Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Ingår stabben i vingytan?

  1. #1

    Standard Ingår stabben i vingytan?

    Hej,

    Räknar vingytan på ett flyg för se vad det blir för gram per kvadratdecimeter.
    Men horisontala stabilisatorn på detta flyg har också en vingprofil, ej platt.
    Ska man räkna med det i vingytan när man räknar?
    Stabben är helsymmetrisk, vilket vingen inte är.
    Stabben brukar ha mindre anfallsvinkel än huvudvingen.
    Huvudvingen i detta fall är platt på undersidan och ligger platt på kroppen.
    Huvudvingens korda är alltså några grader upp i framkant.
    Men stabbens korda är i linje med flygkroppens korda.

    /MickeM
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jag brukar aldrig räkna in stabben i vingytan, bara huvudvingen.
    Om stabben har symmetrisk profil (eller är platt) så bär den ingenting, bara stabiliserar.
    Om stabben har bärande profil, alltså platt undersida, så kommer stjärtpartiet att lyftas vid fartökning. Planet kommer alltså att dyka.
    Gäller det stabbe med platt eller symmetrisk profil brukar jag sätta den i noll grader gentemot datumlinjen, som jag projicerar på flygplanskroppen med ett laserpass. http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post436855

    Gamla Oldtimers och friflygande kärror brukade ofta ha en stabbe med bärande profil samt lite anfallsvinkel på vingen, men dom kärrorna trivdes ju bäst inom ett ganska snävt hastighetsområde. Och med tyngdpunkten ganska långt bak på vingen, 30-35% från framkant...
    Retroholic!

  3. #3

    Standard

    Som Thomas säger så ska man normalt inte räkna in stabben i vingytan. Och som han också påpekar så "vill" en fri vinge med bärande profil dyka. Stabben neutraliserar dykningen genom att trycka ner stjärtpartiet d.v.s stabbens lytkraft är negativ!
    /Leif

  4. #4

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jag har för mig att jag sett en stabbe på nån dubbeldäckare med negativ profil, alltså flat ovansida och välvd undersida.
    Jag tror kay.krut kan visa detta på en av hans kärror...
    Retroholic!

  5. #5

    Standard

    OK! Tackar! =)
    Vissa helikoptrar har upp och nedvänd stabbe, platt på ovansidan, välvd på undre.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Som t ex den gamla Kavan Jet Ranger.
    /Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Kavan_Jet_Ranger_stabbe.jpg 
Visningar:	84 
Storlek:	65,2 KB 
Id:	66749  

  7. #7

    Standard

    Tanken är väl att man vill hålla flygkroppen horisontellt vid hög flygfart med rotorn tiltad framåt.
    /Leif

  8. #8

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    ..
    Om stabben har bärande profil, alltså platt undersida, så kommer stjärtpartiet att lyftas vid fartökning. Planet kommer alltså att dyka. ..
    MEN . Vingen har ju också bärande profil och borde väl även den lyfta lika mycket?
    Min erfarenhet är att en gammal trainer med bärande vingprofil och platt stabbe i stället gärna vill loopa när man gasar på..

    Om man har proportionerligt samma lyft på huvudvingen som stabben borde väl planet ha ganska neutrala egenskaper?
    Det där med omvänd profil på stabben - kolla Zenith CH 701 - ser riktigt ruggig ut.
    http://www.zenithair.net/introduction-701/
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  9. #9
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Tyngdpunkten på de flesta flygplan ligger framför luftkraftcentrum på vingen, detta ger resultatet att ju fortare du flyger och ju mer lyftkraft genereras som ökar planets vilja att dyka, detta kompenseras med en stabbe som ger NEGATIV lyftkraft som med högre fart ger mer negativ lyftkraft och med rätt profiler och anfallsvinklar tar dessa ut varandra och planet flyger rakt både i hög och låg fart. Undantag finns dock för stridsflygplan och aerobatik flygplan men de är byggda för ett annat syfte
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  10. #10

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jag jämför bara med gamla (och nya) friflygkärror, de har ju tyngdpunkten relativt långt bak, kanske 30-35% av kordan räknat från vingens framkant.
    Alltså skulle de då vilja lyfta, d.v.s. peka nosen uppåt.
    Detta kompenseras genom att även stabben med lyftande profil lyfter så att planet hamnar i jämnvikt.
    Nu är ju dessa plan avsedda att flyga bäst i ett visst hastighetsområde, där krafterna tar ut varandra.
    Ökar man hastigheten så lyfter kärran.

    Så tänker jag, kanske andra har en bättre teori??
    Retroholic!

  11. #11
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Någonstans i historien övergick stabilisatorn från att vara lyftande - typ Bleriot - till tryckande. Exempelvis är stabilisatorn på en B 737 helt platt på ovansidan och välvd på undersidan. Dvs, stabben trycker nedåt och alstrar i så fall en negativ lyftkraft.
    Ove (AM) Nielsen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •