Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Extern voltmätning via telemetri

  1. #1

    Standard Extern voltmätning via telemetri

    Hej,

    Håller på med en Futaba T14SG och en Futaba R7003SB FASSTest-mottagare. Som standard kan man mäta spänningen på RC-mottagaren via telemetri och ha larm på det. Funkar fint! Man kan även ansluta ytterligare en extern mätning av spänning (upp till 70 Volt) till mottagaren som också den kan övervakas via telemetri till sändaren där man kan läsa av spänningen. Det finns även larm för detta. Men den får jag inte att funka. Helt tyst. Nån som använder detta?

    /MickeM



    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Lite vid sidan om, men kul: Jag såg en YT-video där byggaren hade monterat en cell-voltmätare av det billigaste slaget på flygplanet så att FPV-kameran såg displayen...
    Fiffigt, tycker jag.

  3. #3

    Standard

    Hehe, jo det är ju också ett sätt. =)

    Här handlar det om en multicopter som har flera ackar. De är kopplade till ett system som har koll på ackarna och det larmas när något börjar hända med en ack så man kan landa omgående. Men LEDar där uppe i dagsljus innebär att man måste ha LEDar åt alla håll och man ska titta upp också. Jag har inte hittat något vettigt pipande (åt alla håll) som hörs ner till marken när den brölar på där uppe med alla propellrarna. Larmet funkar som ett relä så tänkte man kunde koppla bort spänningen till denna externa mätning (sjunker från 6S ner till 0V). Så jag tänkte att man kunde aktivera larmet på sändaren som man faktiskt har relativt nära sig när man flyger, både med vibration och pipsignaler, men även röst om man så vill som T14SG stöder. Men jag får ingen alert what so ever med Externa mätningen fast det är aktivt enligt bild.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Skaffa en lipo varnare till radion, du kopplar in de olika ackarna på en balansport och får den att varna när en cell går under ett visst värde.

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  5. #5

    Standard

    Har provat LiPo-varnare på balansportarna på ackarna på multicoptern. Hörs ej ner till marken. Dessutom är alla LiPo-varnare jag köpt på sista tiden så otroligt inexakta så de kan inte mäta vettigt så de piper på tok för tidigt fast man ställt in dem på väldigt låg spänning. Köpta i Sverige till och med.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6

    Standard

    Använder en annan sensor, CA-RVIN-700 men med i princip samma funktion till en 14sg. Det ska dock inte spela någon roll.

    För min del så aktiverade jag en vibrationsvarning och då verkade pipet komma "på köpet" när spänningen gick ned. För att få talfunktionen (via inkopplade hörlurar) måste du ha lagt in den senaste firmware/softwareuppdateringen. Dessa hittar du gratis på Futabas hemsida. Bara varning (utan tal) borde funka ändå, ska kolla mina inställningar när jag kommer hem.

    Någon inbyggd högtalare finns inte i 14SG såvitt jag vet, då får du ansluta en via 3,5mm porten i så fall om du inte vill använda hörlurar.

  7. #7

    Standard

    I bruksanvisningen till mottagaren där sensorn kom med så står det om den sensorn. Kanske är sammalika "innanför"? På utsidan står det bara EXT Volt nånting och endast för R7003SB.

    Jag kör version 7c i sändaren. Senaste som finns. Men man måste ladda ner språkuppdateringen också, men det behövs inte. Räcker med pip och burr. =) Ska ju funka eftersom det funkar med vanliga RC-mottagarspänningen, den piper och burrar.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Det finns en telemetrimodul som heter SBS-01C som är väldigt bra till elmodeller. Den sitter mellan acken o fartreglaget o sänder kontinuerligt både volt o Ampere samt hur många mAh man gjort av med sen den nollställdes (knapp på modulen) o där kan du sätta larm på vilket du vill. Mycket smidigt då man kan sätta larm så man aldrig kör ur LiPo-acken för mycket till skillnad mot att flyga på en timer som inte vet om du flugit hårt eller lugnt.
    Jag har en sån i min Funcub XL o tycker det är suveränt. Rekommenderas starkt!
    Våga vägra Powerbox!

  9. #9

    Standard

    Kollade mina inställningar igår och på displayen ser det likadant ut som på din.

    Sneglade också på SBS-01C men tyckte den var lite dyr. Använder R7008SB och på den finns ett särskild uttag för extern voltmätning där CA-RVIN passar. Dock får jag bara spänningen momentant, inte mAh eller Ampere.

  10. #10

    Standard

    Per P: Jag har en 200A Mauch-sensor mellan varje ack och PDBn. Sensorerna är sen kopplade till huben som övervakar ackarna och den har ett "relä" som går aktivt vid variation, i olika nivåer, dvs "larmet". Men man kan välja larm där. Sätta tex något som ljuder eller blinkar. Eller som jag tänkte, sätta något som kan skapa larm i RC-sändaren. Sensorerna mäter strömmen så det har jag redan övervakning på ner till en laptop via telemetri, men det är bara totala mätningen, inte per ack. Eftersom huben ska ha koll på ackarna så är det den jag vill ha koll på. Så bara jag får det att pipa och burra i T14SG på den externa mätningen så skulle det lösa mitt problem. Man får ju hoppas att den börjar pipa och burra om spänningen försvinner. =)

    Phastey: Jag kom på att jag kanske hade för snäv nivå på mätningen. Jag får ladda ackarna och sätta larmnivåerna lägre än bara 0,1 V under. Får testa.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Finns ett företag i danmark som säljer sbus sensorer. Jag har köpt både voltmätare (e-fuel) å variometer från honom å dom fungerar mycket bra. Variometern är dessutom mycket bättre och billigare än futabas egna motsvarighet.

    Grejerna kom med posten på 3-4 dagar.

    På efuel kan du se hur många volt acken har, hur många amp som dras ur acken å så räknar den hur många mAh som använts. Sedan kan du via sändaren sätta alarm tex både på förbrukat mAh eller lägsta volt. Larmet för förbrukad mAh kan dessutom nollas via knapp på sändaren så du kan landa i lugn å ro utan att sändaren tjuter

    https://shop.tje.dk/catalog/index.ph...8tonutoedmkpb2
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  12. #12

    Standard

    Meningen är inte att köpa nya grejer igen (redan bytt bort 3DR, 3DRobotics, massa halvfabrikat, AttoPilot mfl och äntligen hittat bra grejer som mäter rätt), utan hålla oss till Mauch som de flesta hänvisat oss till som eftersökt noggranna mätningar som funkar med Pixhawk 2.1, Mission Planner osv. Själva mätningen av ackarna är inte problemet, utan larmet ut från Mauch hubben som övervakar ackarna. Vi är ute efter redundans och säkerhet och vill ha något som härjar till om en acks cell får nåt fel eller om en ack avviker i belastningen mer än 10% osv. Och det gör denna Mauch hub. Den har en utgång som larmar och det är den vi vill använda. Men varken ljud eller ljus uppe i multicoptern funkar, varken hörs eller syns. Så därför ville jag använda nåt sätt att läsa av larmet... på marken. Måste prova den där Futaba-sensorn lite till eftersom vi inte vill bygga om något som redan funkar, utan använda larmfunktionen. Eller om det heter alarm. =)

    När spänningen är för låg i multicoptern så flyger den hem och landar själv så det är inget problem. Och om spänningen inte räcker för att flyga hem så landar den där den tycker att det är dags att landa, det går ändå att korrigera med sändaren.

    Och sändaren håller timtal utöver multicopterns flygningar som utförs. Skulle den dö gör det inget heller, då flyger multicoptern hem och landar även då. Dör en motor så flyger den också hem och landar. ;-) Händer en massa annat så larmas det i datorn via telemetri. Där man även övervakar strömförbrukning, ström den drar, spänningar osv osv... Men om en ack får nåt fel vill vi veta det och landa kvickt för det brukar man hinna göra. Den övervakningen finns inte. Förutom i huben. Vi vill ha det där larmet att funka, det är allt. ;-) Måste prova mer, det ska ju funka, funkar för andra.

    Danska länken, tackar, mera SBus lär det säkert också bli. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #13

    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    1
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    RFK GRipen

    Standard

    Om kabeln mellan spänningskälla och mottagare är rätt kopplad, misstänker jag att du bara skall Linka om mottagaren mot sändaren igen.

  14. #14

    Standard

    Kabeln borde va rätt kopplad, sändaren visar bägge spänningar, se bild i första inlägget. Nu har jag fått ett drös tips så det blir att testa och se. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #15

    Standard

    Kopplade in ett annat ack och så funkar det... Jag lade spänningen på 0,0V och drog ur kabeln. Då började T14SG pipa och vibrera som det var tänkt. Så... vad det var för skillnad mot förr? Kanske för låg spänning eller nåt. Det är enda skillnaden. Nåh... då vet jag att det funkar och kan använda larmet. =) Smidigt som sjutton! Tack för allt spånande.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •