Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Val av drivlina till "hotliner" 2 m/ ca 1,6 kg?

  1. #1


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard Val av drivlina till "hotliner" 2 m/ ca 1,6 kg?

    Hej på er, funderar på att bygga mig en ny el-seglare.
    Denna skal bli lite mera åt hot-liner hållet utan att för den skull bli extrem.
    Spv 1900 mm.
    Vikt ca 1600 gr.
    Batteri: 4s/4A. (Jag bygger det mesta kring detta batteri så behövs inte så många varianter).
    Vad kan man tänkas välja för drivlina som inte knäcker plånkan helt?
    Har tittat på dessa motorer fr HK.

    https://hobbyking.com/en_us/turnigy-...-5-1400kv.html

    De verkar lätta att montera i nosen.
    Finns i lite olika kv.
    Någon som har erfarenhet eller tipps på bra alternativ?


    // Mats W
    Flygsmurfen

  2. #2

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Turnigy GliderDrive är väldigt lik MVVS 3.5. Jag köpte en MVVS 3.5/1200 från 3F Hobbyservice för 6 år sen. Den sägs väga 168 g vilket är lite mer än GliderDrive som sägs väga 142 g. Min MVVS 3.5/1200 varvar 12500 rpm med APC-E 10x5 och drar då 45A från 4S LiPo. En motor med KV=1400 kanske varvar 14500 med samma prop och 4S och strömmen lär bli mer än 50A.
    http://3fhobbyservice.jetshop.se/elm...s-c-150-1.aspx
    Till en elseglare skulle jag föredra KV=960 vilket finns från både MVVS och GliderDrive. Varvtalet blir då c:a 10000 rpm vilket passar bättre för en fällbar propeller.

    Lars

  3. #3

    Standard

    Jag skulle föredra kv 1400 om jag ville ha en hotliner.
    /Leif

  4. #4
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flygsmurfen Visa inlägg
    Hej på er, funderar på att bygga mig en ny el-seglare.
    Denna skal bli lite mera åt hot-liner hållet utan att för den skull bli extrem.
    Spv 1900 mm.
    Vikt ca 1600 gr.
    Batteri: 4s/4A. (Jag bygger det mesta kring detta batteri så behövs inte så många varianter).
    Vad kan man tänkas välja för drivlina som inte knäcker plånkan helt?
    Har tittat på dessa motorer fr HK.

    https://hobbyking.com/en_us/turnigy-...-5-1400kv.html

    De verkar lätta att montera i nosen.
    Finns i lite olika kv.
    Någon som har erfarenhet eller tipps på bra alternativ?


    // Mats W
    Google lite på warmliner så kommer massor upp kring dessa budgetalternativ. Redan med hobbykingsaker så är det hyfsat klipp i prylarna men inte att förväxla med en hotliner.
    Superhero

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Google lite på warmliner så kommer massor upp kring dessa budgetalternativ. Redan med hobbykingsaker så är det hyfsat klipp i prylarna men inte att förväxla med en hotliner.
    Helt riktigt, det blir en warmliner och inget annat.
    /Leif

  6. #6


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Jo, "Warmliner" blir det då (ny term för mig)..Finns det konkreta tips på setup?
    Jag är kass på elmotorer och vad man skall para ihop för att få rätt prylar.
    Någon som byggt något liknande och kan ge konkreta tips?
    Man vill ju ha hyfsad fart men den skall ju gå att kasta iväg så det måste finnas tillräckligt bottendrag.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  7. #7


    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    94
    Jobb
    Teknikinformatör
    Klubb
    Östersunds modellflygklubb

    Standard

    Hej,

    Om du vill ha en hotliner med drag i och speciellt om det är en smal kropp så föredrar jag i alla lägen en växlad EDF-motor. Du kan gå in på https://www.reisenauer.de/aid-2412-T...ion-5-1N-T.htm
    Där har du en bra setup med en Tenshock och en Micro-Edition 5-1 växel. Reisenauer är mycket bra att ha att göra med och tillverkar bara bra produkter. Om du tittar på alla kombinationer dom har ser du också att du får utförliga propellerrekommendationer där alla värden är angivna. När man beställer från Reisenauer är det lite speciellt, först gör du din beställning på deras hemsida och du får därefter en faktura tillsänt på mejl. Du kan sedan betala fakturan såväl med PayPal som med en banköverföring. Du har dessutom möjlighet att beställa rätt propeller samt spinner och glasfiberspant att montera motorn i. Jag rekommenderar dig att dessutom köpa ett abonnemang på Ecalc där du kan sätta in dina värden från Reisenauers tabeller beroende på vilken motor/propeller du väljer. Det kostar en skitsumma, men du kan där beräkna alla värden du behöver och få fram temperaturer, farter, om du får en vettig dragkraft vid start, och hur lång driftstid du får med olika batterikapaciteter m.m.

    Lycka till
    Robban

  8. #8


    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    94
    Jobb
    Teknikinformatör
    Klubb
    Östersunds modellflygklubb

    Standard

    Blev något knas med URL-en, vi kollar om detta funkar bättre.
    http://www.reisenauer.de/aid-2412-Te...on-5-1N-T.html

    Mvh
    Robban

  9. #9


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Tack Robban, det var en fullmatat sida med mycket info.
    Lite över min budget för detta bygge dessvärre.
    Jag får nöja mig med lite simplare prylar.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  10. #10


    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    94
    Jobb
    Teknikinformatör
    Klubb
    Östersunds modellflygklubb

    Standard

    Hej,

    Om det är en hotliner man vill ha så finns inte så mycket billigare och framförallt bättre alternativ att tillgå. Dom växlade EDF-motorerna av inrunnertyp blir mycket effektiva och du har definitivt igen det i en lättare setup med lägre strömförbrukning i förhållande till dragkraft och speed. Dessutom är det skönt att slippa de där roterande outrunnermotorerna där man alltid löper risken att en kabel kommer i vägen inne i en trång kropp. Om du är intresserad har jag en HK Dr Mad Trust på 3200 kV liggande, den går att kombinera med en Reisenauerväxel 5:1 och då kan du komma undan med en dryg tusenlapp. Hör av dig så PM-ar jag ett lämpligt förslag om du är intresserad.

    Mvh
    Robban

  11. #11


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Fast det var ju inte en "Hotliner" jag var ute efter.
    Se mitt första inlägg.
    Jag får jaga dig när det är dags att steppa upp till de stora kanonerna.
    Du verkar ha koll. :-)

    // Mats W
    Flygsmurfen

  12. #12
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb
    Superhero

  13. #13

    R_Sjostedts avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    89
    Jobb
    "Flyglärare EMFK"
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Räknas detta som varm eller het? https://youtu.be/hENuG7XZr1E
    Jag flyger men en annan som byggt den...
    När slutar man vara "Rookie"?
    SPEKTRUM-gillare med målet att flyga alla typer av plan!
    YouTube / Instagram / EslövMFK

  14. #14


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Den där är väl ganska "het" ?
    Du kör på 6S såg jag.
    Bra drag.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  15. #15
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av R_Sjostedt Visa inlägg
    Räknas detta som varm eller het? https://youtu.be/hENuG7XZr1E
    Jag flyger men en annan som byggt den...
    Det är definitivt hot, men på en rimlig nivå. En drivlina som håller i längden. Flygplanet är dock en instegsmodell som inte är speciellt snabb eller vändbar i sammanhanget. Dock skall vi ju vara fullt medvetna om att denna setup/flygplan har extremt goda prestanda jämfört mot väldigt mycket annat i denna hobbyn. Jag tror aldrig en Hawk kommer över 200km/h om man inte dyker.

    Trevligare med en modell som inte käkar batterier, fartreglare eller kräver en spjutkastare för starten. Då är Hawk toppen.

    Superhero

  16. #16

    Standard

    @Henke: Hur kan en typisk setup se ut för en "ganska hot" tvåmeters?
    /Leif

  17. #17
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Jag tycker man kan dra gränsen vid hot när vi väljer en växlad motor. Man kliver upp från 10-13" mot 16-18" propeller. En enorm skillnad i effektivitet. En hotliner kännetecknas även av att pitchen är relativt hög. Närmare 1:1 dvs 16x16 eller 18x18 propeller. En växlad motor med 18x6 kan dra en långsam seglare utmärkt också.

    Sen handlar det om att fördela den inmatade effekten väl. Inte mata in mer än man behöver samt ta hand om det man har. aka stor propeller. Väljer man dessutom att gå på 6celler så kommer strömmen ner i hanterbara nivåer.

    Rent konkret så hade jag en Hacker B50 9S 6,7:1 med 16x13 propeller på 6S 3000mAh batteri. Imponerande tjong med god hållbarhet i drivlina. Antar min setup var ganska lik den Hawk som visas ovan. Man hade kunnat välja en kontronik eller Mega också med lämplig växellåda. Mitt flygplan var också en Hawk.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •