Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Mindre twin boxermotorer 4takt bensin.

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    26
    Jobb
    Utsäde foder spannmål.
    Klubb
    Motala modellflygklubb.

    Standard Mindre twin boxermotorer 4takt bensin.

    Hej kollegor.Finns det inga mindre 2cylindriga bensinmotorer 4 takt?Saito tex har ju 50-60 cc som minst vad jag sett.Kollar lite efter 30 cc 2cylindrig 4taktare men det verkar ej finnas.Någon som vet något?

  2. #2

    Standard

    Av en händelse så tittade jag på samma sak tidigare i veckan. Hittade denna.

    https://www.autopartner.se/flygplan/...s-metanolmotor

  3. #3
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Daniel Ahlin Visa inlägg
    Av en händelse så tittade jag på samma sak tidigare i veckan. Hittade denna.

    https://www.autopartner.se/flygplan/...s-metanolmotor
    Det finns många mindre motorer som ovan, men dom går inte på bensin. Där emot kan man konvertera själv, exempelvis med Runtronic tändsystem. Om det är ett bra svar på frågan vet jag inte men då kan man använda Saito, OS, ASP mfl på Bensin.

    Gjorde detta själv för många år sedan med en TT FS91 och det funkade bra. Motsvarande funktion som på metanol fast mycket mindre förbrukning.

    https://www.hab.se/tillbehor-verktyg...ndriga-motorer
    Superhero

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    26
    Jobb
    Utsäde foder spannmål.
    Klubb
    Motala modellflygklubb.

    Standard

    Jag fick köpa en encylindrig saitomotor.Får väl se om de blir så mycket vibrationer på en sådan så kärran skakar sönder då får jag handla en sådan du visade Daniel.Men har redan en sådan dock av äldre modell.Undrar så om det bara är att montera tändsystem annars på metanolarna?Dem är ju ganska mycket billigare med vad jag sett på autopartner som jag för övrigt tycker är en bra affär då jag blir trevligt bemött där.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Gjorde detta själv för många år sedan med en TT FS91 och det funkade bra. Motsvarande funktion som på metanol fast mycket mindre förbrukning.
    Vad satt motorn i för kärra?
    Har fattat det som att flera som gjort denna konvertering med ungefär samma storlek på motor har råkat ut för att motorn väldigt gärna vill överhettas.
    Hade du några sådana problem?

  6. #6
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av zeno Visa inlägg
    Vad satt motorn i för kärra?
    Tändläget måste justeras nära spikning, bränslemängden måste vara rätt och sedan en vettig oljeinblandning. Sen får man ju experimentera med kylbafflar om det behövs. Det finns säkert dom som har mycket mycket mer erfarenhet där än vad jag har.


    Haha....
    Superhero

  7. #7

    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    58
    Jobb
    pensionerad Bilmekaniker
    Klubb
    Tullning mf samt på Öland borglanda moddellflyg

    Standard

    Jag har monterat tändsystem på Saito 220 samt 182 funkar utmärkt.
    Och kör på metanol..

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •