Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Motorers specifikation på 50% dragkraft?

  1. #1

    Standard Motorers specifikation på 50% dragkraft?

    Hej,

    Jag blev att fundera häromdagen... (inte så illa det, haha).

    Om man kollar specifikationerna på multicopter-motorer så står det hur mycket ström de drar, dragkraft, effekt osv på en viss spänning vid tex 50, 65, 75, 85 och 100% Throttle.

    50% throttle... är det halvspak? Eller är det signalen till ESCarna?

    Jag har typ detta scenario nu och jag blir inte klok:
    50% throttlespak hovrar med 13" (controllern ger ut 75% throttle till ESCarna enligt loggar).
    40% throttlespak hovrar med 14" (controllern ger ut ... tänkte inte på kolla)
    30% throttlespak hovrar med 15" (controllern ger ut ... tänkte inte på kolla)

    MEN det konstiga... enligt specs med 15" så är 50% spot on vikten för hovring och allt som hör därtill, vad jag fattar.
    Varför hovrar den på allt för lite throttlespak?

    Max-Min-programmerat japp.

    Jag valde 15"-propellrar för att då skulle multicoptern hovra vid 50% gaspådrag (multicopterns totalvikt = dragkraften vid 50%). Men det stämmer ju inte ett dugg.

    Dvs 50% gaspådrag med throttlespaken ska väl vara dragkraften vid 50%? För då stämmer som sagt vikten.

    /MickeM konfunderad...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Vad är problemet? Att den hovrar vid 30% istf 50% är väl bara bra, mer kraft än förväntat.
    Sedan kan man ju inte mappa Tx gaspådraget till lyftkraft så där enklelt. En massa grejor emellan Tx-spakarna och motorerna är inblandade. Bland annat en PID-controller i FCn som sköter gasandet av motorerna åt dej, gasspaken sköter inte det direkt. Bara indirekt.
    Ska du testa motorer och dragkraft så gör det utan att Tx, Rx och FC är inblandat. Dvs med direkt styrning av signalen till ESC, t.ex motor test tabben i Beta Flight Configurator eller ngt annat liknande.
    /A

  3. #3

    Standard

    Jag tyckte det verkar som att något är fel eftersom det brukar heta att ha som tumregel att halvspak = hovring. Om jag tänkt fel eller missuppfattat något. Vissa som endast flyger multicopter brukar ha återfjädrande throttlespak så att när spaken är i mitten så hovrar multicoptern på samma ställe. Så som många färdiga tillverkare har, tex DJI.

    50% throttle = samma lyftkraft som totalvikten av multicoptern och det lät ju bra (enligt motorspecsen på exakt samma propellrar). Men om det är helt normalt eller OK att halvgas/hovring/50% ut från ESCarna till motorerna sker vid bara 30% throttlespak, så är det väl bra, som du säger. Det konstiga är ju att det i så fall inte är en linjär kurva.

    Jag trodde det skulle vara så här:
    0% throttle = 0 % motor
    10 = 10
    20 = 20
    30 = 30
    40 = 40
    50 = 50
    60 = 60
    70 = 70
    80 = 80
    90 = 90
    100 = 100%

    Och inte:
    0 = 0
    10 = ?
    20 = ?
    30 = 50%
    40 = ?
    50 = ?
    60 = ?
    70 = ?
    80 = ?
    90 = ?
    100 = ?
    Var ska 100% motor vara?
    Är det linjärt så sker det vid throttlespak = 60%, sen då?
    Är det logaritmiskt eller exponentiellt så borde det bli knepigare för PID-regulatorn om man flyger samtidigt som den korrigerar sig själv. Skulle jag tycka.

    Är det inte denna symmetri man programmerar i Mission Planner med Pixhawk att det blir linjärt när man kör en Motor-ESC-Calibration enligt guiden?

    Blir nog kanske så att jag får testa en motor och se vad som händer med olika propellrar. Men jag brukar ha teorirer i mängder före praktiska tester.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Igen, det är inte gasspaken som gasar direkt.
    Vill du ha stabil automatisk hovring behövs ngn form av höjdmätare som gasar åt dej och reglerar höjden. GPS, Lidar, Laser, Baro etc etc. Kan aldrig funka med bara gasspaken i mitten utan reglering.
    /A

  5. #5

    Standard

    Det är inte automatisk hovring i stabilize-läget jag är ute efter, det finns ingen mening med det. Helt ologiskt. Men det är väldigt lätt att hovra med en heavylifter och släppa spakarna, den håller höjden/positionen rätt så bra ändå såvida det inte blåser. Visst kan den stiga saaakta eller sjunka låångsamt eller driva iväg lite. Men det är stor skillnad på 30% och 50%.

    Så det är inte linjärt när man flyger i tex Stabilize-läget enligt det du säger (dvs utan GPS och barometrarna. Slår jag om till GPS-läge (position hold eller dylika benämningar) så blir den helt annorlunda, precis som det ska vara, seg och långsam enligt allt man ställt in den som. Här ska man nog normalt använda mittläget för hovring eftersom den håller läget.

    Multicoptern har nog GPS (HexAero GNSS Here+ RTK) och den har dubbla barometrar, men de används inte vid "manuell flygning" i stabilize-läget, då används endast accelerometrarna och gyroskopen.

    Lidar, laser och dylika behövs inte.

    Hovringen är väldigt stabil med 13" och 50% throttle-stick, men då varvar motorerna 75% och har bara 25% kvar att ge, vilket inte räcker till för att utföra smidig flygning vid 7 kg. Dessutom blir flygtiden väldigt kort (18 min eller va det var). 14"-arna... då hovrar den lite oroligt vid 40%. Jag måste testa mer för att se vad den hovrar vid för "motor-procent" med 14" och 15". När 15" testades så var den också orolig, bytte direkt till 14.

    Controllern (Pixhawk 2.1) gasar ju också. PID-regulatorn ska väl inte gasa mer än mig om multicoptern ska hovra på stället?! Jag menar, den ska ge ut samma signal. Det borde ju bottna nånstans om man kan hovra vid 30% spak. Vilket jag tycker att man inte ska sikta på. Man ska hovra just under 50% heter det (helst inte under 40 och aldrig över 60).

    Än en gång... varför ska man kalibrera motorernas MAX- och MIN-lägen mot spakens MAX- och MIN-lägen med controllern om man inte vill att de ska följa varandra??? Nu pratar jag inte om vanlig RC-mottagar-kalibrering med kanal 3 (throttle) mot ESCen genom "ge full gas, anslut ström till ESC, beep beep, dra ner spaken till botten, beep och vänta på OK, klart"-kalibrering. Sånt ska man inte göra, bara om controllern har problem med de ESCar man har och då märker man det eftersom de inte piper OK.

    Jag vet inte vad du använt för controller, men det kanske inte är samma med andra. Jag har använt DJI och ZeroTech utöver 3DRobotics/3DR APM/Pixhawks mm. Samt nån Naze mm. Och dom brukar samtliga funka finfint med 50-50.

    Ju mer jag skriver desto mer är jag tveksam till att ESC-kalibreringen med controllern fungerat som det är tänkt...

    När jag byggt multicoptrar (20-tal) har jag bytt proppar tills jag hovrat just under 50% throttle-spak. Har man för lite throttle vid hovring så är multicoptern spattig och instabil, sticker iväg som en projektil när man gasar till. Och har man för mycket throttle så flyger den som en sten. När man drar av gasen så sjunker den snabbt och man får vara kvick på att ge gas så den inte sjunker ner i marken så att säga och fullgas gör att den stiger långsamt (nu pratar jag stabiliseringslägen och inte meter-per-sekund-max-begränsade-stigande-värden som används i GPS Lock, Position Hold, Loiter, osv.

    Så jag fattar absolut inte varför man INTE vill ha symmetriskt mellan 0-100 throttle och 0-100 motor. Som du säger, gasspaken styr inte direkt, men den ska ju i så fall gå att ställa in symmetrisk så att den gör det, i stabilize-läget. Alla andra GPS och dylika lägen så ger man bara kommandon åt multicoptern att göra något (controllern följer inställda värden blabla).

    Loggar allt så vet exakt vad den gör. Men har ej vågat ge fullgas pga värdet på grejerna utan vill veta vad jag håller på med "den teoretiska vägen". =)

    Den ska kunna flyga en bit över 30 minuter med 15", men det går inte nu.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av andWho Visa inlägg
    Igen, det är inte gasspaken som gasar direkt.
    Vill du ha stabil automatisk hovring behövs ngn form av höjdmätare som gasar åt dej och reglerar höjden. GPS, Lidar, Laser, Baro etc etc. Kan aldrig funka med bara gasspaken i mitten utan reglering.
    /A
    Varför lyssnar jag inte på folk. ;-)
    Eller, jag har ju gjort det. Läst på forum, hört andra säga hur det ska vara osv.
    Men de och jag har ju haft fel!!!
    Du har så rätt. Det är inte spaken som ska vara 40-60% och helst under 50%.
    Utan det är PWM-out från controllern.
    Jösses... (syftar på mig).

    Stort tack för att du fick mig att psyka ner mig i detta lite till så jag till slut vart övertalad.

    Så nu blir det att få denna luns att flyga som den ska, bara vädret ger med sig.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •