Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 36

Ämne: Super Sicroly 40

  1. #1

    Standard Super Sicroly 40

    Inte så mycket mer att säga än rubriken men...

    En MK Super Sicroly 40, byggd för sisådär 40 år sedan men troligtvis aldrig flugen. Nu inköpt av mig och försedd med en OS40FSR och tidsenlig plastpropeller. Lite småfix och radio kvar men snart flygklar!

    Tycker den var fin nog att dela här, den som byggde den har gjort ett fint jobb, i synnerhet med klädseln.

    Någon som har tips eller erfarenheter av en sådan får gärna dela med sig
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	28A873ED-0372-40D2-B389-8F946B6C48C2.jpg 
Visningar:	507 
Storlek:	82,6 KB 
Id:	66923  

  2. #2

  3. #3

    Standard

    Idag var det premiär. Modellen flyger fantastiskt bra! Motorn är sliten och behöver nya lager märkte jag. Tyvärr får ni en uppochnervänd bild... Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	B41837D1-6B49-4115-9773-0E5FD93C6247.jpg 
Visningar:	298 
Storlek:	203,1 KB 
Id:	66954

  4. #4

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Landat inverterat??
    Retroholic!

  5. #5

    Standard

    Tillbaka till glada 70-talet!

    Flygning med ovan nämnda modell igen. Saknar det riktiga klippet i motorn, men det var kanske inte bättre för 40 år sen? Blev ett par repor med en Flair Meteor 40 också. En modern os46 med pipa gav en helt annan fartupplevelse till en 70-talsrelik

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	52451AA9-771E-4C63-B460-F00512B42AAF.jpg 
Visningar:	211 
Storlek:	272,3 KB 
Id:	68307

  6. #6

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Spar den fina gula plastpropellern i vitrinskåpet och sätt en APC 11x5 eller 10x6 på kärran!

    Lars

  7. #7

    Standard

    Tack för tipset. Ska testa det!

  8. #8

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	B41837D1-6B49-4115-9773-0E5FD93C6247.jpg 
Visningar:	170 
Storlek:	219,7 KB 
Id:	68311
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	B41837D1-6B49-4115-9773-0E5FD93C6247.jpg 
Visningar:	84 
Storlek:	203,1 KB 
Id:	68310  

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Super Sicroly är en ganska intressant modell med lite historik.
    Designad av Hanno Prettner och såleds som MK byggsats i 60 (för 10 cc 2-takt) och 40 storlek (6,5 cc). Fanns inte i 20 storlek (4 cc) som en del andra F3A modeller ur MK's byggstatssortiment. T ex efterföljaren Curare hade MK i alla tre storlekar.
    Jag har själv en obyggd MK Super Sicroly II 60 storlek, dvs storebror till din modell, får se om jag bygger den.
    Hanno Prettner blev 4:a på VM F3A 1971 i USA med Super Sicroly I. På nästa VM 1973 i Italien blev det en 3:e plats med Super Sicroly II. 1974 vann han Tournament Of Champions (TOC) i USA med Super Sicroly II och blev $5000 rikare för sin seger.
    Totalt tror jag han vann TOC 8 gånger genom åren med lite olika flygplan och kammade hem totalt ca $100000 på sina TOC segrar genom åren.
    Många gamla F3A kärror flyger väldigt bra, de var ju konstruerade för den tidens FAI F3A konstflygprogram. Ofta ärver en nedskalad version av planet, som med Super Sicroly 60 och dess lillasyster i 40 storlek, de fina flygegenskaperna.
    Många väljer numera att sätta elmotor i de gamla klassiska F3A maskinerna från förr, men för att få den rätta atmosfären är nog en 2-taktare, ev. med pipa, det som ger nostalgiflygning med sådana här gamla kärror den extra kryddan. Ljudet från motorn och lukten av ricinoljeindränkta avgaser kan som många vet upplevas som behagligt. Nackdelen var förr när man skulle tvätta av modellen efter dagens flygningar, man kan undra hur många km toalettpapper man använt genom åren för att torka av kletiga modeller.

    /Bo

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Hej,
    Super Sicroly är en ganska intressant modell med lite historik.
    Designad av Hanno Prettner och såleds som MK byggsats i 60 (för 10 cc 2-takt) och 40 storlek (6,5 cc). Fanns inte i 20 storlek (4 cc) som en del andra F3A modeller ur MK's byggstatssortiment. T ex efterföljaren Curare hade MK i alla tre storlekar.
    Jag har själv en obyggd MK Super Sicroly II 60 storlek, dvs storebror till din modell, får se om jag bygger den.
    Hanno Prettner blev 4:a på VM F3A 1971 i USA med Super Sicroly I. På nästa VM 1973 i Italien blev det en 3:e plats med Super Sicroly II. 1974 vann han Tournament Of Champions (TOC) i USA med Super Sicroly II och blev $5000 rikare för sin seger.
    Totalt tror jag han vann TOC 8 gånger genom åren med lite olika flygplan och kammade hem totalt ca $100000 på sina TOC segrar genom åren.
    Många gamla F3A kärror flyger väldigt bra, de var ju konstruerade för den tidens FAI F3A konstflygprogram. Ofta ärver en nedskalad version av planet, som med Super Sicroly 60 och dess lillasyster i 40 storlek, de fina flygegenskaperna.
    Många väljer numera att sätta elmotor i de gamla klassiska F3A maskinerna från förr, men för att få den rätta atmosfären är nog en 2-taktare, ev. med pipa, det som ger nostalgiflygning med sådana här gamla kärror den extra kryddan. Ljudet från motorn och lukten av ricinoljeindränkta avgaser kan som många vet upplevas som behagligt. Nackdelen var förr när man skulle tvätta av modellen efter dagens flygningar, man kan undra hur många km toalettpapper man använt genom åren för att torka av kletiga modeller.

    /Bo
    Kul info! Jo, den flyger bra. Men den är också lite känsligare för vind än den tyngre och snabbare Meteoren.

    Har en obyggd Blue Angel 60 (dock tyvärr ingen MK) som ska färdigställas när tid finns, samt en lite nyare Saphir 2 som flyger fantastiskt bra. Gamla F3A modeller är mycket behagliga, enkla att flyga men ändå precisa och kapabla om piloten är någorlunda tränad. Jag skulle nog nästan säga att t.ex SS 40:n hade funkat bra som en andramodell till en nybörjare.

  11. #11

    Standard

    Halloj.
    Kan inte låta bli att skriva en rad, då jag har en Super S. 60a.
    (Tror jag i alla fall...)
    Ligger för restaurering f. N.
    Inte så mycket kvar.
    Hade en HP 10cc.
    Men kommer nog sätta in en elmotor tror jag.
    Eller också blir det en Veco 61.
    Vingen hade ruttnat upp, men jag fick tag i en Curare vinge som passade perfekt.
    Ha det så gott.
    Mvh Magnus

  12. #12

    Standard

    Jag har länge varit sugen på en äldre F3A modell typ Curare eller liknande. Man läste ju om Hannu Pretner i lite olika tidningar. Hur är en Curare uppbyggd som?

    /Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2020-06-11 klockan 14:58.

  13. #13

    Standard

    Hittade en ritning att ladda hem här https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=5527 så nu blev man lite sugen.

    /Mats

  14. #14
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Hittade en ritning att ladda hem här https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=5527 så nu blev man lite sugen.

    Har oxå bygtt en Curare 60 med elsnurra. Betydligt mer drag med el. Flyger kalasfint.
    /Mats
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	CURARE 60.jpg 
Visningar:	806 
Storlek:	137,3 KB 
Id:	70058

  15. #15

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Klickar på "Gillaknappen"!
    Retroholic!

  16. #16

    Standard

    Snygg! Men med tanke på byggherren är det ju inte förvånande

    Om jag typ nästa vinter skulle bygga en så blir det nog med metanolmotor. Jag har fastnat för el då det är så enkelt men har samtidigt lite metanolabstinens. Sedan ligger det ett par motorer i lådan och väntar. Jag har fått för mig att den tidens F3a modeller ska vara riktigt trevliga att flyga.

    /Mats

  17. #17

    turbins avatar
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    285
    Jobb
    Miljonär i tid
    Klubb
    MFK Skvadern Sundsvall

    Standard

    Hej.
    Jo nog var dom trevliga, hade Kvik fly med Webra speed och Curare med Rossi och även Mach 1 med Os och Webra speed.
    Lättast var nog Kvik fly och den vaggade jämt på stjärten i hög fart. Curaren var nog mest vändbar och flög renast tycker jag. Mach 1 var klart snabbast med Webra och tyngst. Tror jag ska skaffa nån av dom igen för det var fan så kul.
    Matti

  18. #18

    Standard

    Nu blev jag ju ännu mer sugen. Jag ska studera ritningarna på Curare om den ser ut som något jag kan gå iland med. Men så avancerat uppbyggd var dom väl inte på den tiden. Curare är den modell jag kommer ihåg.

    /Mats

  19. #19

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Finns ju diverse nya byggsatser och shortkits av Curare,
    https://www.google.com/search?q=cura...hrome&ie=UTF-8
    Retroholic!

  20. #20

    Standard

    Finns mycket fint från den tiden. Även om jag själv är 80-talist så uppskattar jag verkligen designen och storleken. Har som tidigare nämnts en Blue Angel som i mitt tycke är den snyggaste av dem alla.

    Även en obyggd MK Atlas 60 men där gör det nästan ont bara att lyfta på locket. Ont på ett bra sätt

    ”Komet” tycker jag också är väldigt snygg.
    https://youtu.be/cnBBVvjOcVk
    finns för övrigt i ny tappning igen.
    Senast redigerat av Phastey den 2020-03-06 klockan 22:25.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •