Reklam

 
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 56 av 56

Ämne: Ännu en Sopwith Camel på gång.

  1. #41

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Himlans, vad tjusigt det blir!

    Men, Oracovers värmeklister, är detvattenbaserat?
    Eller luktar det Pekka?

    Jag har för mig att jag sett/hört någon som strök på vanligt vitlim på träet och lät det torka ordentligt.
    När han sen lade på klädseln och värmde med strykjärn så smälte vitlimmet en aning och klistrade ihop med klädseln.

    Är det månne någon som har provat??

    Och, skulle man kunna använda denna metod till Ceconite??
    Retroholic!

  2. #42

    PGAstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    457
    Klubb
    Skvadern Sundsvall

    Standard

    Snyggt Kay👍👍👍👍

  3. #43

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Tackar PGAstrom, tackar och Thomas, nej det är inte vattenbaserat och ja, det luktar som Aceton. Ceconite har jag mycket liten erfarenhet av så det kan jag dessvärre inte svara på. Till Solartex och liknande kunde vi använda utspätt trälim för extra vidhäftning. Detta provade jag med förra gången med ganska uselt resultat, därav mitt tidigare ogillande till Oratex. Efter samtal med fabriken fick jag rådet att inte använda några som helst andra medel än deras eget " Heissiegelkleber " dvs värmelim på burk. Detta aktiveras av värme och ingår då en utmärkt förening med det lim som finns på duken. Betydligt varmare järn krävs dock för gott resultat. Det går bra att använda klädseln direkt, utan värmelimmet men vidhäftningen blir betydligt sämre. Tyvärr så kan inte våra hobbyhandlare ta in denna produkt i sitt sortiment, beroende på att transportkostnaderna vida överskrider värdet av varan, ja se EU! Den går dock att köpa direkt från Lindinger till ett överkomligt pris. Jag rekommenderar verkligen att använda detta undermedel då det ger ett mycket bra resultat men glöm inte att skruva upp värmen på klädseljärnet. Oratex klarar betydligt högre värme än vad vi är vana vid.
    Kay krut

  4. #44

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Nu har jag kommit så långt med Kejsaren nya kläder att jag tog mig en funderare på hur jag skulle göra med nationalbeteckningarna. Jag hatar de flesta lösningsmedel och att stå över stark lackfärg i timtal för att måla de förb..e rundlarna, det hägrade inte. Så in på snilleblixtlagret, varför inte stryka fast dem. Jag tog helt enkelt Solarfilms Glosstex och gjorde en stor dekal med detta. Svag värme och vips så var de klara. Sedan var det bara att stryka fast dem på vingen. Glosstex är ju färdigmålad och är man bara försiktig med värmen så sker det inga skador. Lite experiment först, sedan satt de på plats. Tid per vinge ca trettio minuter.
    Nästa steg blir att rigga maskinen och ställa alla vajrar men det blir en senare fråga som jag återkommer till vad det lider.

    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4470.jpg 
Visningar:	137 
Storlek:	65,1 KB 
Id:	67660   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4471.jpg 
Visningar:	129 
Storlek:	74,1 KB 
Id:	67661   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4472.jpg 
Visningar:	140 
Storlek:	51,4 KB 
Id:	67662  

  5. #45

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Lite sömnad först och nu kan man skönja en Camel!

    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4477.jpg 
Visningar:	163 
Storlek:	128,1 KB 
Id:	67739   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4480.jpg 
Visningar:	161 
Storlek:	102,7 KB 
Id:	67740  

  6. #46
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Fantastiskt elgant! Hatten av!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  7. #47


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Helt enkelt lysande arbete, skräddare Kay!

    Med vänlig hälsning,
    Kjell

  8. #48

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Nu har jag börjat med att trimma in alla vajrar och stag, ett mödosamt arbete. Decallaget (staggningen) är ju färdigt redan från byggets början men anfallsvinklarna och eventuell skränkning är lite jobbigare. Jag vill ha lite skränkning på undervingen för att stallen ska bli lugn o fin. Ovanvingen ska ju stalla ut först, kanske helt emot normalt tänkande men så är verkligheten. Om någon inte håller med så förklarar jag det så gott jag kan. När ovanvingen stallar ut och tappar lyftet, flyttas lyftkraften till den vinge som ligger längst bak och som har lägre anfallsvinkel, dvs undervingen. Tyngdpunkten på maskinen ligger längre fram än undervingens tryckcentra och den faller därför framåt utan att stalla. Låter kanske lite virrigt men detta har man följt sedan biplanens födelse. Man måste dock skilja på tryckpunkt och tryckcentra, två fenomen som är olika varandra men som måste jobba tillsammans. Jag har experimenterat lite under åren som gått med just vingarnas inbördes placering och anfallsvinklar och det har lärt mig att inget flygplan är det andra likt. Ta Stampe t ex, fyra olika vinklar att jobba med men den flyger otroligt fint.
    Det måste ha varit en underbar tid i flygets begynnelse, att se vart alla försök och experiment ledde. Tänk om The Flying Man, Otto Lilienthal hade visst hur mycket hans bedrifter har betytt för mänskligheten, ja då hade han kanske tagit det lite lugnare den där dagen för hundratjugotvå år sedan då han så olyckligt kraschade med sin glider och omkom. Ja tänk.
    Kay krut
    Senast redigerat av kay.krut den 2019-03-06 klockan 15:21.

  9. #49

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Lite klipp o klistra.
    Jag funderade på om jag skulle beställa dekaler eller försöka göra dem själv. Nu ska ju inte den här kärran komma i närheten av några skalatävlingar över huvud taget, ja det skulle i så fall vara Fly Only på Ope. Så jag beslöt att göra dem själv och det blev till att klippa och skära så gott det gick. Jag har lite Oracal sedan tidigare och som bara ligger och tar plats, så fick det bli. Ett par timmars jobb och snart satt dekalerna på plats. Inte så fel om jag själv får tycka. Oracal har den fördelen att om man värmer försiktigt på den fastsatta dekalen och stryker lite försiktigt på den så fäster den otroligt fint. Lite som att dekorera med t ex Solartrim och liknande.

    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4498.jpg 
Visningar:	108 
Storlek:	73,9 KB 
Id:	67818   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4502.jpg 
Visningar:	108 
Storlek:	66,6 KB 
Id:	67819   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4501.jpg 
Visningar:	103 
Storlek:	74,8 KB 
Id:	67820  

  10. #50
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Du f¨r gärna tycka inte fel Kay,det blev kalas! I år så ses vi i Östersund åsså…
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  11. #51

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Men Bokis då, ska du upp till Ope! Då ska vi jädrar i mej ha riktigt kul.
    Kay krut

  12. #52
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Japp! Ja å`Gullan!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  13. #53

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Japp! Ja å`Gullan!
    Dubbel glädje!

    Kay krut

  14. #54

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    I dag har jag vägt Camelen med full flygvikt och resultatet blev 7220 gram. Vingytan beräknade jag genom att mäta undervingen, utan vingtippar samt ovanvingen, också här utan att ta med vingtipparna. Ej heller stabbe eller kroppsyta tog jag med i beräkningen.. Sedan drog jag av 20% på uppmätta värdet och fick då fram en vingbelastning på 64 gram /.. Detta ger ett värde på 6,2 WOL , ungefär som en trainermodell. Så det lär finnas hopp om att den ska flyga.
    Lite smådetaljer finns det dock kvar men inget som ska påverka slutvikten nämnvärt. T ex så fick den ett pitotrör i eftermiddags. En pilot ska dit också, ca 25 gram. Kanske det kommer på en generator också vad det lider. Får se om tiden räcker. Pensionärsyrket ger inte mycket tid över till extra utsvävningar. Nu ska ju allt göras som man skjutit fram de senaste åren.
    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4505.jpg 
Visningar:	188 
Storlek:	110,2 KB 
Id:	67844   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4506.jpg 
Visningar:	166 
Storlek:	60,1 KB 
Id:	67845  

  15. #55

    PGAstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    457
    Klubb
    Skvadern Sundsvall

    Standard

    Så snyggt

  16. #56

    Standard

    Du kan det där du!!! :-o
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •