Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Läsvärd artikel på SMFFs web

  1. #1


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard Läsvärd artikel på SMFFs web

    Länkar till en läsvärd "debattartikel" som handlar om förr, nu och framtid...

    http://www.modellflygforbund.se/Arki...dssonfunderar/

    Med vänlig hälsning,
    Kjell Nilsson

  2. #2
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Bra skrivet som vanligt Mats!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #3

    turbins avatar
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    285
    Jobb
    Miljonär i tid
    Klubb
    MFK Skvadern Sundsvall

    Standard

    Håller med om varenda rackans stavelse, och så här är det och så här kommer det att bli tyvärr.
    Mvh
    Matti

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Håller med om mycket, men inte den här biten:
    -"Marknadskrafterna världen över, har styrt utvecklingen till försäljning av billiga, oftast kompletta paket med ”leksakssändare” oftast svårflugna och för den okunnige, svåra att laga, tyvärr kommer inte dagens tilltänkta utövare till landets klubbar förrän det är för sent."

    Kanske är det mycket av detta antagande som håller folk borta ifrån klubbarna?
    Nu vet jag inte vad det är för RTF-paket som kommentaren avser. Men många av "leksakssändarna" är bra mycket bättre och säkrare än äldre icke computer-sändare alá 35Mhz.
    Dessa modeller är väl mer eller mindre alltid foam/cellplast-plan. Kanske är det tvärtom, att de är så lätta att laga att ägaren inte behöver ta sig till en klubb för att få hjälp?
    Har tyvärr hört röster på fältet (det var länge sedan som tur är) när det dykt upp nybörjare (vilket också var länge sen, kanske hänger det ihop?!) som gärna berättat att sändaren dom har är rena skiten. Och har man inte byggt ett plan själv så är man inte värd mycket. Allra helst ska man ha odlat balsaträdet på sin egen baksida.

  5. #5
    Elgstrands avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    348
    Klubb
    Klubblös Linköping

    Standard

    Japp, sen är det nog konsumenterna som har styrt utvecklingen? Bra artikel som lämnar lite eftertänksamhet.

    Mvh Fredrik.
    Flyger helst segel

  6. #6

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Nån gång i början av det glada åttiotalet var jag och en kompis med på SMFF:s ledarskapsutbildning i MFK Gamens regi i Norrköping.
    Se länk: http://www.hoglandetsmfk.se/Berggrens/album01.htm
    Inget ont om SMFF, men här fick verkligen lära oss av Bo Hallgren om aerodynamikens gyllene grunder.
    Vi tillverkade handlunsare med riktig vingprofil, vi plottade vingprofiler i ett koordinatsystem, vi provade modellerna "the hard way".

    Allt denna kunskap har givit mig RIKTIGT mycket när det gäller tänket av val av vingprofil, planets utformning, struktur mm.
    Det är väl lite det som saknas i dagens modellflyg, här köper man något som redan är tillverkat (av kineser som inte har samma kunskap) som man förutsätter har vettiga flygegenskaper. "Är det redan tillverkat, så ska det flyga!" Oftast blir det bra, men en ordentlig genomgång av någon kunnig person i en modellflygklubb är guld värt!

    Dåtidens ARFmodeller är inte att förakta, men gammaldags aerodynamikkunskap är A och O.
    Det är lite DET jag saknar nu för tiden, aspiranter vet ATT det fungerar, men INTE VARFÖR.
    Här har klubbarna ett stort ansvarsåtagande, helst genom lärarledda byggkvällar där man får bygga från scatch och lära sig aerodynamikens gyllene grunder.
    Och så är det ju så mycket mer tillfredsställande att flyga med en model som man har tillverkat i stort set själv, jämfört med en färdigmodell köpt på nätet!
    Kanske en utopi, men jag efterlyser byggkvällarna som jag hoppas att många modellflygklubbar fortfarande har med inspirerande lärare......
    Retroholic!

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fast skall man vara ärlig så finns det väldigt många ytterst välflygande "färdigmodeller" idag - både EPO-kärror liksom konventionella balsabyggen.
    Vill nog hävda att de färdiga kärrorna i stor utsträckning är betydligt bättre utformade aerodynamiskt idag än för bara några år sen.
    Men f ö håller också jag med Mats i mycket av det han skrivit i sin artikel - bra jobbat.
    Roger

  8. #8

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    ..
    Kanske en utopi, men jag efterlyser byggkvällarna som jag hoppas att många modellflygklubbar fortfarande har med inspirerande lärare......
    Vissa kan och har det kul.
    Det behöver inte vara balsa.
    Att skära ut vingar i parti i "gammal hederlig friggo" skapar plan som knappast kostar något och som man har råd att busflyga och klubbtävla med. https://www.facebook.com/groups/3207...2766641504652/
    Jag är vän med klubben och blir inspirerad av att de verkar flyga flera dagar i veckan året runt.
    En friggovinge som man kan sätta motor på om man vill. Allt från en liten vinge med 35 mm fläkt eller innemotor med vanlig propeller eller lite större - och ännu större med motorgondol och 50cc bensinmotor.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  9. #9

    Standard

    Största problemet häröver är att ingen har tiden längre. Allt annat tar upp all tid så det finns inte ens tid att kika/skriva i lokala forumet. Men intresset finns kvar för ingen säljer grejerna, förrän några år senare när det kommer upp en större säljesannons eller sådant som tidigare helst inte såldes gärna säljs bort så det får användas. De flesta har allt kvar så de kanske väntar på att det dyker upp mer tid. =) En får ju hoppas.

    Det andra stora problemet är att det inte dyker upp nybörjare mer. För ca 10 år sedan så var det inte EPO-kärror som gällde och då skaffade nybörjarna träflyg med metanolmotorer och fick pallra sig ut till fältet och flyga med andra likasinnade. Hur roligt som helst. De flesta fastnade då i hobbyn.
    Idag köper nya en EPO-kärra (RTF och välflygande) och flyger på första bästa öppna område ovetande om förbud runt riktiga flygfält. Och efter några krascher med limningar med olika limsorter och silvertejp så inser de att de lekt färdigt och inte går vidare. Flyga var ju kul så länge det varade.

    Dessutom verkar folk hålla i pengarna mer nu. Att satsa 1000€ på en hobby är ju vansinne. Går det att få tag på ett komplett bra nytt paket från ebay för en hundring så är det ju ett fynd och "samma sak" enligt dem.

    Jag tycker fortfarande det är något helt annat att flyga (och bygga eller montera) ett träflyg med förbränningsmotor och starta på en bana än att ladda LiPo't, trycka in det i EPO-kroppen och handkasta iväg flyget på bakgården. Men vad skulle en nybörjare veta skillnaden på det, många har ju inte ens varit till fältet eller ens sett ett träflyg med förbränningsmotor, bara sett på YouTube.
    Det är som när folk skaffar en RC-bil, dom finns överallt och alla körde en tank på sin bakgård och upp på grushögen, inte orkade de fara till den fint anlagda banan och köra med andra. Det finns RC-bilar överallt, de flesta är trasiga efter en krasch eller att dunken är tom. Men de har aldrig varit till en bana. Intresset och hobbysuget kanske inte är RC-flyg, utan nöjet att flyga runt i luften. Snabbt och billigt nöje som gäller. Flyga minst 90% av tiden.

    Forum och andra sociala medier samlar folk. Men om de bara fastnar bakom tangentborden kommer det inte ut med sina grejer till ett fält och ser andras grejer. Sånt tycker i alla fall jag sporrar mitt intresse, att se andra flyga, den sociala biten, se folks lösningar, hjälpa och hjälpas osv.

    Så enligt mig är det bildskärmar som tagit folks tid (de yngre). Kolla hur många timmar folk idag ägnar åt att titta på en bildskärm (mobiltelefon, surfplatta, dator, TV) och sen inse hur många timmar de slänger bort, istället för att göra något.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av zeno Visa inlägg
    Nu vet jag inte vad det är för RTF-paket som kommentaren avser. Men många av "leksakssändarna" är bra mycket bättre och säkrare än äldre icke computer-sändare alá 35Mhz.
    Det jag gav uttryck för när jag skrev leksakssändare, är att flertalet av sändarna i alla billiga RTF paket (Pris runt 1000 kr) innehåller sändare som inte går att koppla med dubbelkommando.

    Kvalitén på RTF Modellerna är som allt annat, man får vad man betalar för

    Alla son styrs och gynnas av utvecklingen i modellflyghobbyn borde ta sin del av ansvaret för hobbyns utveckling och tillväxt, ansvarsfulla hobbyhandlare och modellflygklubbar kan ”göra skillnad”

    Risken att det går fel vid den entusiastiska nybörjaens första köp är stor om man enbart sätter sin tillit till det man finner på nätet när man googlar på Radiostyrda flygplan för nybörjare

    Mvh
    Mats Erlandsson
    www.ripamfk.com

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Simulator är nog det jag först skulle rekommendera till nybörjare.
    Men jag ser inga problem med dom plan som kommer upp med en sån Google-sökning.
    Nintendo-generationen har redan inbyggd spakvana på sätt och vis.

  12. #12
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av zeno Visa inlägg
    Simulator är nog det jag först skulle rekommendera till nybörjare.
    Men jag ser inga problem med dom plan som kommer upp med en sån Google-sökning.
    Nintendo-generationen har redan inbyggd spakvana på sätt och vis.
    mmmm..Inte rättvist! Alls...
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  13. #13

    turbins avatar
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    285
    Jobb
    Miljonär i tid
    Klubb
    MFK Skvadern Sundsvall

    Standard

    För 4-5 år sedan var det full aktivitet på klubbars hemsidor ( framför allt våran egen) för många klubbar! Då fick man vara glad om man han med att göra några inlägg för det var banne mig kö. Då fick man veta om det hände något speciellt, om man tex fått nån fråga om klubben kan deltaga vid nåt speciellt jippo, eller om det skulle flygas på ett annat fält till helgen. Eller om klippan har havererat, om nån kändis vill gästa oss, eller om en nybörjare kunde få lite stöttning inför premiärflygning.
    Nu tror jag hemsidor håller på att dö sotdöden för medlemmar har kontakt på andra medium i olika grupperingar och ingen vet nästan ingenting om vad som är på gång! Och detta är nog också en mycket stor anledning till sjunkande medlemsantal av många äldre medlemmar.
    Mvh
    Matti

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Vi kör en (sluten) Facebook-grupp och det är nog länge sen vi haft så mycket aktivitet bland medlemmarna. Sen är ju hemsidan numera mest tänkt för mera statisk information för det som dagligen händer annonseras i FB-gruppen. T ex så blev det ju lite besvärligare att lägga ut bilder på hemsidan efter att den nya GDPR-förordningen trädde i kraft.
    Roger

  15. #15

    Standard

    Hej!

    Vad gäller Facebook kontra klubbens hemsida, tror vi oss i Ripa Mfk se, att dessa media uppfyller olika målsättningar.

    Facebook kan vara bra för att locka piloter och FB-medlemmar till fältet när dagens första pilot sänder lockrop att han kör till fältet och vill ha sällskap. Att lägga ut enstaka bilder på Facebook kan vara ok, men som album förlorar vi snabbt historiken.

    Hemsidan ser vi som klubbens media för att marknadsföra klubben för nya intressenter, Patrik Gertsson är klubbens nyhetsreporter och bildaktivist, Patrik har genom åren lagt ut många bilder i klubbens bildgalleri

    Jag ställde frågan om bästa vägen för ungdomsrekryrering på SMFF´s Facebooksida för några veckor sedan, en av företrädarna för svenska Drone Raceklubben svarade att det är modern media (Interwebs) Twitter, Twitch, Instagram, Facebook, Youtube etc. som gäller om vi vill nå dessa förhållandevis unga utövare.

    Det är ca 80st SMFF anslutna piloter som deltagit i de tävlingar som Svenska Drone Raceklubben arrangerat under 2018. Facebooksidan för FPV i Sverige passerar enligt samma källa snart 4000 st. medlemmar, intresset för sedvanligt modellflyg och landets modellflygklubbar verkar inte vara överdrivet stort, detta trots att svenska modellflygfält sägs vara att föredra ur säkerhetssynpunkt.

    Med tanke på den ekonomiska hjälp som Svenska Drone Raceklubben initialt fick från SMFF och FSF borde de klubbar som ännu inte lyckats värva någon av de uppåt 4000 potentiella utövarna till landets klubbar, skulle det vara intressant att kunna läsa, och ta del av den nya grenens framgång i såväl klubbar som SMFF. Ett samlat reportage i Modellflygnytt vore nog inte helt fel.

    Mvh
    Mats Erlandsson

    www.ripamfk.com

  16. #16

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ripa Visa inlägg
    Hej!
    Vad gäller Facebook kontra klubbens hemsida, tror vi oss i Ripa Mfk se, att dessa media uppfyller olika målsättningar.
    .....Att lägga ut enstaka bilder på Facebook kan vara ok, men som album förlorar vi snabbt historiken.
    ....
    Som med allting så gäller det att lära sig använda verktygen.
    I stället för att lägga bilder i rutan "vad gör du just nu" - som ju är precis som Mats beskriver det - en sak som försvinner ner i historiken snabbt.
    Man lägger sina bilder i album, gärna namnade med år-månad eller projektnamn, så kan alla i gruppen enkelt lägga till egna bilder och gå in och skriva bildtexter och kommentarer. Detta bör ju vara betydligt smartare än att man ska vara beroende av en person som har inloggning att jobba med en gammal omodern hemsida.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ripaalbum.jpg 
Visningar:	76 
Storlek:	63,3 KB 
Id:	66979
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Patrik - har ni som klubb "på fötterna" när ni lägger ut bilder på klubbens hemsida - alltså att ni uppfyller de tämligen stränga kraven i GDPR-förordningen ? Detta nya påfund har ju som vi ser det begränsat möjligheterna att som klubb lägga ut bilder.
    Däremot kan man ju som privatperson lägga ut bilder i FB-gruppen och i vårt fall är det ju dessutom en s k sluten grupp.
    Roger

  18. #18

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Patrik - har ni som klubb "på fötterna" när ni lägger ut bilder på klubbens hemsida - alltså att ni uppfyller de tämligen stränga kraven i GDPR-förordningen ? Detta nya påfund har ju som vi ser det begränsat möjligheterna att som klubb lägga ut bilder.
    Däremot kan man ju som privatperson lägga ut bilder i FB-gruppen och i vårt fall är det ju dessutom en s k sluten grupp.
    Roger
    Då jag har tillgång till klubbens informationsfiler Pilotinfo GDPR.pdf Medlemsinformarion.pdf, svarar jag på på detta i Patriks ställe

    Syns man inte finns man inte, om GDPR lagen skall hindra oss modellflygare från att skapa synlighet för vår hobby, riskerar vi snart att bli osynliga.

    Klubbens medlemmar har tagit del av lagen, ingen har tagit avstånd från att vara med på bild.

    Inför Ripalägret tog klubben fram ett extra A4 blad som delades ut till alla gäster, ok från alla som var med på lägret.

    Mvh
    Mats

  19. #19
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Gdpr får som Mats skriver inte hindra att man lägger upp bilder. Vill man inte vara med på bild kan man sitta inomhus o glo o aldrig gå ut för nånstans är det alltid nån som filmar eller tar kort. Skulle man hamna på bild i ett sammanhang där man inte vill vara med är det oftast bara att be webmaster ta bort berörd bild eller 'sudda' ansiktet.
    Våga vägra Powerbox!

  20. #20

    Standard

    Mera bilder bara! =) Det behövs ambassadörer på alla medier för det är folk överallt. Ta bilder när ni bygger och är och flyger. Ju mer man ser, desto mer liv. Jag lade nyss ut bilder på stugtaket vid vårt fält som halva taket blåst till skrot i en storm för nån dag sedan. Inte direkt såna bilder vill man ju se förstås... men men. :-P

    Viktigt tänka att om man lägger ut bilder att inte bromsas av "vem vill se en enkel 40-trainer eller EPO-kärra byggas/monteras när det byggs värstingkärror...". Klart man ska lägg ut sånt med. Det finns alltid experter som svarar eller så har de tröttnat, men då finns det nya kommande experter som kan svara istället.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •