Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 29 av 29

Ämne: Östersundsträffen 2019 shootout mitt(?)

  1. #21
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard Mitt sista besök på Östersundsmeeting....Näe skulle inte tro det.

    Tack för en trevlig träff trots det dåliga vädret, det är alltid roligt att träffa likasinnade, trots att jag officiellt har lagt ner mitt modellflygande efter ca 65år.
    Fick mig verkligen en fin överaskning vid middagen på lördagskväll.
    Den fina Mothfronten pryder verkligen sin plats och jag uppskattar den väldigt mycket tusen tack till Östersunds modellflygklubb.

    Självklart anmäler jag mig till 2020års träff, tänkte att i nästa år skall jag vara först att anmäla sig, men där bedrog jag mig, för vem var inte först om inte Kaj Krut, attans också!!! Undrar vad det kan bero på??
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0265[1].jpg 
Visningar:	79 
Storlek:	48,5 KB 
Id:	68435  
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  2. #22


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 783
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Så vaknar man då måndagmorgonen efter den 15:e Östersundsträffen och går på den vanliga morgonpromenaden….Solen skiner från en blå himmel med sprida moln och värmer skönt. Redan på morgonen är temperaturen runt 15 grader. Flaggor och vimplar hänger lite lojt nästan rakt ner. Alltså perfekt flygväder!

    MEN - så var det inte riktigt under de dagar träffen pågick. Tyvärr blåste i stort sett all flygning bort med vindar runt 7-8 m/sek och med byar på kanske det dubbla. Till och med stora stadiga modeller behövde tjudras fast när de var parkerade i depån.

    Några djärva personer vågade trots detta flyga sporadiskt och under någon timma fram mot natten mojnade vinden så att det blev lite flygning.

    Men trots vind och kyla hade vi en trevlig träff med mycket tid för snack och nätverksbyggande. Som många uttryckte det - flyga kan man ju alltid göra hemma men träffa gamla och nya vänner gör man bäst på en träff!

    Lägger med ett gäng bilder från träffen. Det är ju lite lurigt för på bilderna ser det ju ut som fint flygväder men VINDEN SYNS INTE!

    Några av höjdpunkterna var att se den stora (1/5) Viggen, ett par hembyggda motorer, landskampen där den planerade ballongjakten med flygplan ersattes av ballongskjutning med luftgevär, se Gullans Vampire och chatta med Bokis och Rolle samt förstås att möta alla deltagare och se deras häftiga byggen.

    Min personliga höjdpunkt var att tillsammans med åldermännen och vännerna Lars Pekkala och Kay ”Krut” få möjlighet att provflyga min stora Tiger Moth efter motorbyte. Det blev någon timma med uppehåll i blåsten sent på lördagskvällen och i nästan midnattssol gjordes flygningen. Allt gick bra och med den nya större motorn var det ett helt annat plan att flyga.

    Tack för att ni kom och gjorde träffen till en bra sådan trots vädret!

    Nu börjar vi planeringen för nästa års träff! Ni är välkomna och snart kommer lite mera detaljer och anmälningsformulär på http://östersundsträffen.se


    Allt klart för träffen!











    Lars Pekkala i skala 1/1 och 1/3

    Med vänlig hälsning, Kjell Nilsson

  3. #23

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Ett stort tack till Er i Östersunds Modellflygklubb för Ert engagemang och Ert vänliga bemötande på årets Ö-träff. Det gör att man längtar tillbaka till Er igen. Synd bara att det är så långt mellan träffarna!

    Jag vill också tacka Er för den fina förtjänstplatta som jag fick på kamratmiddagen. Den kommer att pryda sin plats i finrummet och påminna om såväl avverkade som kommande träffar. Stort tack.

    Tack också till alla Ni som, trots vind och kyla höll ångan uppe och trotsade vädrets makter. Utan Er, ingen träff. Jag vill också passa på att gratulera Lars till det fina "Mothpriset" Grattis Lars! Du får också dela första platsen med mig på nästa års anmälningslista. Gamla rävar står numera högt på listan, eller?

    Stor kram till Er alla,
    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4638.jpg 
Visningar:	53 
Storlek:	137,2 KB 
Id:	68440  

  4. #24
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    En film på konsthantverk som förevisades i Östersund:

    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  5. #25

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Oooooo.....
    troligt hantverk!
    Ljudet gör att alla nackhåren står i givakt!
    Retroholic!

  6. #26

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 181
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Jajamän på Östersundsträffen händer det, spännande saker dök upp trots vädret.
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2023/2025.

  7. #27


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 783
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Dubbelpostar nedanstående - det hände ju vid Östersundsträffen men får samtidigt bli ett avslut på byggtråden för för Mothen.

    Efter motorbyte i Mothen var det tänkt att hon skulle flyga vid årets Östersundsträff. Det såg inte så ljust ut då hela träffen karaktäriserades av mycket kraftig och byig vind som dessutom låg helt tvärs banan. MEN - plötsligt under lördagskvällen vid ca 23-tiden mojnade vinden och Mothen gjordes startklar. De 2 "old boys" som var med var Lasse Pekkala, som bistått med råd och erfarenheter från sin tid som pilot i riktig Tiger Moth samt Kay Olson, som ofta är med som stöd vid mina provflygningar och liknande. Den här flygningen var premiär efter motorbytet som finns beskrivet tidigare i den här tråden.

    Det blev alltså en flygning i nästan midnattssol. Under flygningen började det blåsa igen så jag valde att inte landa i rak sidovind utan det blev i motvind på gräset.











    Med vänlig hälsning,
    Kjell Nilsson

  8. #28

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Fin flygning Kjell och en härlig avslutning på en mycket trevlig byggtråd. Det var gott att se hur Lasse Pekkala riktigt njöt där han stod bredvid mig. Jag tror han drömde sig upp i kärran där den kretsade runt i midnattssolens guldgula sken.

    Nu ska du väl äntligen få tid till att påbörja bygget av din SK-50:a Ett projekt som vi ser fram emot under kalla höstkvällar som ju snart lär komma.

    Kay krut

  9. #29
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Tack för det Kjell! Härligt!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •