Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Futaba 7C 2.4GHz FASST - Strömåtgång?

  1. #1


    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    106
    Klubb
    Höglandets Modellflygklubb

    Standard Futaba 7C 2.4GHz FASST - Strömåtgång?

    Hej på er.

    Vet någon hur mycket ström en Futaba 7C 2.4GHz FASST vill ha vid vanligt vispande med spakarna?

    Går det att ändra på nivån när låg batterinivå varningen skall triggas igång? Jag hittar inte det i manualen. Det är tydligen 8,4V default.

    Tack på förhand för hjälpen!


    Mats McLund

  2. #2

    Standard

    170 mA enligt manualen
    http://manuals.hobbico.com/fut/7c-2_4ghz-manual.pdf
    Sid 9
    Det drar väl lika mycket oavsett spakande? Den sänder konstant en ström signaler som bara ändrar i utseende vad gäller tid, om jag tänkt rätt.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3


    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    106
    Klubb
    Höglandets Modellflygklubb

    Standard

    Tack så mycket för hjälpen! Den texten i manualen hade jag totalt missat.

    Du vet möjligen inte om det går att ändra på nivån när låg batterinivå varningen skall triggas igång?

    //McLund

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tvivlar starkt på att spänningsnivån för lågspännings-varningen går att ändra på den radion. Den var väl som alla andra Futaba-modeller på den tiden konstruerad för att köras på 9,6 V (8 *1,2 V). Mina 9C och 10C-sändare har i vart fall inte den möjligheten.
    Roger

  5. #5
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 259
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Varför vill du ändra nivån för när acken ska larma? Att byta batteri ändrar spänningen men elektroniken är anpassad för en 8cells nimh/nicad, så kör du vidare på sån ack.
    Våga vägra Powerbox!

  6. #6

    Standard

    Köp en Instant Green NiMH på 2000++ mAh eller va dom nu är. Jag har några och de funkar riktigt bra.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7


    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    106
    Klubb
    Höglandets Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Per P Visa inlägg
    Varför vill du ändra nivån för när acken ska larma? Att byta batteri ändrar spänningen men elektroniken är anpassad för en 8cells nimh/nicad, så kör du vidare på sån ack.
    Jo, det är min grannes radio och han vill köra med en Turnigy LiFe 1500 3S i radion istället och då vore det bra att kunna ändra larmet så det passar den acken istället.


    //McLund

  8. #8

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Min första futaba 2,4 radio 6 kanaler för kanske tio år sen, där monterade jag en 3 cells lipo men en kompis monterade ett larm med kraftigt ljud som varnade vid 10 volt ca 3,3 volt per cell, funkade utmärkt, och elektroniken klarade fulladdad 3 cells lipo
    Tobbe

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om man kör med 3S LiPo så kan man ju också droppa spänningen lite via ett par seriekopplade zener-dioder...
    Fast enklast är otvivelaktigt att köra med moderna NiMh-batterier - då kan man ju också ladda sändaren den vanliga vägen.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •