Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 22 av 22

Ämne: Magnetiska propellerbalanserare

  1. #21

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    BJS,
    Jag är nog inte helt övertygad att en kolfiberpropeller vibrerar mer än en träpropeller.
    Jag har använt kolfiberpropellrar i mina F3A flygplan i många år och en väl balanserad kolfiberpropeller vibrerar hos mig minimalt (med elmotor). Använder f.n. Falcon kolfiberpropeller, Electric carbon V2 21x14. Jag är lite osäker men jag tror det finns balsakärna i dessa propellrar.
    Har stukat en sådan propeller för några år sen och nog vill jag minnas jag såg nåt balsamaterial sticka fram i brottytan.
    Det är verkligen en juvel till propeller, otroligt välgjord och lätt som en fjäder med sina 40 gram (och dyr tyvärr).

    /Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	01_Falcon_V2_21x14.jpg 
Visningar:	89 
Storlek:	45,9 KB 
Id:	66826   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	02_Falcon_V2_21x14.jpg 
Visningar:	85 
Storlek:	79,4 KB 
Id:	66827   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	03_Falcon_21x14_V2_Electric_carbon_prop.jpg 
Visningar:	86 
Storlek:	38,4 KB 
Id:	66828  
    Senast redigerat av bem den 2018-11-03 klockan 15:30.

  2. #22

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Det är som du säger med elektriska motorer, de inducerar nämligen inga svängningar / stående vågor i bladen. Ur rent aerodynamisk synpunkt är säkert kolfiberpropellrar bättre än trä.

    Om inte bladen har exakt samma stigningsvinkel eller symmetri, kommer vibrationer uppstå, som en högfrekvent / samma som varvtalet med två blad, pendlande rörelse runt propelleraxeln.

    Det ser man när bladen inte "trackar"
    Senast redigerat av BJS den 2018-11-17 klockan 05:18.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •