Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Nostalgi

  1. #1

    Standard Nostalgi

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010003.jpg 
Visningar:	240 
Storlek:	96,5 KB 
Id:	66991Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010005.jpg 
Visningar:	227 
Storlek:	111,8 KB 
Id:	66992 Har byggt en vagabond 2 av ritning från termik johan .Tyckte det var kul att ha den för jag lärde mig flyga med en sådan för länge sedan.Har andra stora typ 100 cc maskiner men blev lite nostalgisk .vagabonden är 1800 mm ca 20 cc dle ra vikt 3,8 kg flyger underbart,jag undrar finns det fler gubbar med nostalgi flyg eller?
    Nybörjare

  2. #2

    Standard

    Skoj flyg det där!

    Gubbe o gubbe... :-P men mitt första flyg (plockepinn) byggde jag 1991 eller nåt sånt. En SIG Kadet Senior 1981mm med OS60 som jag köpte på Karby Hobby i ... Sverige nånstans ( https://sigmfg.com/products/kadet-senior-kit ). Hann inte klä den pga studier och sålde bort den. Den finns kvar än hos han som köpte den av mig. Men varje gång jag ser att den finns i en webshop så har jag vart sugen på köpa och bygga klart, om man säger så. Men med skevroder, inte bara höjd och sido. =) Det roligaste skulle ju vara att köpa den jag sålde.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Hittade min gamla KielKraft Gazelle på värmeledningar i källartaket på en gammal gård som min barndoms lekkamrat brukar. Vi hade träffats på en begravning mer än 45 år efter att vi flugit den senast. Sidenet var så sprött att det inte gick att tvätta av dammet. Nu hänger en nybyggd - klädd med siden och försedd med en 2,55 cc glödare snyggt i fönstret till flygläge kommer.

    När jag kom över en kartong gammal klädsel så började jag bygga de plan som jag längtade efter som yngre tonåring.
    Det var ett jul-nyårslov som gick åt till att bygga en Falcon56 och En RC-Viking. Ett par år efteråt hittade jag min ursprungliga Falcon 56 i ett uthus.
    http://www.ripamfk.com/bilder/Patrik/viking/

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	gazelle2.JPG 
Visningar:	157 
Storlek:	73,6 KB 
Id:	66995Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	gazelle-two.JPG 
Visningar:	154 
Storlek:	58,3 KB 
Id:	66996Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Kiel Kraft Gazelle.jpg 
Visningar:	136 
Storlek:	89,1 KB 
Id:	66997
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Kul med Vagabond, den heter väl Supervagabond 2 i ditt utförande?
    Vet att det finns Vagabond 2 med spännvidd 142 cm och Supervagabond 2 med spännvidd 184 cm.

    Rune Johanssons konstruktioner var vanliga på 1970-talet, jag kommer ihåg en kille i klubben jag var med i då som byggde en "Chipewy" ca 135 cm spännvidd, högvingad mer avancerad trainer (snäppet modernare än Vagabond 2 tror jag). Den hade skevroder och det fanns två olika vingprofiler att välja på. Killen som byggde den i klubben hade skevroder och den halvsymetriska vingprofilen. Han klädde sin med gul solarfilm och hade en OS 6.5 cc i modellen samt Hinode 4 kanalare. Vet att killen flög med planet några gånger.
    Minivagabond spännvidd 97 cm (byggd från SEMO byggsatsen) var det en i klubben som hade också.

    Här finns en del av Rune Johanssons ritningar att se och jag vet man kan beställa ritningar av Stig A, som skrev inlägget nedan
    http://www.svensktmodellflyg.se/kopo...=1&msgid=12237

    Har några ritningar själv från Rune Johanssons konstruktioner bl a Baddaren (amfibieflygplanet), Vagabond 2, Chipewy och Irokee (lågvingad).

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2018-12-08 klockan 19:25.

  5. #5


    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    94
    Jobb
    Teknikinformatör
    Klubb
    Östersunds modellflygklubb

    Standard

    Hej,

    Vagabond ja, det väcker riktigt gamla minnen. Var väl i trettonårsåldern och hade själv byggt en sändare efter tidningen Teknik för allas ritning. Rörbestyckat förstås med elektronröret DL 94, 100 V anodbatteri och 1,5 V glödström till röret. Anodbatteriet kostade en halv förmögenhet med dåtidens mått mätt. Mottagaren var faktiskt av märket OS, något av det tidigaste de byggde, helt transistoriserad men med ett mekaniskt arbetsrelä. Arbetsrelät styrde strömmen av och på till rodermekanismen som var ett gyro av dalmasen Berglunds tillverkning (han som byggde Telepilotanläggningarna). Man pulsade för hand på sändarens tryckknapp som styrde anodströmmen i sändaren, sändaren var helt omodulerad och sände bara ut ett brus på 27 Mhz-bandet som mottagaren reagerade på - störningsäkerhet lika med noll, men det fanns knappt några störningar då så det funkade faktiskt.

    Man blev faktiskt en total fena på att pulsa och sidorodret gick alltså fram och tillbaka men medelvärdet gav det verkliga roderutslaget. Vagabonden var försedd med en 2,5 cc Enyadiesel som jag faktiskt har kvar liksom mottagaren och gyrot. Sändaren hamnade nog på sophögen när dom transistoriserade versionerna gjorde sitt intåg, den var för dyr i drift. Flög maskinen enbart med sidoroderkontroll och motorn fick gå på full skaft tills den stannade av bränslebrist. Jag minns att jag lade ut ett märke på ca 1x1 meter och tro det eller ej, jag landade gång på gång på märket utan att haverera, det är otroligt med dagens mått mätt. Minns också att durallandningsstället var fastsatt med gummisnoddar och landade man lite för hårt vred det sig runt 180 grader så att hjulen låg under vingen, hände väl ibland, men det blev aldrig några skador vad jag minns. Vagabonderan tog också slut, på samma sätt som idag, när man blivit kaxig och flög för långt bort - ur räckvidden och fullt roderutslag åt ena hållet, då blir det bara spentved när motorn går på full skaft. Det var tider det...

    /Robert

  6. #6

    Standard

    I början på 70-talet som mycket ung grabb byggde jag en DB Mighty Barnstormer 63 som jag flög med en knallgul Skyleader. Jag påbörjade också en ombyggnad till en DB Mighty Bistormer 63 som dock aldrig blev klar.

    Nu ungefär 45 år senare plockade jag fram planet och fullföljde konverteringen och en behövlig renovering samt gjorde en el-konvertering.

    David Boddington, the former RAF pilot, model designer, kit manufacturer, writer and magazine editor.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0066.jpg 
Visningar:	165 
Storlek:	125,3 KB 
Id:	67001 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	bistormer 2.jpg 
Visningar:	140 
Storlek:	72,2 KB 
Id:	67002 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Bistormer.jpg 
Visningar:	155 
Storlek:	168,5 KB 
Id:	67003

    //Rickard

  7. #7

    Standard

    Själv har jag letat efter en Pilot Junior 200 i 15-20 år nu....har ritning men vill ha den riktiga byggsatsen eller helt flygplan...

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Halcon Visa inlägg
    Själv har jag letat efter en Pilot Junior 200 i 15-20 år nu....har ritning men vill ha den riktiga byggsatsen eller helt flygplan...
    Hej,
    Då skulle jag nog kolla på japanska till salu siter där de säljer RC prylar. Och via Goggle translator förstår man ungefär vad som står på sidorna. Jag har sett en hel del rariteter från förr på de där japanska till salu siterna, speciellt gamla MK byggsatser som ofta är väldigt eftertraktade. Pilot, eller rätttare sagt OK Model Co. Ltd, var ju också ett japanskt märke så jag tror chansen kan vara lite större i Japan att hitta en sån Pilotbyggsats du längtar efter. Ebay Tyskland kan också vara större chans i och med att Simprop hade Pilot i sitt sortiment och tyska Simprop var stora förr. Sen kan den dyka upp på ebay när som helst över hela världen.
    Det var t ex en till salu i decempber 2017 på ebay i Italien, men kolla vad slutpriset blev (det var 47 bud på den)!
    https://www.ebay.it/itm/VINTAGE-OK-M...-/272975903222

    Lite kuriosa, OK Model startades av Mamoru Takamatsu redan 1955 och de första byggsatserna han gjorde var 10 st Pilot Junior 100 per månad, och jag antar Junior 200 kom senare som lite förbättrad variant. 1990 tillverkade de 5000 byggsatser per månad och hade fram till 1990 tillverkat 2 miljoner Pilot byggsatser (och 500 000 EZ ARF:er). Det fanns 1990 t ex 150 återförsäljare bara i Japan, och de hade återförsäljare i 52 länder. De lyckades få den kände konstflygaren Hanno Prettner att bli technical adviser under några år, när Pilot/EZ tillverkade några av Hannos design, bl a Supra Star (ARF) och Supra Fly (ARF), som han blev världsmästare i F3A med.

    Nog ligger det oöppnade Pilot Junior 200 där ute i världen, det tror jag nog, men det gäller att innehavarna får ut dem till försäljning på nätet den dagen de vill göra sig av med den av nån anledning.

    /Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Pilot_Junior_200.jpg 
Visningar:	91 
Storlek:	41,7 KB 
Id:	67005  
    Senast redigerat av bem den 2018-12-05 klockan 10:04.

  9. #9

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •