Reklam

 
Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Hyperion Atlas servo 095 FMD

  1. #1


    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    94
    Jobb
    Teknikinformatör
    Klubb
    Östersunds modellflygklubb

    Angry Hyperion Atlas servo 095 FMD

    Hej,
    Har använt Hyperion Atlas 095 FMD vingservon till ett flertal segelkärror för skevroder och klaff, de är extremt exakta och har fungerat mycket bra tills nu. När jag anslöt ett helt nytt servo började det helt plötsligt arbeta fram och tillbaka av sig själv när jag startade radioanläggningen (Jeti). Servot stannade upp efter några sekunder och fungerade sedan normalt. Jag lade servot på hyllan och installerade ett annat 095 FMD. Inga problem med detta servo.

    Helt nyligt skulle jag flyga en annan av mina segelmodeller försedd med 095 FMD på skev och klaff och helt plötsligt började ett av klaffservona arbeta fram och tillbaka, men det pågick nu flera minuter, jag kunde samtidigt få servot att röra sig efter mina spakrörelser, men det jobbade samtidigt fram och tillbaka som tidigare. Efter några minuter stannade servot upp och fungerade sedan normalt igen.

    Jag har kontaktat Lindinger, men dom vill ha servona tillbakasända och uttalar sig inte om någon eventuell felorsak. Jag tvekar till att skicka tillbaka några servon genom att felet är intermittent och man kan ju vara tvärsäker på att dom inte hittar något fel när dom provar - bortkastade fraktkostnader och bortkastad tid. Jag har även skrivit till Hyperion men ännu inte fått något svar.

    En tanke dök upp, kan det ha att göra med sevoprogrammeringen, dessa servon är ju programmerbara. Dom har stått i fabriksläge och är inte omprogrammerade. Kan det vara så att servona är utanför sina inprogrammerade utslagsgränser när jag på sändaren ställt in de maximala utslagen som ju är stora när det gäller klaffarna. De står i fabriksläge på 60 grader år vardera hållet men går att programmera om till maximalt 70 grader åt vardera hållet. Lite knepigt att prova med omprogrammering genom att felet bara uppträtt intermittent och ännu så länge bara på marken som tur är. När felet uppträder sker det direkt efter att jag startar mottagaren, inga spakrörelser har alltså skett i det läget.

    Har någon varit ute för något liknande eller har någon en ide om eventuell orsak?

    Robert

  2. #2

    R_Sjostedts avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    89
    Jobb
    "Flyglärare EMFK"
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Har upplevt liknande, dock med andra servon. Körde då på 2s LiFe 6,6v. Fick förklarat för mig att alla servon inte gilla/klara detta.
    A ha, körde samma servon igenom Bec på 5,5v, då gick det bra. Orsaken till fenomenet vet jag tyvärr inte.
    Kanske inte samma orsak som dig, men kan va bra att känna till.
    När slutar man vara "Rookie"?
    SPEKTRUM-gillare med målet att flyga alla typer av plan!
    YouTube / Instagram / EslövMFK

  3. #3


    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    94
    Jobb
    Teknikinformatör
    Klubb
    Östersunds modellflygklubb

    Standard

    I den förstnämnda kärran, en Tragi 701 3,1 meter, då helt nybyggd, var det Atlas 095 FMD på skevroder och klaffar samt MKS DS6100 på höjd/sidoroder. DS6100 är ett typiskt 4,8 V-servo och får inte drivas med höga spänningar, jag hade därför 5 V inställt på BEC:en. Atlasservona gick alltså på låg spänning i denna kärra. Den andra kärran jag nämner hade också Atlas 095 FMD på skev/klaff samt Atlas 09 AMD på höjd/sida och BEC:en inställd på 5,5 V, alltså ingen direkt hög spänning här heller.

    Jag tror inte att detta fenomen har att göra med felaktiga servon, min erfarenhet är att dessa servon har mycket hög klass varav ett av dem dessutom var helt nytt. Någonting annat triggar dem att börja arbeta fram och tillbaka helt autonomt. Jag har nu i Tragi 701 övergått till att använda NiMh 4,8 V för att se om fenomenet uppträder även utan någon BEC. Det är ju långa servokablar i större segelkärror och jag brukar därför använda ferritringar på servokablarna, sådana fanns inte i Tragi 701:an och kan kanske vara en orsak. Någon fler som har liknande skumma erfarenheter av servon som börjar leva sitt eget liv?

    Robert

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •