Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 25 av 25

Ämne: Webbar?

  1. #21

    Standard

    Man kanske inte ska tänka alltför tvådimensionellt, vridstyvheten bestämmer väldigt mycket av vingens hållfasthet när man får upp farten...

  2. #22

    Standard

    Frågan har avhandlats en gång tidigare på det andra forumet, efter att jag hade frågat i samma banor. Dumt nog kan tyckas, eftersom jag faktiskt borde kunnat komma till rätt slutsats själv om jag bara tänkt efter lite (jag har ju faktiskt läst hållfasthetslära en gång i tiden. DOH! som Homer Simpson brukar säga...).

    Nåja nog om det, den gången mynnade frågan ut i en tämligen bra artikel av signaturen "Röde Baronen" som jag tar mig friheten att länka till här: Lite om hållfasthetslära.

    Om intresse finns kanske vi kan fråga om vi kan få återge artikeln här i tråden.

  3. #23

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Nu tänker jag kanske lite avigt, men...

    Vi kan ju börja med att vingens rotänta sitter fast i kroppen som den ska.
    Och vi förutsätter att vingbalken är konstruerad som en I-balk med horisontella fibrer plus en "förstärkningslist" på ovansidan och undersidan.
    Om man nu tänker sig att man gör en upptagning efter en dykning och det blir böjmoment i vingbalken/I-balken, så kommer undersidan av balken att dras isär och ovansidan tryckas ihop. I mitten av balken är det noll dragkraft.
    Då vill i alla fall inte jag ha vertikala fibrer/webbar, för då kommer dessa att dras isär!
    Horisontella fibrer däremot är hart när omöjligt att DRA isär.
    Spryglarna är av underordnad betydelse (spryglarna är ju egentligen till för att bilda en "låda"), så länge webbarna är ordentligt limmade i sidorna mot spryglarna så kommer dessa webbar (med horisontella fibrer) att bilda en mer eller mindre homogen balk.
    Bild #3 i Elgstrands inlägg http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post439565 illustrerar ganska bra vad som händer i ett böjmoment, tycker i alla fall JAG.

    Men jag kan ha fel, någon får gärna övertyga mig om detta....
    Retroholic!

  4. #24

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    536
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Så kan man tänka, men tänk en gång till. Det är till en del ett böjmoment ja, men inte riktigt så enkelt. Det är också en parallellogramförskjutning som beskrivs i den artikeln Ingemar länkade till ovan. En fyrhörning, som bildas av spryglar och balkar, är aldrig lika stabil och stark som en triangel. Denna triangel är INTE en liksidig triangel med 45 graders hypo som nämnts ovan, den är mera flack och skjuvkraften därmed också betydligt mera flack. Och skjuvkrafter längs med fiberriktningen ska man undvika, därav är det bättre med vertikal fiberriktning.
    Men egentligen rätt marginellt, huvudsaken är att man har webbar alls, bättre än inget oavsett fiberriktning.
    /A

  5. #25
    Elgstrands avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    348
    Klubb
    Klubblös Linköping

    Standard

    Hej.

    I en traditionell vingkonstruktion så tar över och undre balk upp böjkraften (tryck&drag) i vingen och webbarna tar upp "parallellogram krafterna" (skjuv) i "lådan" mellan spryglarna.

    I din vinge Thomas kan jag inte se att du får några "parallellogram krafter" att ta hänsyn till då du har en homogen balk.

    Rätta mig gärna om jag har fel men jag tror det är ungefär så här det fungerar.

    Mvh Fredrik.
    Senast redigerat av Elgstrand den 2018-11-24 klockan 11:51.
    Flyger helst segel

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •