Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 32 av 32

Ämne: Luftrum ovanför grinig granne?

  1. #21

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    De fält som klubbar och andra fått tillstånd av TS för där flygområdet ligger över annans mark förutsätts man ha markägarens medgivande att flyga över. Det är ju över alla andra områden man flyger över (som man ej har tillstånd för av TS) som problem ev. kan uppkomma med markägaren.
    Vi i Sverige får väl hävda allemansrätten då när vi flyger över annans mark, när vi "buskflyger" eller liknande, om nån ifrågasätter om vi får flyga över en viss markägares mark. Vad Ålänningen kan försöka stödja sig på vet jag inte (jag vet ej om det ens finns allemansrätt på Åland och vad den i så fall tillåter)

    /Bo

  2. #22


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Jag tror inte att TS kan neka ett godkännande av ett fält på grund av att man inte har avtal med markägarna runt fältet eftersom det inte finns något i lagen om detta.
    Rubriken finns med som information antar jag.

  3. #23


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag undrar hur många klubbar som har avtal med de som äger områdena runtomkring fälten ? Vi har det inte i vart fall men vi betalar som sagt bonden en slant varje år för "förstörd gröda" de gånger vi måste ut och hämta bort-irrade kärror...
    Håller till fullo med Danne - "Krångla inte till det här nu.".
    Roger

  4. #24

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Roger,
    Skriftliga avtal med markägare man överflyger kanske få har för sitt TS-tillstånd, men nån form av medgivande från markägaren/ägarna är väl rätt rimligt att man har i sådant fall.
    Visst håller jag till fullo med att man inte skall krångla till det, men lek med tanken att vid Ert fält det uppkommer samma situation som Ålänningens klubb nu står inför. Det är ju då man vill ha lite hårda fakta man kan stödja sig på för sin rätt att överflyga annans mark.
    Nu när de flesta klubbarna säkert har fått sina tillstånd av TS för det de ansökte om så bör ju den här problematiken knappt uppkomma på fält med TS-tillstånd i Sverige, men det kan ju bli som för Ålänningen en ny markägare som sen vill sätta käppar i hjulet för fortsatt flygande över den nya markägarens mark.

    /Bo

  5. #25

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Det är tyvärr svårt att minska risken för problem om det kommer nya markägare, nya naturskyddsdirektiv och liknande genom att söka tillstånd av alla markägare, hyresgäster m.fl. för att få flyga runt modellflygfältet. Man måste ju i så fall ha tillstånd av alla och det kan ju de som är nya vägra. Jag tycker det verkar bättre att åberopa allemansrätten för de fåtal gånger vi behöver hämta modellerna och i övrigt att luftrummet är fritt så länge man följer de regler som finns angående t.ex. buller och flyghöjder och tolka in att man inte flyger över annans tomt och liknande p.g.a. risken att behöva hämta modellen där. Och en överenskommelse med bonden om det finns åkermark.

    Orienterarna åberopar ju allemansrätten och har jobbat i många år med frågan. De söker tillstånd av markägaren för start och målområdet som man ju kan likna vid platsen där vi anlagt vår start och landningsbana men i övrigt instruerar de om allemansrätten för deltagarna. Det finns ju också orienteringsklubbar som har fasta anläggningar med start och målområden runt om i landet. Här kan man läsa mer:
    http://www.svenskorientering.se/globalassets/svenska-orienteringsforbundet/arrangera/markfragor/allemansratten-2017.pdf


    / Ingemar

  6. #26

    Standard

    Det kan finnas ett lite problem med att flyga över betesmark eller mark där man tar in foder till djur. Det jag tänker på är om man kraschar i hagen och inte får med sig alla delar. Risken är då att vassa och för djuren icke nyttiga föremål hamnar i deras mat. Därför är det viktigt att se till att man verkligen får med sig allt. En avbruten propeller t. ex. är nog inte så nyttig för en ko eller hästmage.

    https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=6739107

    /Mats

  7. #27


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Man slår ganska högt över marknivå så problemet är nog inte så stort vad avser mark där man skördar. En klubbkompis var på fältet när bonden skördade vid ett tillfälle och kom sig för att ta chansen och gå ut och leta efter en relativt stor kabinhuv som han förlorat under sommaren och till hans stora förvåning så hittade han den och helt oskadad dessutom. Så ett propellerblad är nog normalt inget större problem.
    Roger

  8. #28

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Risken är nog betydligt större att kor skadas av en tomburk som blåser iväg och lägger sig i åkern på lagom höjd för att strimlas av slåttermaskinen och följer med ensilaget, än att kor skadas av modellflygdelar. Men det är ju självklart,vad det än är, att man städar efter sig.
    / Ingemar

  9. #29


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Det är väl först när man kraschar i åkern och måste gå ut i den för att städa som bonden kan rätteligen ha synpunkter. Det fanns naturligtvis inget uppsåt att skräpa ned men har man varit oaktsam? Ja, det beror kanske på omständigheterna.
    Luften ovanför äger han i alla fall inte.
    Självklart flyger man inte i eller över andras tomter så lågt att det märks eller är irriterande. Sunt förnuft.
    Att stå på en plätt utanför ev. gröda och kasta iväg en modell måste gå under allemansrätten eftersom det i sig inte orsakar någon skada.
    Vi ska inte be om ursäkt för att vi existerar.

  10. #30

    Standard

    Det är just det där otroliga jagandet av en vansinnig nollvision som förstör precis allt i dagens samhälle. Jag förstår inte folk som lever i tron att det är sunt att inbilla sig att allt kan vara perfekt. Det går till överdrift så det är helt sjukt.

    Tillbaks till ämnet... vi kan inte störa honom där han bor, han bor över 1 km bort och ljudet från biltrafiken från landsvägen (läst mopeder, motorcyklar, motards, trimmade bilar, traktorer osv) så låter bra mycket mer än vi någonsin kommer kunna göra. Så ljudet är inget problem över huvudtaget. Om han väljer att gå och strosa på någon av sina andra tomter så "kan" han störas om han smyger runt där vi flyger. Men hittills när vi sett människor har vi inte flugit emot dem eller försökt väsnas så nära dem som möjligt. Vi har flugit åt andra hållet eller nåt. De går oftast bara förbi eller ännu mer vanligt är att de stannar och pratar.

    Nu var jag mest på jakt efter om det finns några som helst bestämmelser gällande "luftrummet ovanför min mark" så att jag (och vi andra som flyger) är beredda om han kommer och börjar gnyla om att vi inte kan flyga ovanför hans mark. Allemansrätten, gäller inte den bara på marken? Den är annorlunda på Åland, i Finland, och i Sverige.
    https://www.regeringen.ax/miljo-natur/allemansratten
    http://www.visitaland.com/articles/allemansratten/

    Vi har använt sunt förnuft hel tiden från tidernas begynnelse av fältet. Vi har till och med hållit oss undan om vi sett ett riktigt flygplan, även landat om de kommit närmare än de borde. Nu ser vi knappt flyg längre (kanske nåt reguljärt kilometer bort) för intresset för privatflyg här har lavinartat minskat. Så nu flyger vi under 50 m enligt dom nya reglerna, för att inte flyga in i nåt riktigt flyg.

    Det är även första gången någon av oss såg denna person. Vet ej hur länge han bott i området, men huset har renoverats under en lång tid.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #31

    Standard

    Bonden är sannolikt mer bekymrad för risken att få in skräp i skörden än för ljudet. Hittar man något fel så sänks kvalitetsklassen på hela eller delar av skörden och därmed också ersättningen för den. En annan risk är att en ko/häst/får/etc äter upp något olämpligt och måste avlivas. Efter årets torka och bränder finns det inga marginaler för detta och några modellflygande gubbar som hävdar allemansrätt kommer få rätt svårt i sina förhandlingar. Men det är ju förstås bara min bild av det hela, som modellflygande lantbrukare.
    Senast redigerat av Kurbit den 2018-12-08 klockan 13:53.

  12. #32


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Att intresset för privatflyg minskat beror med säkerhet på de regler EASA införde för 10 år sedan och som inte gjorde någon större skillnad på en 747 i passagerartrafik och en lill-Cub. Underhållet blev dyrt och komplicerat med många nya personer inblandade som skulle ha betalt de också.
    Småflyget höll på att dö och vår svenska Transporstyrelse gjorde vad de kunde för att förvärra, det är därför jag inte litar på dem längre.
    Nu införs sedan något år rimligare bestämmelser men skadan är skedd och om det blir något småflyg i framtiden vet väl ingen. Det är väl förmodligen inte tillräckligt klimatsmart, gudbevars.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •