Reklam

Sidan 3 av 3 FrstaFrsta 123
Resultat 41 till 56 av 56

mne: nnu en Sopwith Camel p gng.

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    6 461
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Himlans, vad tjusigt det blir!

Men, Oracovers vrmeklister, r detvattenbaserat?
    Eller luktar det Pekka?

Jag har fr mig att jag sett/hrt ngon som strk p vanligt vitlim p tret och lt det torka ordentligt.
    Nr han sen lade p kldseln och vrmde med strykjrn s smlte vitlimmet en aning och klistrade ihop med kldseln.

r det mnne ngon som har provat??

Och, skulle man kunna anvnda denna metod till Ceconite??
    Retroholic!

PGAstroms avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Inlgg
    355
    Klubb
    Skvadern Sundsvall

Standard

Snyggt Kay👍👍👍👍

kay.kruts avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlgg
    673
    Jobb
    Glad pensionr.Ofrbtterlig optimist.
    Klubb
    SMFF/Trelleborgs Modellflygklubb/Malm Radioflygsllskap

Standard

Tackar PGAstrom, tackar och Thomas, nej det r inte vattenbaserat och ja, det luktar som Aceton. Ceconite har jag mycket liten erfarenhet av s det kan jag dessvrre inte svara p. Till Solartex och liknande kunde vi anvnda utsptt trlim fr extra vidhftning. Detta provade jag med frra gngen med ganska uselt resultat, drav mitt tidigare ogillande till Oratex. Efter samtal med fabriken fick jag rdet att inte anvnda ngra som helst andra medel n deras eget " Heissiegelkleber " dvs vrmelim p burk. Detta aktiveras av vrme och ingr d en utmrkt frening med det lim som finns p duken. Betydligt varmare jrn krvs dock fr gott resultat. Det gr bra att anvnda kldseln direkt, utan vrmelimmet men vidhftningen blir betydligt smre. Tyvrr s kan inte vra hobbyhandlare ta in denna produkt i sitt sortiment, beroende p att transportkostnaderna vida verskrider vrdet av varan, ja se EU! Den gr dock att kpa direkt frn Lindinger till ett verkomligt pris. Jag rekommenderar verkligen att anvnda detta undermedel d det ger ett mycket bra resultat men glm inte att skruva upp vrmen p kldseljrnet. Oratex klarar betydligt hgre vrme n vad vi r vana vid.
    Kay krut

kay.kruts avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlgg
    673
    Jobb
    Klubb

Standard

Nu har jag kommit s lngt med Kejsaren nya klder att jag tog mig en funderare p hur jag skulle gra med nationalbeteckningarna. Jag hatar de flesta lsningsmedel och att st ver stark lackfrg i timtal fr att mla de frb..e rundlarna, det hgrade inte. S in p snilleblixtlagret, varfr inte stryka fast dem. Jag tog helt enkelt Solarfilms Glosstex och gjorde en stor dekal med detta. Svag vrme och vips s var de klara. Sedan var det bara att stryka fast dem p vingen. Glosstex r ju frdigmlad och r man bara frsiktig med vrmen s sker det inga skador. Lite experiment frst, sedan satt de p plats. Tid per vinge ca trettio minuter.
    Nsta steg blir att rigga maskinen och stlla alla vajrar men det blir en senare frga som jag terkommer till vad det lider.

Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	IMG_4470.jpg 
Visningar:	102 
Storlek:	65,1 KB 
Id:	67660   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	IMG_4471.jpg 
Visningar:	104 
Storlek:	74,1 KB 
Id:	67661   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	IMG_4472.jpg 
Visningar:	104 
Storlek:	51,4 KB 
Id:	67662  

kay.kruts avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlgg
    673
    Jobb
    Klubb

Standard

Lite smnad frst och nu kan man sknja en Camel!

Kay krut

Namn:	IMG_4477.jpg 
Visningar:	124 
Storlek:	128,1 KB 
Id:	67739   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	IMG_4480.jpg 
Visningar:	131 
Storlek:	102,7 KB 
Id:	67740  

Moderator

RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 826
    Jobb
    Glnsande Pellejns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+MFK +Ivves Fan Club

Standard

Fantastiskt elgant! Hatten av!
    // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu ven med biskvier!)

kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlgg
    1 002
    Klubb
    stersunds Modellflygklubb

Standard

Helt enkelt lysande arbete, skrddare Kay!

Med vnlig hlsning,
    Kjell

kay.kruts avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlgg
    673
    Jobb
    Klubb

Standard

Nu har jag brjat med att trimma in alla vajrar och stag, ett mdosamt arbete. Decallaget (staggningen) r ju frdigt redan frn byggets brjan men anfallsvinklarna och eventuell skrnkning r lite jobbigare. Jag vill ha lite skrnkning p undervingen fr att stallen ska bli lugn o fin. Ovanvingen ska ju stalla ut frst, kanske helt emot normalt tnkande men s r verkligheten. Om ngon inte hller med s frklarar jag det s gott jag kan. Nr ovanvingen stallar ut och tappar lyftet, flyttas lyftkraften till den vinge som ligger lngst bak och som har lgre anfallsvinkel, dvs undervingen. Tyngdpunkten p maskinen ligger lngre fram n undervingens tryckcentra och den faller drfr framt utan att stalla. Lter kanske lite virrigt men detta har man fljt sedan biplanens fdelse. Man mste dock skilja p tryckpunkt och tryckcentra, tv fenomen som r olika varandra men som mste jobba tillsammans. Jag har experimenterat lite under ren som gtt med just vingarnas inbrdes placering och anfallsvinklar och det har lrt mig att inget flygplan r det andra likt. Ta Stampe t ex, fyra olika vinklar att jobba med men den flyger otroligt fint.
    Det mste ha varit en underbar tid i flygets begynnelse, att se vart alla frsk och experiment ledde. Tnk om The Flying Man, Otto Lilienthal hade visst hur mycket hans bedrifter har betytt fr mnskligheten, ja d hade han kanske tagit det lite lugnare den dr dagen fr hundratjugotv r sedan d han s olyckligt kraschade med sin glider och omkom. Ja tnk.
    Kay krut
    Senast redigerat av kay.krut den 2019-03-06 klockan 15:21.

kay.kruts avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlgg
    673
    Jobb
    Klubb

Standard

Lite klipp o klistra.
    Jag funderade p om jag skulle bestlla dekaler eller frska gra dem sjlv. Nu ska ju inte den hr krran komma i nrheten av ngra skalatvlingar ver huvud taget, ja det skulle i s fall vara Fly Only p Ope. S jag beslt att gra dem sjlv och det blev till att klippa och skra s gott det gick. Jag har lite Oracal sedan tidigare och som bara ligger och tar plats, s fick det bli. Ett par timmars jobb och snart satt dekalerna p plats. Inte s fel om jag sjlv fr tycka. Oracal har den frdelen att om man vrmer frsiktigt p den fastsatta dekalen och stryker lite frsiktigt p den s fster den otroligt fint. Lite som att dekorera med t ex Solartrim och liknande.

Kay krut

Namn:	IMG_4498.jpg 
Visningar:	75 
Storlek:	73,9 KB 
Id:	67818   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	IMG_4502.jpg 
Visningar:	74 
Storlek:	66,6 KB 
Id:	67819   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	IMG_4501.jpg 
Visningar:	71 
Storlek:	74,8 KB 
Id:	67820  

Moderator

RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 826
    Jobb
    Klubb

Standard

Du fr grna tycka inte fel Kay,det blev kalas! I r s ses vi i stersund ss…
    // Bokis

(nu ven med biskvier!)

kay.kruts avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlgg
    673
    Jobb
    Klubb

Standard

Men Bokis d, ska du upp till Ope! D ska vi jdrar i mej ha riktigt kul.
    Kay krut

Moderator

RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 826
    Jobb
    Klubb

Standard

Japp! Ja `Gullan!
    // Bokis

(nu ven med biskvier!)

kay.kruts avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlgg
    673
    Jobb
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlgg
    Japp! Ja `Gullan!
    Dubbel gldje!

Kay krut

kay.kruts avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlgg
    673
    Jobb
    Klubb

Standard

I dag har jag vgt Camelen med full flygvikt och resultatet blev 7220 gram. Vingytan berknade jag genom att mta undervingen, utan vingtippar samt ovanvingen, ocks hr utan att ta med vingtipparna. Ej heller stabbe eller kroppsyta tog jag med i berkningen.. Sedan drog jag av 20% p uppmtta vrdet och fick d fram en vingbelastning p 64 gram /.. Detta ger ett vrde p 6,2 WOL , ungefr som en trainermodell. S det lr finnas hopp om att den ska flyga.
    Lite smdetaljer finns det dock kvar men inget som ska pverka slutvikten nmnvrt. T ex s fick den ett pitotrr i eftermiddags. En pilot ska dit ocks, ca 25 gram. Kanske det kommer p en generator ocks vad det lider. Fr se om tiden rcker. Pensionrsyrket ger inte mycket tid ver till extra utsvvningar. Nu ska ju allt gras som man skjutit fram de senaste ren.
    Kay krut

Namn:	IMG_4505.jpg 
Visningar:	135 
Storlek:	110,2 KB 
Id:	67844   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	IMG_4506.jpg 
Visningar:	116 
Storlek:	60,1 KB 
Id:	67845  

PGAstroms avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Inlgg
    355
    Klubb
    Skvadern Sundsvall

Standard

S snyggt

Standard

Du kan det dr du!!! :-o
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •