
    https://www.ornihobby.com/

  9. #9

    Standard

    Fred, exakt den där jag sett mest av som verkar flyga rätt bra. Men jag har ju inte sett så många heller. Förstod att han (SK/Sean Kinkade) som kom ut med den där modellen (SK Lazy Hawk) dog i en trafikolycka och så blev det liggande ett tag. Sen har någon tydligen tagit upp konstruktionen på banan igen. Den liknar rätt mycket på den.

    Lite throttle, är det lika med flaxa mer sällan eller flaxa mjukare? Blir inte riktigt klokt på vilket. Vissa som filmar dem så har flugits med ett rejält flaxande från start till slut. Andra glider runt mest. Men denna film flaxar lite lugnare och denna film har inspirerat mig mest hittills (SK Lazy Hawk):
    https://www.youtube.com/watch?v=KOyva7QhHT8
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10

    Standard

    Skicakde ett mail med förfrågan till Ornihobby. =) Verkar rätt dyra. 400USD eller nåt sånt.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg

    Lite throttle, är det lika med flaxa mer sällan eller flaxa mjukare? Blir inte riktigt klokt på vilket.
    Hej,
    Mindre throttle = flaxar med lägre frekvens.
    Mer throttle behövs bara när man skall stiga uppåt. Den lilla Avitron 2.0 som jag har kan flaxa ganska makligt i planflykt. Glidtalet är ungfär som en gråsten, så drar man av throttle helt så bär det snabbt neråt, så den glidflyger med ganska uselt glidtal. Den lilla Avitron 2.0 jag har är utrustad med en elmotor som nästan har samma varvtal som en jetmotor, den varvar uppåt 53000 varv/min obelastad och upp mot 35000 v/min belastad. Det är ett 1 cell 55 mAh Lipo batteri i fågeln. Specifikationer nedan.

    /Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Avitron_2.0_Spec.jpg 
Visningar:	40 
Storlek:	74,7 KB 
Id:	66812   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Avitron_2.0.jpg 
Visningar:	94 
Storlek:	75,5 KB 
Id:	66813  

  12. #12

    Standard

    Ålänning, jag tror också att den är en kopia på Lazy Hawk, som sagt man blir sugen på en sådan när man kikar på filmen. Men precis som du säger är priset inte lika roligt för denna skapelse, men om det är fler som är intresserade kanske vi kan se om leverantören kan ge något special pris om flera beställer, kan vara värt ett försök.

  13. #13

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Nu kan jag inte bistå i ämnet rent konstruktivt, men jag måste berätta om min vän Raymond Nilsson, som fann mycket nöje i att tillverka allehanda radiostyrda ting som flöt eller flög.

    Han berättade för mig med mycket skratt, att han lurat folk med en radiostyrd "vätte" dvs. en lockfågel av plast som jägare använder för att locka ned simfåglar på vattnet.

    Han stod halvt gömd bakom ett träd och styrde "anden". Vad jag kommer ihåg, hade den en rad små söta ungar i släptåg, konstgjorda förstås. Nu kom en äldre kvinna fram och försökte mata dem med brödbitar. Hennes man blev snart misstänksam och drog henne i armen, "vi går härifrån", haha.

    Han gillade att tillverka flygande stoppskyltar, simfåglar, krokodiler eller örnar och massor av roliga saker.

    Bo
    Senast redigerat av BJS den 2018-11-01 klockan 15:18.

  14. #14

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Ornitokoptrar är verligen intressant, men jag har aldrig haft några illusioner om att på mekanisk väg kunna härma fåglarnas flykt på ett respektabelt sätt.

  15. #15

    Standard

    Det brukar ju sägas att humlan är för dum för att förstå att den egentligen inte kan flyga med så små vingar. Men de flyger ju inte som en fluga heller, de har fyra vingar som slår av och an åt framåt och bakåt så luften pressas neråt i bägge vingslag. En fluga slår bara med ett par vingar och då med vingarna uppåt och neråt som pressar luften endast nedåt i ett vingslag. Aningen sämre. Det är väl lite så dessa ornivadomnuheter flaxar. En riktig fågel har ju en led längre ut som hjälper till att ge vingen en ännu mer "skålad" form. Ungefär som Festos variant. Ornihobbys är den enkla varianten. Hur sjutton dom blir så dyra vet jag inte.

    Jag fick svar från Carbonsail (Singapore) efter nån timme bara. Fågeln är komplett, bara RC-mottagare/sändare saknas. Jag frågade efter kit, men han gav info om PNP. Jag vill hellre betala mindre och bygga själv tänkte jag. Slut på lager till mitten på november. Men vill man ha en PNP så är det två saker man väljer, main fuselage (246$) och wingspan (Standard 79, Special 99 eller design 129$ men man kan få egendesignad också se måste man väl ha stjärten också för 35$ om man väljer design). Jag vet inte skillnaden på 1,3 och 1,4 m. Det är en liten skillnad bara i vingspann. Nåt mer?! Finns glasfiber- eller kolfiber-delar. En massa olika motorer. Förstår inte varför de har massor med olika motorer samt servon, men PNP. Kanske de säljer grejer ändå bara. Frakten, ingen aning.

    Runda vingar ser ju lite fjärilsaktigt ut...

    Radiostyrd vetta hade en bekant till mig för säkert över 20 år sedan. Men den råkade löpa amok och stack iväg. Sen dök den upp i en lokaltidning. =)

    På tal om flygande stoppskylt... kika längre ner: http://www.wikiwand.com/sv/Lyftkraft
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #16

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Titta på Skatan, försök härma den i sin flykt och skicklighet, trots att den inte kan flyga till Antarktis varje säsong, som Silvertärnan kan.

  17. #17

    Standard

    Hehe..(ursäkta..kunde inte låta bli)
    Jag har en sån här.. tror inte den klarar ornihopp klassificering..liite fusk,men flaxar i vingarna gör den.
    https://m.youtube.com/watch?v=mL7tB5V6CeI

    //Patrik

  18. #18

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tragi702 Visa inlägg
    Hehe..(ursäkta..kunde inte låta bli)
    Jag har en sån här.. tror inte den klarar ornihopp klassificering..liite fusk,men flaxar i vingarna gör den.
    https://m.youtube.com/watch?v=mL7tB5V6CeI

    //Patrik
    Skitfräck!
    Är det en servotester som sköter flaxandet??
    Retroholic!

  19. #19

    Standard

    Ja den gillas var man än kommer!😁
    Det är en liten krets med en attiny45 som programmet ligger i,kopplas till en kanal som är propotional så man kan öka o sänka flaxandet medans man flyger. Har sådana kretsar till salu om någon önskar. sitter som förlängningssladd.100:- + porto
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	60 
Storlek:	80,1 KB 
Id:	66818

    //Patrik
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0215.jpg 
Visningar:	62 
Storlek:	77,2 KB 
Id:	66819  

  20. #20

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Det är han, Raymond Nilsson, med den omöjliga stoppskylten.

    Han blev bannlyst på LEN (Linköpingseskadern), för ordföranden sade att det var ICKE ett modellflygplan och han fick ICKE flyga med den igen på den platsen.

    En annan lustig anekdot om LEN: Nu var det två personer som avskydde varandra som eld och vatten, den ena i styrelsen. Det finns stora indikationer på att den sistnämnde var gärningsmannen. En dag klippte han gräset. Den andre hade sitt flygplan parkerat med antenntråden utsträckt på gräset. Nu kom han med gräsklipparen och körde över antennen med flit

    Jag tror inte att de blev bättre vänner efter det.

    Det hade nog varit bättre om den ordföranden hade arbetat på FVM på Malmen, eller så gjorde han det.
    Senast redigerat av BJS den 2018-11-03 klockan 01:49.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •